kozponti gyogyszertar banner 728x90 (1)

Zsákokba csomagolt játékötletek váci ovisok szüleinek

hirdetés
dunaelektro banner (1400 x 230 képpont)

Óvodapedagógusok körében is egyre több szó esik arról, hogy a mai élet és a mai gyerekek mások. Más velük az óvodai együttlét, a családok is többféle módon vannak jelen a gyerekek életében, így a velük történő együttműködés is megváltozott. Ezért a 21. századi pedagógia egyik legnagyobb kihívása a differenciálás megvalósítása. A Blum személyiségfejlesztő óvodapedagógiai program komplex szemléletet és eszköztárat kínál mindehhez.

A váci Csillagfürt óvoda helyi programját a Blum program részprogramja alapján állította össze.

A már 14 éve működő, korábban Gondolkodj Egészségesen! néven ismert alapítvány rendszeresen tart továbbképzéseket óvodapedagógusok számára. Az Infokommunikációs Technikák (IKT) alkalmazása az óvodai nevelésben címen futó moduljuk például egyike azon keveseknek, amely hivatalos akkrediátcióval rendelkezik ebben a témában, és az óvodáskor sajátosságait építi tudástárába.

A Blum program szakmai hátterének kidolgozásában jelentős részt vállalt dr. Bakonyi Anna pedagógia szakértő, akinek nevéhez a reformpedagógiák, a sokszínűség és különbözőségek elfogadása, a „más” gyermek, a nyomon követés és a szabad játék fűződnek.

A program gyakorlata a kézművesség, bábozás, zenélés, tánc, mesélés, dramatizálás, összművészeti óvodai alkalmazásán alapul. A különböző művészeti ágak komplex óvodai gyakorlása hatással van a gyerekek önfejlődésére és a gyermeki közösség összekovácsolására is – mindezt a 21. század kontextusában, a digitális kultúra hatásaira is reagálva.

A képzések kiegészülnek a szülők, családok és az óvoda együttműködésről, partnerviszonyon alapuló kapcsolatáról szóló workshopokkal is. Az óvodában, ahol a Blum program szemléletében foglalkoznak a kicsikkel, hatásméréseket is végeznek, így ma már számokban is jól kifejezhető a program gyakorlati eszköztárának számos pozitív hatása. Ez a munka új óvodák, új csoportok bevonásával folytatódik.

A programnak helyi kötődése is van, hiszen a nemrégiben megnyílt váci Csillagfürt Öko Óvoda  törekvése is az, hogy az egyszeri és megismételhetetlen gyermeki személyiség természetes úton történő kibontakozását és a társakkal való együttműködést segítése.

Eredményeikre felfigyelt a dr. Bénédicte Défontaines neurológus és Bertrand Schoentgen PhD neuropszichológus alkotta francia kutatópáros is, akik tudományos szempontból vizsgálták meg, hogy a gyerekkori agyi fejlődést, az értelmi képességeket hogyan befolyásolja a művészi tevékenység gyakorlása. A kutatás – amelynek különlegessége, hogy ezeket az összefüggéseket korábban nem vizsgálták ilyen kontextusban – kimutatta, hogy a művészeti tevékenységek fontos kognitív tényezőt képeznek ahhoz, hogy a gyerekek magabiztosabban elsajátítsák a helyes nyelvhasználatot, egyúttal erősítik az érzékelési képességeket és az önkifejezést, valamint elősegítik a rugalmas és empatikus életvitel kialakítását.

A Blum program nagy gyakorlati előnye, hogy nemcsak az óvodapedagógusokat segíti egy újfajta szemlélet elsajátításában és alkalmazásában, hanem a szülőket is. Ez a személyiségfejlesztő program számos olyan ötletet és gyakorlati megoldást kínál, melyek alkalmazásával a szülők tudatosan is támogathatják, hogy gyermekük kiegyensúlyozott, magabiztos felnőtté cseperedjen. Fennállásuk 14 évében eddig már több mint 650.000 családhoz juttatták el azokat a zsákocskákat, melyekben személyiségfejlesztő játékötleteik találhatók.

A program elkötelezett támogatói közt már vannak olyan sztáranyukák, mint Pásztory Dóra kétszeres paralimpiai bajnok úszó, aki maga is szívesen alkalmazz  komplex művészeti eszközöket a kisfia nevelésében.

A mostani konferencia célja elsősorban az volt, hogy a nagyközönséggel is megismertessék a szakmai eredményeket és remélik, hogy hamarosan egyre több óvodában terjed el a Blum program szellemisége és eszköztára. Ebben nagy segítséget nyújt nekik a Generali a Biztonságért Alapítvány, amely elkötelezett a gyermekek testi-lelki egészségének megteremtése iránt. ♦