Pénteken megkezdődik a Nyugati pályaudvar átépítése, ez érinti a váci utazókat is

A 143 éves Nyugati pályaudvar műszaki állapota és műemléki értékének megóvása, valamint a vasúti forgalomban való kiemelt szerepe miatt, halaszthatatlanná vált az épületegyüttes tetőszerkezetének mielőbbi rekonstrukciója. A MÁV állomásfejlesztési projektjének egyik kiemelt felújítása közé sorolt munka biztonságos végrehajtása érdekében a vasúttársaság május 8-ától december elejéig lezárja az utascsarnokot.

A munkák ideje alatt a MÁV-START ideiglenes menetrendet vezet be, több vonatot más budapesti állomásra irányít és a vasúttársaság kérésére a BKK is tájékoztatást ad a módosításokról az érintett járatain.

A rendszerváltás előtti rossz minőségű, valamint az azóta történt, de a jelenleginél lényegesen kisebb volumenű renoválásokon átesett főpályaudvar biztonságos állapotának helyreállításáért a következő hónapokban megvalósul számos fontos intézkedés. Ezek közé tartozik az éves szinten közel 18 millió ember által használt vágánycsarnok tetejének és a csatlakozó üvegszerkezeteknek, valamint a pénztárcsarnok, a gyorsétterem és a homlokzati hat kisebb torony tetőszerkezeteinek műemléki rekonstrukciója – összesen körülbelül 8200 négyzetméteren.

OLVASÁSRA AJÁNLJUK  „Isten maga az élet és ti a kórházakban ezt az életet szolgáljátok” - 20 éves a Váci Egyházmegye Kórházlelkészi és Lelkigondozói Szolgálata

Az üveg függönyfal is teljesen megújul az épület mindkét végén, 2200 négyzetméteren. Mindezek mellett megtörténik az állomásépület többi, mindezidáig fel nem újított tetőszakaszának javítása, a csapadékvíz-elvezető rendszer részleges átépítése, a csarnokban a felsővezeték-hálózat megújítása. Utóbbi a 10-13. vágány felsővezetéki rendszere felújításának első üteme is egyben, aminek a második üteme a későbbiekben, 2021-ben várható az aluljáró felújításával, valamint modern utastájékoztatási elemek, például LED-fal építésével és a kijelzők cseréjével együtt. A többi tetőrész folyamatos átadása 2021 második negyedév és 2022 második negyedév között valósul meg.

A következő lépés a főváros vezetésével közösen, a jelenleg meglehetősen elhanyagolt Nyugati tér megújítása lehet, a felszíni közlekedés átszervezésével, több zöld és minőségi gyalogosfelületet biztosítva a közlekedőknek. Naponta több százezer utas fordul meg itt, érinti a legforgalmasabb metró, az M3-as, napi 550 ezer utassal, a 4-es és a 6-os villamos pedig napi 400 ezer szállít. Az autóforgalmat a belvárosba öntő felüljáró városépítészeti szempontból sem szerencsés megoldás, Budapest egyik legszebb középületét, az Eiffel iroda tervezte Nyugati pályaudvar műemlék csarnokát is kitakarva rontja a városképet, elbontása  több szempontból indokolt.

OLVASÁSRA AJÁNLJUK  Centrumban az egészség: sokszínű programsorozat a Királyban

A Nyugati pályaudvar meghatározó szerepet tölt be a hazai vasút talán leglátványosabb, korszakhatárt jelentő fejlesztésében. A ceglédi és váci vonalak budapesti végpontjaként ide érkeznek, innen indulnak majd az első ütemben munkába álló emeletes motorvonatok. A kormányzati támogatással folytatódó beszerzéseknek köszönhetően másfél-két éven belül a Budapest elővárosi forgalomban mindenütt korszerű Desiro, Flirt és Kiss járművek szállíthatják majd az utasokat.

A 143 éves pályaudvar Budapest egyik szimbóluma, a magyar modernizáció egyik jelképe, ezért a felújításánál műemlékvédelmi szempontokat is figyelembe kell venni, azaz a munka különleges, esetenként kézműves tudású szakiparosok bevonásával fog zajlani. A sikeres közbeszerzési eljárás eredményeképpen a beruházást közel 9 milliárd forintért a Magyar Építő Zrt. végzi.

A MÁV-START ideiglenes menetrendet vezet be, több vonatot más budapesti állomásra irányít a Nyugati pályaudvarról.

OLVASÁSRA AJÁNLJUK  Kamion és autó ütközött tegnap Vác térségében

A megvalósításhoz nélkülözhetetlen a vágánycsarnok fél éves lezárása, melynek érdekében több feladat elvégzése szükséges: négy vágányára ideiglenes vágányvéget, ütközőket alakítanak ki; a jelenlegi felsővezetéket lebontják, helyette ideiglenes rendszert építenek a csarnokig és ideiglenes utastájékoztatást alakítanak ki. A 10-13. vágányt május 8. 22 órától május 11. hajnali 4 óráig teljes hosszban kizárják, majd ezt követően, május 11. hajnali 4 órától ezek a vágányok ideiglenesen rövidebb hosszon lesznek használhatók.

A Nyugati pályaudvar utascsarnokának több ütemű lezárása idején, a május 8. és december 7. közötti időszakra vonatkozó menetrendek és a részletes utastájékoztatás elérhető a  www.mav.hu/nyugati oldalon. ♦

Oszd meg, hogy mások is tudjanak róla!
feliratkozás
visszajelzés
guest

0 hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments