Őszi-téli tanács minden közlekedőnek: szürkületben világíts!

látni és látszani1-250„Látni és látszani” – hallatszik az ORFK-OBB által indított kampányban. De ez mit is jelent? Mi, gépjárművezetők tudjuk, hogy ha lakott területen kívüli útszakaszra érünk, akkor mindig, illetve éjszaka, vagy korlátozott látási viszonyoknál mindenhol be kell kapcsolni a tompított fényszórókat.

Miért is szükséges ez? Itt jelenik meg a látni és látszani elv. Egyrészt látni mindazt, ami előttünk van, másrészt hogy minket is lássanak.

De miért is zengi a média ezt a kampányt 2012 óta már minden ősszel? Nyáron is közlekedünk sötétben, szürkületkor, azonban az őszi-téli óraátállítás, valamint a két évszak jellemzői miatt sokkal hosszabbak azok az időszakok, amelyek már a korlátozott látási viszonyok közé tartoznak (köd, szürkület, ború, esőzés, havazás, stb.), valamint hosszabbak az éjszakák is.

OLVASÁSRA AJÁNLJUK
Csütörtökön gallyaznak, feltétlen vidd el az autódat

Mindemellett a szlogen második része – a közlekedő és a parkoló gépjárművek láthatósága – is kiemelten fontos – hívja fel a figyelmet a rendőrség és a Pest Megyei Balesetmegelőzési Bizottság szakemberei.

Sajnos ezen időszakban kiemelt baleseti okként jelenik meg a gyalogosok és a kerékpárosok kivilágítatlansága, valamint a fényvisszaverős ruházat hiánya (2013 október és 2014 február között 10 halálos, 46 súlyos és 98 könnyű sérüléssel végződő, gyalogosokat és kerékpárosokat érintő közlekedési baleset történt Pest megye útjain). Kérik a gépjárművezetőket, hogy lakott területen kívüli útszakaszokon figyeljenek oda ezen közlekedői csoportokra.

Az őszi és téli hónapokban a sűrű csapadék, korai sötétedés és szürkület miatt a kijelölt gyalogosátkelő-helyeken közlekedők nehezebben észrevehetőek. A Pest Megyei Rendőr-főkapitányság illetékességi területén 2013 október és 2014 február közötti időszakban 33 baleset történt „zebrán”, amelyeknek 6 százaléka végződött halállal. A járművezetők ebben az időszakban még fokozottabb figyelemmel közelítsék meg a gyalogosátkelő-helyeket, a gyalogosok pedig csak akkor kezdjék meg az áthaladást, ha meggyőződtek arról, hogy az elsőbbséget megkapják.

OLVASÁSRA AJÁNLJUK
Koronavírus: a háziorvos szerint a neheze most jön

A látótávolság csökkenésével a féktávolság is csökken. 2014. január 1. és szeptember 30. közötti időszakában a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság illetékességi területén bekövetkezett személyi sérüléses közlekedési balesetek 27,5 százaléka a relatív gyorshajtás következménye (nem az út- és látási viszonyokhoz megválasztott sebesség alkalmazása). Ilyenkor a féktávolságon (észleléstől a megállásig megtett út) belül jelentkező akadály előtt megállni már nem tud a járművezető.
Kérnek mindenkit, hogy fokozott óvatossággal közlekedjen. (Váci Napló)

Csatlakozz hozzánk!
Oszd meg, hogy mások is tudjanak róla!

Írja le véleményét és legyen tagja a Váci Naplót olvasó közösségnek!