Kerüljük a kátyúkat, szidjuk a várost, de nem is mindig ők a hibásak
Sokan szenvedünk ilyenkor a téli időszakban a kátyúktól. Nehéz kikerülni őket, főleg sötétedés után és bizony igen bosszantó, ha belemegyünk egyikbe-másikba. Nemrég egy kátyú okozta defekt miatt késett váci sajtótájékoztatójáról Harrach Péter országgyűlési képviselő is. Bár a város és a közútkezelő is igyekszik javítani a hibákat, az időjárás sokszor bizony ellenük van. Bár állítólag közel a tavasz és akkor gőzerővel nekiláthatnak a kátyúk eltüntetésének.
A Váci Városfejlesztő Kft egy új technológiával igyekszik karban tartani a város útjait, ami már sokkal korszerűbb és tartósabb. Ahogy érkezik egy lakossági bejelentés, igyekeznek azonnal beütemezni a javítást – mondta a Váci Naplónak Tar György, a kft ügyvezetője. Tárgyalásokat folytatnak a Magyar Közút Kht-val, arról, hogy az ő fenntartásukban lévő utakat is ezzel a technológiával javítsák, mivel ez alkalmas nagy forgalmú utak karbantartására is.
– Ezek az utak ugyanúgy a város problémái, még ha nem is mi vagyunk a fenntartók. Ezért keressük a megegyezés lehetőségét a kht-vel – mondta.
Tar György szerint a városi utak közül a Sejcei van a legrosszabb állapotban, ezért kérte a képviselőket, hogy a szűkös keret ellenére próbáljanak elkülöníteni a teljes felújítására pénzt.
– Van egy bizonyos útszakasz rész, amely nem városi üzemeltetésű, hanem a Magyar Közút Kht felügyeli, illetve üzemelteti – mondta Princz Miklós, a holding műszaki ügyintézője. – Ezek az útszakaszok a Kosdi út, a Honvéd utca, a Deákvári fasor és a főút, ami keresztülmegy a városon. Kevesen tudják csak, hogy a Széchenyi utca befelé egészen a vasútállomásig és a révhez vezető útszakasz is az ő fenntartásuk alatt van.
Huszák János, a Magyar Közút Kht váci üzemmérnökségének vezetője szerint ők csak ideiglenesen tudnak tenni a kátyúk ellen.
– Mivel mi hidegaszfaltozást használunk, ezért ebben az időjárásban nem tudjuk tartósan rendbe tenni az útfelületet. Gyakran csak átmenetileg tudjuk megszüntetni a lyukakat. Kipróbáltuk a Váci Városfejlesztő Kft kátyúzó gépét is, amely hatékonyabb, de sajnos ez sem megoldás az olyan helyeken, ahol nagy súlyú járművek, teherautók és buszok is közlekednek – mondta. Hozzátette: tovább folytatódnak a tárgyalások a holdinggal, így elképzelhető, hogy a jövőben a Magyar Közúthoz tartozó utakat is az ő gépükkel javítják majd.
Huszák János szerint annyira leromlott a váci utak állapota – amelyek az ő fenntartásuk alá tartoznak -, hogy teljes felújítást igényelnének, de jelenleg erre nincsen keret. Azonban hangsúlyozta, hogy a jövőben mindenképpen forrást kell teremteni erre.
Elszaporodtak a kátyúk okozta sérülések az autókon, ezt tapasztalja Csókás Tamás, a Gumiprofi Kft tulajdonosa is.
– Egyre többen jönnek be gumi-, felnisérüléssel, vagy futómű deformációval szervizünkbe. A tavalyihoz képest talán több károsodás is történik, de ennek a vezetési stílus is az okozója. Sajnos sokan nem figyelnek oda arra, hogy milyenek az útviszonyok – mondta.
Megtudtuk tőle azt is, hogy az autótulajdonosok gyakran nincsenek tisztában azzal, hogy a kátyú okozta károkért fizetnie kell az út fenntartójának. Minden esetben le kell fotózni a sérülést, a kátyút és kérni szakszervizben egy szakvélemény. A kárigény bejelentését mindig az út kezelőjéhez kell eljuttatni, azaz, ahol a kátyú van, illetve ahol a gépkocsinknak baja esett. (Váci Napló) ♦