A Velencei-tavon közlekedő Nadap nevű személyhajóról kevesen tudják, hogy valamikor a Dunán “repült”. Szárnyashajónak építették Vácott és Fecske néven került be a honi hajóépítés történetébe. Milyen utat járt be ez a jelenleg is tetszetős sétahajó a megépítése óta?
A hajó – igaz, többszörösen átalakított formában – jelenleg a Velencei-Tavi Fejlesztési Nonprofit Kft tulajdonában van és még ma is használják a nyári időszakban személyszállításra. A csaknem 27 méteres hajótestet úgy építették át, hogy mintegy száz főt tud befogadni. Nagy előnye, hogy a legnagyobb terhelésnél sem merül sokkal mélyebbre 50 centiméternél.
Az 1950-es évek elején a magyar hajóipar jelentős gyára volt a váci Dunai Hajógyár (később a Magyar Hajó- és Darugyár Váci Gyáregysége, még később a Ganz Danubius Váci Hajógyára). Az igen képzett tervezői és kivitelezői szervezet, a folyamatosan fejlesztett technológia alkalmassá tette a gyárat a kornak megfelelő színvonalú alumínium hajók tervezésére – emlékeztetnek.
A fejlődő Dunai Hajógyár vezetése a közlekedési tárca támogatásával 1960-ban döntötte el egy prototípus hordszárnyas hajó tervezését, gyártását. Fekecs Gábor főkonstruktőr irányításával, Beledi Dezső tervei alapján építették meg 1963-ban a Fecskét azzal, hogy azt a MAHART nemzetközi járataiban fogja használni.
A Fecske hossza 24,73 méter, szélessége 4,19 méter volt, gépészeti berendezéseit, az 1000 LE-s főmotort és tartozékait, hazai gyártmányok híján a Szovjetunióból hozták.
Az elkészült hajó kísérleti üzemét 1964 tavaszán kezdték meg. A hajót mesterséges terheléssel, homokzsákokkal rakták meg és a Budapest–Mohács útvonalon folyamatosan járatták, miközben rendszeresen méréseket végeztek rajta. A hajón akkor szolgálatot teljesítő gépüzemvezető elmondása szerint kiderült, hogy ez a fejlesztés elkésett, hiszen két darab orosz gyártmányú, Rakéta típusú szárnyashajó már közlekedett a MAHART-nál, ezeket a Szovjetunió a fejlett repülőgép és hadiipar kutatásainak felhasználásával készítette, nagy sorozatban.
A próbákat 1964 őszén befejezték, a MAHART a váci hajógyártól a hajót nem vette át, a hiányosságok kiküszöbölésére valószínűleg sem pénz, sem energia nem volt, így a hajót leállították. A Fecske szárnyait leszerelték, új motort építettek be. Nadap néven újjászületett, majd átadták a SZOT-nak, amely a Velencei-tavon használta, így azóta itt üzemel a 100 személyes utasbefogadó képességű, “szárnyait vesztett” magyar gyártmányú hajó.
A Nadap nevű hajó jelenlegi tulajdonosa és üzemeltetője a Velencei-tavi Fejlesztési Nonprofit Kft. A cég az utóbbi években állami támogatásból és saját forrásaiból újította fel a hajót, mely modern, környezetkímélő hajómotort és generátort kapott. ♦