Naponta több száz váci autós halad át az M2-es autóút Budapest felőli végénél felállított traffipax alatt. Korábban ott 110 kilométeres óránkénti sebességgel lehetett haladni, jelenleg azonban az építkezés miatt 60-as korlátozás van érvényben. Lapunk úgy tudja, a traffipax ehhez van beállítva.
Ám nem csak lassítani kell a Véda-kapuk előtt, a szupertraffipaxok sok minden mást is ellenőriznek. Az összesen 14,5 milliárd forintba kerülő, 160 változtatható helyű és 134 fix telepítésű szupertraffipaxot tartalmazó Véda-rendszert 2016-ban állították üzembe, és 365 forgalmi sávot képes figyelni. De nemcsak a sebességet figyeli a rendszer, hanem például rendszámból azonnal kiderül, hogy a járműnek van-e érvényes műszaki vizsgája vagy kötelező felelősségbiztosítása.
A Bors összegyűjtötte, hogy mi mindenre figyelnek a szupertraffipaxok:
- átlépjük a sebességet
- nincs bekapcsolva a biztonsági öv
- lejárt a jármű műszaki vizsgája
- nincs a járművön kötelező felelősségbiztosítás
- behajtottunk oda, ahová nem lehet
- átléptük a záróvonalat
- szabálytalanul mentünk át a vasúton
- nem rendeltetésszerűen használjuk a leállósávot
- a buszsávban haladunk
- áthajtunk a piros lámpán
A rendőrség augusztus elején újabb átfogó, az egész országra kiterjedő sebességellenőrzést tartott. A TISPOL SPEED elnevezésű közlekedésbiztonsági ellenőrzés kampány ezúttal a megengedett legnagyobb sebességet túllépő járművek vezetőinek kiszűrésére irányult. A fokozott sebességellenőrzés az ország teljes területére, azon belül első sorban a gyorsforgalmi utakra, a főutak lakott területein kívüli szakaszaira, illetve a lakott területen belüli, nagyobb forgalmat lebonyolító utakra terjedt ki.
A Rendőrség a sebességellenőrzés során a VÉDA rendszer mobil és fixen telepített (automata) eszközeit egyaránt igénybe vette.
Az ellenőrzés ideje alatt összesen 6.681 autóst ellenőrzött a rendőrség, ebből 2.092 esetben a jármű megállítását követően annak vezetőjével szemben intézkedtek a járőrök. A helyszíneken 2.035 járművezetővel szemben szabtak ki helyszíni vagy közigazgatási bírságot, további 57 esetben szabálysértési, illetve közigazgatási eljárást indítottak a felelősségre vonás érdekében.
Az ellenőrzés kiemelt célja a közutak legfőbb gyilkosának számító sebességtúllépések visszatartása, a jogkövető magatartásra ösztönzés, s mindezeken keresztül a személysérüléses közúti balesetek és a halálos áldozatok számának visszaszorítás volt – közölték.
A rendőrség ezzel és más hasonló kampányokkal igyekszik hozzájárulni az európai uniós és Magyarország jelenleg hatályos közlekedésbiztonsági célkitűzéséhez, mely alapján a 2010. évi közúti halálos áldozatok számát az évtized végére 50 %-kal kell csökkenteni. A hazai mérleg azonban egyelőre elszomorító: bár az idei első félévben 56 százalékkal több bírságot szabott ki a rendőrség gyorshajtás miatt, mint 2017 első hat hónapjában, a bírságok teljes összege pedig 30 százalékkal ugrott meg, a balesetek száma nem csökkent. Pedig a rendőrség folyamatosan azt mondja, hogy a gyorshajtás a fő baleseti ok.
Idén június végéig 7.734 személyi sérüléssel járó közúti baleset történt, ami 2010 óta a legmagasabb szám a féléves adatokat összehasonlítva.
A következő TISPOL európai ellenőrzésre szeptember 18-án és 19-én kerül sor. A TISPOL legújabb, most debütáló közúti közlekedésbiztonsági kampánya a „Focus on the Road” a járművezető figyelmét elvonó tényezők visszaszorítását tűzi ki céljaként. ♦