kozponti gyogyszertar banner 728x90 (1)

Járatkimaradások és vasutashiány a váci vonalon?

hirdetés
dunaelektro banner (1400 x 230 képpont)

A külföldre vándorlás és a még mindig nem megfelelő bérezés miatt meglehetősen sok járművezető hiányzik a hazai tömegközlekedésből. Erről már régóta írnak a komolyabb lapok, s  bár a kormány az elmúlt években tett erőfeszítéseket a helyzet javítására, úgy tűnik, ez még nem elegendő. Friss információk szerint a vasutashiány a váci vonalon járatkimaradásokat okozhat.

A vasútnál, a Volánnál és a víziközmű cégeknél a munkavállalók ebben az évben 5 százalék béremelésre számíthatnak egy két évvel ezelőtt megkötött bérmegállapodás alapján, amely három évre 30 százalékos növekedést ígért. Ám a munkavállalói képviseletek már felvetették, hogy ez kevés lesz, ezért tárgyalásokat sürgetnek.

Hogy végül sikerrel járnak-e, azt nem tudjuk, de egy biztos: a jelenlegi helyzetben nagyon nehéz megtartani a dolgozókat.

A nagyjából tizenhétezer dolgozót foglalkoztató MÁV-nál egyre rosszabb a helyzet. Az országos munkaadó az ATV-nek azt nyilatkozta: több száz fős létszámhiánnyal küzdenek. A Vasutasok Szakszervezetének (VSZ) elnöke, Meleg János szerint nagyjából hétszáz dolgozó hiányzik, ez pedig már most is érzékelhető a gyakorlatban.

A váci vonalon például időnként járatok maradnak ki, mivel vagy jegyvizsgáló, vagy mozdonyvezető nem jut az adott vonatra – állítja a szakszervezeti vezető.

2018-ban is többen hagyták el a MÁV-ot, mint ahányan a céghez kerültek, a dolgozók leterheltsége miatt tartósan beteg munkavállalók teszik ki a létszámhiány csaknem harmincöt százalékát.

A cég – ettől függetlenül – kiemelte, hogy az előző években számos intézkedést hoztak annak érdekében, hogy elkerüljék az emberhiányt. Mint írták, „a MÁV-nál foglalkoztatott munkavállalók az elmúlt két évben átlagosan mintegy 27 százalékos bérnövekedést értek el. A munkaerőpiaci trendekre válaszul, az alanyi jogú emelésen túl, célzott akciókkal differenciált bérfejlesztésekre is sor került, és a jövőt tekintve is ezt látjuk követendő példának, annak érdekében, hogy minél rugalmasabban tudjunk reagálni a munkaerőpiaci kihívásokra.”

Jelenleg nagy különbségek jelzik, hogy még nagyon sok a tennivaló, ám az állami vállalatok alkalmazottai ki vannak szolgáltatva a költségvetés állapotának. Mivel sok területen égetően fontos lenne a nagyobb béremelés, sokan bírálják a kormány olyan kiadásait, amelyek inkább egy szűk csoport számára jelentenek előnyöket. Ilyenek például a stadionépítések, amelyek ráadásul egy morálisan és szakmailag mélyponton lévő magyar labdarúgásra elköltött milliárdokat jelentenek. ♦