Zenei program, ami fejleszti az óvodás gyerek térbeli tájékozódását

Egy óvodásoknak szóló zenei fejlesztési programnak köszönhetően a kísérletben résztvevő gyerekeknek nemcsak a tempóérzékelése, hangszínfelismerése javult, zenei kreativitása és dallamhallása fejlődött, hanem a térbeli tájékozódásuk és a szóbeli-verbális képességeik is. Az OTDK 2021 verseny 2. helyezettje, Rákóczi Barbara az Apor Vilmos Katolikus Főiskola hallgatója olyan inspiráló légkört teremtett az óvodában a program során, ami egy zenészcsalád otthoni ingerközegéhez hasonló. Kutatása igazolta, hogy a zenei tevékenység révén új kapcsolatok jönnek létre és erősödnek meg a legkülönbözőbb agyterületek között.

A legjobb, amit tehetünk a gyermek zenei fejlődéséért csecsemő-, kisgyermek- és óvodáskorban, hogy a lehető legsokoldalúbb, legkülönfélébb zenei ingereket biztosítjuk neki, nem csupán hangterjedelem, de hangszín, hangkészlet és dinamika tekintetében is. Ideális esetben ez a zenei nevelés az otthoni családi élet szerves része, azonban tanulmányaiból és életkörülményeiből adódóan nem minden szülő rendelkezik olyan szintű zenei kvalitásokkal, széleskörű repertoárismerettel, hogy ezt lehetővé tegye, hívja fel a figyelmet Rákóczi Barbara, az Országos Tudományos Diákköri Konferencia 2021 verseny Tanulás- és Tanításmódszertani – Tudástechnológiai szekció 2. helyezettje, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola hallgatója nyertes dolgozatában. Ezeknek a gyerekeknek az óvoda egy zeneileg hasonlóan gazdag, inspiráló légkört teremthetne, mint egy, a zenei műfajok és zenei aktivitások tekintetében érdekelt, zenei közeget biztosító család.

OLVASÁSRA AJÁNLJUK  „Isten maga az élet és ti a kórházakban ezt az életet szolgáljátok” - 20 éves a Váci Egyházmegye Kórházlelkészi és Lelkigondozói Szolgálata

Az AVKF hallgatója kidolgozott programja során egy olyan fejlesztő zenei légkört teremtett az óvodai környezetben, ami egy zenészcsalád otthoni ingerközegéhez hasonló. 4-5 éves korú, Budapest környéki óvodás gyermekeknek szervezett 8 hónapon át tartó, heti rendszerességgel megtervezett 23 alkalmas zenei gazdagító programot, miközben bemeneti és kimeneti mérések során vizsgálta a résztvevő gyerekek zenei képességeinek, érzelmi- és viselkedéses tulajdonságainak, mozgásának, verbális és kognitív képességeinek változását. Mindeközben egy olyan szintfelmérő rendszert is előkészített, amivel felmérhető egy gyermek aktuális zenei fejlettségi szintje.

A zene feldolgozása és befogadása, az aktív zenei tevékenységek művelése olyan komplex cselekvés, amelyek új kapcsolatokat hoznak létre és erősítenek meg a legkülönbözőbb agyterületek között, indirekt módon fejlesztve magukat az egyes agyterületeket és neuronhálózatokat, de természetesen a hozzájuk kapcsolódó képességeket, készségeket is, mondta el a kutatásai eredményei alapján Rákóczi Barbara. A zenei tevékenységek így megerősítenek és létrehoznak kapcsolatokat mind az érzelmekért, a nyelvi kifejezésért, az érzelmi és viselkedéses önszabályozásért, mind a szociabilitásért, térbeli tájékozódásért vagy a mozgásért felelős régiók között is. Emellett a rendszeres és minőségi zenei befogadás, kreatív zenei tevékenységek és zenei reprodukálás a kognitív képességfejlődésre is hatással van.

OLVASÁSRA AJÁNLJUK  Szeretettel köszöntjük a szépkorú Csugányi Antalnét

A kísérleti csoport gyermekei átlagon felüli teljesítményt nyújtottak más kortársaikhoz képest a kutatás végére. A kontrollcsoporthoz és önmagukhoz képest is, a természetes érésen túl is fejlődtek a zenei képességeik, javult tempóérzékelésük, jobban felismerték a hangszíneket, zenei kreativitásuk és dallamhallásuk is fejlődött a zenei trénig hatására; de olyan szignifikáns transzferhatások is mutatkoztak a kimeneti eredményeknél, mint a térbeli tájékozódás és a beszédkészség. (Változások számokban például szókincs: 36,53% → 60,59%, téri tájékozódás: 74,53% → 86,41%, kognitív teszt: 34,11% →38,11%, ld. diagramm.) ♦

Oszd meg, hogy mások is tudjanak róla!
feliratkozás
visszajelzés
guest

0 hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments