Mostanában gyakran fordulnak meg a veteránautósok Vácott. Szeptember elején a Duna-parton egy túraverseny egyik állomása volt, az elmúlt hét végén pedig egy hosszabb út egyik rajtját bonyolították le városunkban. A mindössze két órás, reggeli találkozón találkoztunk dr. Néveri Istvánnal, aki a két éve alakult váci egyesületről, a veteránautókról és a saját BMW-jéről is beszélt nekünk. Kiderült: a látszat csal, ez a BMW nem is BMW.
Vácott évek óta több híve van a veteránautózásnak, ők gondolták úgy, hogy közös céljaik elérése érdekében létrehozzák a Waitzen Klasszik Veteránjármű Egyesületet, amely csatlakozott a MAVAMSZ-hoz, azaz a Magyar Veteránjárművesek Szövetségéhez. Dr. Néveri István évek óta elnökségi tagja a szervezetnek, korábban főtitkára is volt, jelenleg pedig a jogi igazgatója.
Az öreg autók és motorok muzeális minősítését a MAVAMSZ intézi, a bizonyítvány kiadása után kaphat egy jármű OT-s különleges rendszámot.
A veteránautósok és -motorosok életébe egyre inkább beépül Vác is – tette hozzá dr. Néveri István, hiszen a feltételek adottak. A szeptember eleji, látványos felvonulás után már két alkalommal volt a Duna-part egy verseny rajtjának a helyszíne. A terület alkalmas lenne nagyobb találkozók megtartására is, erről az egyesület hamarosan szeretne is tárgyalni a városvezetéssel. Kedvező válasz esetén például börzéket is rendezhetnének rendszeresen a vár alatti területen.
Vácott működik egy „bogaras” klub is, a Volkswagenek ismert, és korábban nagyon elterjedt, bogárhátú változatának kedvelői tömörülnek ott. A veteránautósoknak jó velük a kapcsolata, hiszen úgy látják, küldetésük a technikai örökségvédelem.
A tulajdonosok nagyon fontos feladata, hogy az eredetivel mindenben megegyező állapotot fenntartsák. Ha egy öreg autó áll, akkor tönkremegy, ezért mozgatni, használni kell őket. Ha elromlanak, mindig lehet hozzájuk alkatrészt szerezni, sok nagy gyár például külön részleget működtet az oldtimer járművek tulajdonosainak kiszolgálására. Ha valamit nem lehet beszerezni, akkor marad az utángyártás.
Manapság nagy segítség az egyre jobban terjedő 3D-s nyomtatási technológia. Egy autó restaurálása még így is évekig eltarthat és nagyon sok pénzbe kerül – tudtuk meg.

A hétvégi rajtnál dr. Néveri István is segédkezett, a Duna-partra saját BMW-jével érkezett. Az öreg kocsi négy éve van nála, ám nem akármilyen autóról van szó.
„Ez a kocsi ugyan BMW, de nem a gyárban készült. Az első gazdája egy német úr volt, aki a BMW-nél dolgozott, s mivel nagyon szeretett volna magának is egy ilyen kocsit, ám erre nem volt pénze, engedélyt kért és kapott arra, hogy alkatrészenként vásárolja meg. Természetesen mindent pontosan kifizetett, ezt a számlák igazolják.”
A német tulajdonos később Magyarországon talált feleséget és áttelepült hozzánk, a költözéskor hozta az autóját is. A járműnek a német közlekedési minisztérium külön adott ki egyedi alvázszámot és saját típusmegjelölést. Előállítóként nem a BMW szerepel, hanem Ulrich Mathias.
A kocsi építője pár éve elhunyt, dr. Néveri István az özvegyétől vette meg a különleges járművet. A rendszáma is utal korára, hiszen az első, akkor bevezetett három betűs – három számos azonosító egyikét kapta: ACP.
„Beleszerettem a veteránautókba. Sokszor eszembe jut, hogy bárcsak meglennének azok a kocsik, amikkel fiatal koromban vezetni tanultam, a GAZ-ok, Barkasok. Kikapcsolódás is számomra, amikor beülök öreg járgányom volánja mögé, vagy találkozom az autóstársakkal” – mondta dr. Néveri István.
A MAVAMSZ-nak jelenleg negyven tagszervezete van nyolcszáz taggal, de idehaza mintegy négyezer muzeális járművet tartanak nyilván, autókat, motorokat együtt. ♦