Egymilliárddal tartozik a NAV-nak a Google és a Facebook
VÁCI NAPLÓ/nagyvilág ♥ Az Index számolt be arról, hogy a reklámtörvény 2016-os módosítása értelmében a reklámbevételeik után adóztathatóvá vált Facebook és a Google továbbra sem jegyeztette be magát az adóhatóságnál, az ennek elmulasztásáért kiszabható bírság pedig már 1 milliárd forintnál jár. Ha nem rendezik az ügyet, további 3 miliárd forint, úgynevezett „vélelmezett adót” kell a két cégnek kifizetni.
Még 2016 júniusában módosította a parlament a reklámadóról szóló törvényt, amely lehetővé tette a Nemzeti Adó- és Vámhivatal számára, hogy a külföldön bejegyzett, de magyarországi reklámtevékenységet folytató cégek reklámbevétele után is beszedhesse a reklámadót.
Az első lépés ezzel kapcsolatban az, hogy az adózónak nyilvántartásba kell magát vetetni a NAV-nál, ha ez elmarad, 10 millió forintos bírságot szabhat ki rá az adóhatság. Ha a bírság kiszabása után sem történik meg a nyilvántartásba vétel, az előző alkalommal kiszabott mulasztási bírság háromszorosát lehet kiróni a vállalatra (tehát először 10, majd 30, 90, 270 stb. millió forint bírságot), de legfeljebb összesen 1 milliárd forintot.
Azok a cégek, akik a tárgyévre nem nyújtottak be adóbevallást, akkor az adóhatóság 3 milliárd forint vélelmezett adót állapít meg automatikusan.
Tavaly év végén a Google és a Facebook (a törvénymódosítás nyomán ezekre a cégekre kiszabott reklámadót Google-adónak is hívta a köznyelv) fel is került a NAV adóhátralékosi listájára, mindkét cég egymilliárd forinttal tartozik jelenleg.
„A két cég viszont pert indított a NAV ellen a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróságon, mert egy nemzetközi egyezmény értelmében úgy veszik, hogy nekik, vagyis a Google és a Facebook Írországba bejegyzett európai leányvállalatainak elég Írországban adóznia, Magyarországon ezután már nem kell. A bíró pedig mindkét perben az Alkotmánybírósághoz fordult, hogy az állapítsa meg, hogy a reklámtörvény a mostani formájában sérti-e a Magyarország és Írország között fennálló, kettős adóztatás elkerüléséről szóló egyezményt” – írja az Index, amelynek cikkét a Kreatív Online szemlézte.
A bíró tehát az alkotmánybírósághoz fordult az ügyben, amely úgy határozott, hogy a NAV jogosan szabta ki a bírságot, mivel a törvénymódosítás értelmében ezeknek a cégeknek be kellett volna jelentkezniük a magyar hatóságoknál, hogy egyáltalán meg lehessen állapítani, valóban kettős adóztatás esete áll-e fenn. A NAV pedig nem a bevételükből származó adót akarja az 1-1 milliárd forint képében behajtani, hanem éppen azért bírságolta meg a Google-t és a Facebookot, mert nem vetették magukat nyilvántartásba.
Ha az ügy nem tisztázódik a bíróságon, vagy a két óriáscég nem fizeti meg a bírságot, nem veteti magát nyilvánosságba, és nem fizeti meg a bevételeik után járó adót, akkor a törvény értelmében a bírságon felül a már fent említett, 3 milliárd forintos vélelmezett adót is meg kell fizetniük. Ha esetleg kiderül, hogy mégis kettős adóztatásról van szó, a bírságot valószínűleg akkor is ki kell(ene) fizetniük.
A Facebook egyébként tavaly decemberben jelentette be, hogy helyben, a tevékenysége szerinti országokban fogja könyvelni reklámbevételeit ahelyett, hogy dublini székhelyén venné nyilvántartásba azokat. Ez azt jelenti, hogy a reklámokból keletkező bevételeket a továbbiakban nem a dublini nemzetközi székhely rögzíti majd, hanem a cég helyi irodái tartják nyilván azokat. „A Facebook úgy hiszi, hogy ez az értékesítési struktúrára nagyobb átláthatóságot biztosít majd” – írta akkor Dave Wehner, a cég pénzügyi vezetője egy blogbejegyzésben.
Wehner tájékoztatása szerint a közösségi oldal 2018-ban hajtja végre a változtatást, és 2019 első felében kívánja befejezni az új értékesítési struktúra kialakítását. ♦