Mekkora a fertőzésveszély a tömegközlekedési eszközökön?
A Napközben című rádióműsor annak járt utána, hogyan takarítják a közösségi közlekedés járműveit, és milyen egészségügyi kockázatokkal kell számolniuk az utasoknak. A tél beálltával egyre zsúfoltabbak a tömegközlekedési járművek, egyszerre kapaszkodunk, ajtót nyitunk, használjuk az üléseket, a tisztaságuk azonban néha hagy maga után kívánni valót.
Az előírások szerint a vonatokat átlagosan kéthetente takarítják át kívül és belül is nagy alapossággal. Emellett természetesen napi szintű munkákra is szükség van, amelyeket a végállomásokon végezhetnek el a takarítók, ilyen esetekben a mellékhelyiségek tisztítása, fertőtlenítése az elsődleges feladat, de fel is törölnek, és a szemeteseket is kiürítik – mondta a Kossuth Rádiónak a MÁV-START Zrt szóvivője.
Szabó Anett hozzátette: a társaság az ország számos pontján rendelkezik gépi kocsimosóval, segítségükkel pedig akár fagyban is lehet takarítani a járműveket. Kérdésre válaszolva kifejtette, ha valaki szennyezi a vonatot, a csomagokat vagy épp utastársait, az illetőt a jegykezelő kizárhatja az utazásból, és nyolcezer forintos helyszíni bírságot kell fizetnie, illetve a későbbi tisztítással kapcsolatos költségeket is meg kell térítenie.
A Napközben című műsorban Nagy Éva bőrgyógyász beszélt arról, hogy a kapaszkodók megfogása zömében rossz érzést vált ki az emberekből, ám eddigi praxisa során még nem találkozott olyan pácienssel, aki emiatt kapott volna el valamilyen betegséget.
Valódi tömegközlekedés. Ragacsos kézzel lehetőleg ne nyúljunk a kapaszkodók után…
Mint mondta, a kórokozók elméletileg terjedhetnek ilyen módon, de ehhez többnyire szoros kontaktus kell. Példaként az atkákat és a tetveket említette. A bőrgyógyász szerint elsősorban arra kell ügyelni, hogy mindenki saját magát tartsa tisztán, ragacsos kézzel lehetőleg ne nyúljunk a kapaszkodók után, használjunk előtte kézfertőtlenítőt, törlőkendőt. ♦