Vasúti Építészeti Nívódíjat kaptak a váci állomásért

vaci-vasutallomas-homlokzata-700VÁCI NAPLÓ/a város ♥ Az ország legrégebbi vasúti épülete és annak elhanyagolt, széttagolt környezete újult meg Vácon. A felvételi épület komoly kutatáson alapuló rekonstrukcióját és újrafogalmazását Bánszky Szabolcs és a Mata-Dór Architektúra Kft. tervezőiroda végezte, ami Vasúti Építészeti Nívódíjat hozott a számukra. 

A váci vasútállomás, noha országos viszonylatban nem tartozik a legnagyobb vasúti létesítmények közé, két okból mégis kiemelt jelentőséggel bír. Egyrészt, mert a vidéki állomások közül az egyik legforgalmasabb, másrészt történelmi öröksége miatt.

A vasútállomás, amelyhez érdemben utoljára az 1980-as években nyúltak, mindenképpen megérett a felújításra: az épületek állapota leromlott, a peronok keskenyek és alacsonyak voltak. A MÁV elhatározta a terület nagyszabású rendezését, a felvételi épület felújítását, a vágányhálózat átépítését, perontetők és P+R parkolók létesítését, illetve új városi kapcsolatok megteremtését – írja az Építészfórum.

OLVASÁSRA AJÁNLJUK  Vasúti átjáró sorompójának hibája

Ehhez a MÁV Tervező Intézet Kft. készített előzetes, majd engedélyezett, illetve tenderterveket, ezután 2012-ben írtak ki közbeszerzési pályázatot a kivitelezési munkákra, melyet a Kőkapu-2012 Konzorcium nyert el. A felvételi épület megújítását Bánszky Szabolcs vezetésével a Mata-Dór Architektúra Tervező Műhely Kft. végezte, akik a megörökölt, a korábbi igények szerinti túlzott mennyiségű funkcióval számoló tervek újragondolásával módosított engedélyezési, majd a kiviteli terveket készítették el.

A területrendezés során a MÁV több mint 30 vasúti épületet bontott le azzal az elsődleges céllal, hogy több szakszolgálati funkciót az állomás különböző helyszíneiről egy új épületegyüttesben vonjon össze. A Pethő László és a GEON Építészstúdió tervezte szakszolgálati épülethármasból végül csak kettő épült meg. Annak a kiviteli terveit B. Terbe Erzsébet vezetésével a Mérték Építészeti Stúdió Kft. készítette.

OLVASÁSRA AJÁNLJUK  Áprilisban indul a Központi Statisztikai Hivatal lakosságot érintő adatfelvétele

A város által erős kritikával szemlélt elbontások nyomán keletkezett szabad területeken létesültek a P+R parkolók, illetve a városhoz kapcsolódó új térségek. Néhány, bő másfél évszázados, ha nem is elsőrangú, de a korabeli építési technikákat jól reprezentáló vasúti melléképület is áldozatul esett a területrendezésnek, ami ellen az azóta lemondott városi főépítész és a civil mozgalmak sokat tiltakoztak.

Ezek közül végül egy faszerkezetű raktárépület részleges áthelyezésére lehetőség nyílt, melynek óvatos munkával kibontott szerkezeti elemeit a vállalkozó átadta. Ugyanakkor a felújítás nem terjedt ki a felvételi épülettel szemben álló és vele egy időben épült, eredetileg azzal szimmetrikus elrendezésű és elhelyezkedésű üzemi épületre.

Sikerült a vasútállomás korábban kiforratlan városi előterét is megfelelően bevonni a felújítás folyamatába, így az is szerves része lett a térségnek. A kandeláberekkel, új térburkolattal kialakított fordulótérben az utasfelvétel idejére beállhatnak a taxik, személyautók, az épülethez való akadálymentes feljutást két irányba induló rámpák biztosítják.

OLVASÁSRA AJÁNLJUK  Az autizmus világnapján helyezz kék papírvirágot az ablakba!

A váci állomás a tervezők és a kivitelezők jól működő közös munkájával úgy újult meg, hogy ezzel a vasúti-városi kapcsolatok is erősebbek, funkcionálisabbak lettek. Az épületrekonstrukció az Új építésű, vagy átalakított, felújított kisállomások felvételi épületei, perontetők kategóriában nyerte el a Vasúti Építészeti Nívódíjat. ♦

Oszd meg, hogy mások is tudjanak róla!
feliratkozás
visszajelzés
guest

0 hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments