Szerdán egész nap és még éjszaka is csak úgy nyüzsögtek a traffipaxok az ország közútjain: most zajlott az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata, a TISPOL kezdeményezte huszonnégy órás sebességellenőrzés. Az akcióban az előzetesen nyilvánosságra hozott terv szerint több váci helyszín is szerepelt. Dolgozott a Váci rendőrkapitányság korszerű berendezése is, amely a tavalyi adatok szerint óránkén másfél gyorshajtót „fogott el”.
A TISPOL szervezte ellenőrzéshez a traffipaxok felállításának lehetséges helyszíneire számos állampolgári javaslat érkezett, amelyek közül a helyi adottságokat, valamint a közlekedésrendészeti elemző munka eredményeit figyelembe véve a megyei rendőr-főkapitányságok kijelölték az ellenőrzések helyszíneit és az időpontokat.
Az előre kijelölt váci helyszínek voltak: Deákvári fasor – szerda 12-14 óra, Szent László út – csütörtök 0-2 óra, Csányi körút – csütörtök 3-6 óra.
Őrbottyánban egy időben, szerdán 9 és 11 óra között két helyen, a Rákóczi utcában és a Fő úton is mértek. De találkozhattunk traffipaxszal Dunakeszin, Gödön, Rádon, Kismaroson, Verőcén és a 12-es főúton is.
A városban közlekedőknek úgy rémlik, korábban gyakrabban találkoztak a váci kapitányság lábon álló fekete dobozával, amely drága fotókat készített. Érdeklődésünkre azonban azt mondták: ez illúzió, a berendezés tavaly is sokat dolgozott.
A Váci Rendőrkapitányság korábbi, korszerűtlen készülékét a nagy országos projekt keretében lecserélték. A városi zsaruk egy ARH CAM S1 típusú, változtatható helyű, komplex közlekedési ellenőrzési ponttal rendelkeznek, mely 2015. március 26. napjától van használatban.
„Ez a készülék alkalmas sebességmérésre, jelenleg e funkcióját használjuk, azonban alkalmas veszélyes áruszállítmány észlelésére, autóbusz forgalmi sáv használatára vonatkozó előírások megtartásának, autópálya leállósáv használatára vonatkozó előírások megtartásának és a behajtási tilalom megszegésének ellenőrzésére. Az autósok tudják, hogy a biztonsági öv használatát is kifigyeli a rendszer” – tájékoztatta lapunkat Latorovszky Gábor alezredes, a kapitányság vezetője.
Ritkábban, de használják a rendőrök a berendezést a kötelező haladási irányra vonatkozó előírások megtartásának és a közlekedési jelzőlámpa tilos jelzésén való áthaladás előírásai megtartásának ellenőrzésére is. Időnként egy-egy vasúti átjárónál is felállítják, hogy a tilos jelzésen áthaladókat kiszűrjék, ilyenre azonban városunkban nem igazán volt példa.
Korábban érkeztek olyan hírek, hogy a nagy tételben beszerzett traffipaxokkal sok a gond. Nos, a váciak kifogták, mert az itteni berendezés rácáfol a híresztelésekre. A készülék megbízhatóan működik, 2018-ban egy alkalommal volt csak szervizben.
Hogy gyakorlatilag akár a hét minden napján bevetésre kész, annak a szabálykövető autósok bizonyára örülnek. Nincs annál dühítőbb, mint amikor az ember a visszapillantó tükörben látja, hogy mögötte egy izgága, többnyire fiatal titán érkezik, elkezdi „tolni” az előtte haladót, és alig várja, hogy egy kis résbe befurakodva előzhessen. Sajnos ezek közül csak néhány kapja meg a méltó büntetését, mert nincs minden autóban traffipax.
Vácott a készülék a központi nyilvántartás adatai szerint 2018-ban ténylegesen mintegy 636 üzemórát teljesített, mely során 970 jogsértést dokumentált. Ez átlagban óránként másfél gyorshajtót jelent. Nem tűnik túl soknak, az adat talán azt jelzi, hogy a nagy többség szabályosan vezeti autóját.
De bizonyára szerepe van az eredmény alakulásában annak is, hogy az út szélére felállított traffipaxot a sofőrök egyszerűen „levilllogják”, azaz a fényszóróval jelzik a szemben haladóknak, hogy rendőrségi ellenőrzésre számítsanak. Sőt van olyan internetes útvonaltervező, amely szintén valós időben jelzi a közlekedők jelentései alapján az észlelt sebességellenőrzést.
Bár arra a kérdésünkre, hogy hol vannak a váci traffipax leggyakoribb felállítási helyei, nem kaptunk konkrét választ, a tapasztalatok szerint a Csányi körúton, a Földváry tér előtti kanyarban a negyvenes táblánál, illetve a Rádi úton, a város határát jelző táblánál tűnnek fel a rendőrök viszonylag gyakran. „A sebességmérések helyszíneit az aktuális közlekedésbiztonsági helyzethez igazodva határozzuk meg, alkalmazkodva az észlelt jogsértések emelkedő, avagy csökkenő számához az adott útszakasz tekintetében” – közölték lapunkkal.
Tavaly született egy döntés, hogy a rendőrség már nem jelenti be előre, hogy hol mérik a sebességet. A döntés Vác esetében, nagyságrendjét tekintve nem befolyásolta a gyorshajtók számát – állítják a rendőrségen. Jellemzően a nagyobb járműforgalmat lebonyolító útszakaszokon dokumentálnak arányaiban több jogsértő cselekményt – tették hozzá.
Pár hónapja nagy riadalmat keltett a gyakrabban gyorsan hajtók körében, hogy közölték: országszerte bevezetik, hogy mozgásban lévő, civil rendszámú járművekbe is beszerelik a traffipaxot. Így a forgalomból egyszerűen ki lehet emelni a szabálytalankodókat. Aztán kiderült, nem eszik olyan forrón a kását, nem ez lesz a jellemző, hanem maradnak a három lábú állványra szerelt műszerek.
Kérdésünkre elmondták: a Váci Rendőrkapitányság is csak alkalomszerűen használ civil szolgálati autókat a mérések végrehajtásához.
Gondolom, e cikk elolvasása után a legtöbb autós azt mondja: őt nem érintik a változások, mert tudja az ellenszerét a traffipaxoknak: nem lépi túl a sebességhatárokat, betartja a szabályokat.
Jó lenne, ha a többség mellet az a kisebbség is belátná, hogy ez a járható út, akiknek ma még van mitől félniük, ha rendőrt látnak az úton. ♦