A kisvíz miatt majdnem áll a hajós árúszállítás a Dunán

Óriási problémát okoz nem csak a hajózásban, de a mezőgazdasági szállítmányozásban is a Duna alacsony vízállása, egyre nehezebb ugyanis a cégeknek elszállítani a gabonát egyik pontból a másikba, így komoly mennyiségek torlódhatnak fel a piacon. Habár idén jelentős mennyiségű búza és kukorica termett Magyarországon, a termésbiztonság és a minőség még mindig kevésbé fontos szempontok, mint a kiemelkedő termésátlag elérése – hangzott el a siófoki Agrárszektor Konferencián.

Nem csak a hajózásban okoz komoly gondokat a Duna és az európai vízi utak problémája, hanem a mezőgazdaságban is – kezdte előadását Mátyás Tibor, a DDSG Mahart Kft. ügyvezető igazgatója. Jelenleg a hajózási vállalatnak is nehézséget jelent eljutni A-ból B-be, egyre kevesebb ugyanis a víz a folyókban. Az ügyvezető igazgató kiemelte, hogy az áruk 75 százaléka közúton mozog, 18 százaléka a vasúton, és csak 6 százaléka vízi úton. A Rajnán összesen évente több mint 300 millió tonna árut szállítanak hajóval, míg a Dunán mindössze 38 millió tonnát. A Mahart rakodási kapacitása 330 ezer tonna, és évente 2 millió tonna árut szállítanak, aminek a fele a Fekete-tengerről Szerbiába és Magyarországra érkező vasérc – tette hozzá.

Mátyás Tibor szerint a legnagyobb problémát azonban az okozza, hogy a hajóállományok elöregedtek, és a dunai flotta 45 százaléka is eltűnt. A Dunán lévő hajók átlagéletkora 38-40 év, és óriási befektetés szükséges ahhoz, hogy ezek a hajók újra jó állapotban legyenek. A hajózásban azonban az új építés azt jelenti, hogy egy bárka 1 millió euró, egy flotta felépítése pedig százmillió eurós történet. Az Európai Unió részéről sincsenek olyan eszközök, amelyek arra ösztönöznék a hajótulajdonosokat, hogy új hajókat építsenek.

Az, hogy jelenleg a Dunában nincsen víz, annak köszönhető, hogy politikailag rossz döntések születettek évekkel ezelőtt a Dunával kapcsolatban, az azonban nem csak a hajózásnak, de a mezőgazdaságnak is fontos lenne, hogy az országon átrohanó vizet megfogjuk. Addig azonban, amíg más fuvarozási ágazatok mindig kapnak valamilyen támogatást, a hajózás viszont nem, nehéz lesz itt tartani a vizet – hangsúlyozta. ♦