Statisztika: a vonatok kilencven százaléka pontosan jár

A magyar utasok vasúti szolgáltatásokkal kapcsolatos elégedettsége eléri az európai átlagot, számos kérdésben pedig kedvezőbben nyilatkoztak, mint sok európai ország vasúttal közlekedő polgárai – derül ki az Európai Bizottság Mobilitáspolitikai és Közlekedési Főigazgatósága, valamint a Bizottság Kommunikációs Főigazgatósága megbízása alapján készült legfrissebb, az EU 26 tagországában idén január-februárban végzett Eurobarometer felmérésből. 

Lehet, hogy a váci vonalon utazók kimaradtak a felmérésből, mert a hetente rendszeresen ismétlődő késések és más problémák miatt a legtöbb utasnak az az érzése, hogy a vasúti szolgáltatás színvonala nem hogy az európai színvonalat nem éri el, de jellemzően inkább romlik – mondják többen is.

Az országonként 1000 fős mintán alapuló felmérésben két módszer alapján vizsgálták az elégedettséget: az egyikben olyanok véleményét is figyelembe vették, akik nem utaznak vasúttal, a másikban azok véleményét értékelték ki, akik igen. Az előbbi összesítés teljes lakosságra (vasúton nem utazókra is) kivetített eredménye szerint a magyar vasút az unió általános elégedettségi színvonalától elmarad és az utolsók között szerepel.

A másik elemzési szempont alapján – amelyben kizárólag a vonattal utazók véleményét vették figyelembe – a magyar vasúti szolgáltatásokat az EU átlagával, 1,9 ponttal azonos szintűnek értékeli az elemzés, és Magyarországot a középmezőnyben helyezi el; a magyar eredmények megelőzik például a franciaországiakat, a németországiakat vagy az olaszországiakat is.

A vizsgálatokból az is kiderül, hogy azok a magyar válaszadók, akik igénybe veszik a vasúti személyszállítási szolgáltatást, húsz szempontból tizennyolcban elégedettebbek, mint az uniós átlag. Például a 26 ország közül Magyarország a negyedik helyen szerepel a jegyvásárlás egyszerűségével kapcsolatban felállított rangsorban: a megkérdezett magyar utasok 93 %-a elégedett jegyvásárlási szolgáltatásokkal, míg az EU-s átlag 84 %; ehhez az eredményhez a MÁV-START jegyértékesítési rendszerének fejlesztése is hozzájárult.

A magyar utasok 83 %-a elégedett a járatsűrűséggel, míg az európai átlagérték 75 %. A járatok megbízhatóságával és menetrendszerűségével a nálunk megkérdezett utazók 77 %-ban, ugyanakkor az európai utazók átlagosan 65 %-ban elégedettek.

Az akadálymentességgel, valamint az állomásokhoz közeli parkolással és biciklitárolással kapcsolatban a magyar utasok elégedettsége 71 % és 66 %, míg az európai átlag 67 % és 55 %. A panaszkezelések terén is az uniós átlag felett szerepel Magyarország, 69 %-kal.

A felmérés tükrözi, hogy az utasok számára is érzékelhető fejlődés ment végbe a vasúttársaság szolgáltatásaiban, köszönhetően a vasúti pálya- és járműfelújításoknak, a motorvonat-beszerzéseknek, a javuló pontosságnak, a szolgáltatási színvonal emelésére irányuló intézkedéseknek.

A vonatok menetrendszerűsége 2012 óta nagymértékben javult, az akkori 77 százalékhoz képest a pontos járatok aránya az elmúlt években 90 százalék körül alakult. A gördülőállomány korszerűsítésével 2013 és 2016 között további 63 korszerű FLIRT motorvonat állt forgalomba, mintegy 700 kocsit pedig felújított a MÁV-START.

A fejlesztésekkel jó irányba halad a vasútvállalat, amit az is bizonyít, hogy 2015–2016-ban több mint 3 millióval, 2017-ben pedig további 1 millió fővel nőtt a MÁV-START utasszáma a megelőző évekhez képest. Különösen kiemelkedő a növekedés azokon a vonalakon, melyeken lezajlott a pályarekonstrukció és korszerű vonatok közlekednek. (képünkön: vasúti sztrájk Németországban)