Az iskola szabad alkotótérrel készül a jövő kihívásaira
Múlt héten csütörtökön ünnepélyes keretek között nyitották meg Kóspallagon az első köznevelési Alkotó Műhelyt, a település iskolájának használaton kívüli szárnyában. A fejlesztésre azt követően került sor, hogy a Váci Tankerületi Központ a Klebelsberg Központ pályázatán 8 millió forintos támogatást nyert, melyet 3 millió forinttal egészített ki. Az alkotóműhely egy olyan hely, ahol a diákok tapasztalás útján, a mai kor szellemét követve sajátítják el a tananyagot, ismerik meg önmagukat, egymást és az őket körülvevő világot a „mindenki jó valamiben” elve alapján.
Az ünnepségen először Verebélyi Gábor Ákos, a Váci Tankerületi Központ igazgatója mondott beszédet. Kiemelte: az alkotó pedagógiára épülő műhely, az első ilyen Magyarországon, eddig csak hasonlóak léteztek. Szeretnék elérni, hogy ez egy országos minta legyen és a jövőben bekerülhessen a tantervbe is.
– Egy fontos dolgot szeretnék mindenképpen kiemelni, mégpedig azt, hogy azon túl, hogy a régió felzárkóztatását szeretnénk biztosítani, a sajátos nevelési igényű gyerekeknek is esélyt kívánunk adni.
A tankerület vezetője legvégül köszönetet mondott mindazoknak, akik támogatták mind szellemi tudásukkal, együttműködésükkel, mind pedig eszközökkel a projektet.
Rétvári Bence, a térség országgyűlési képviselőjének szavait Báthory Gábor tolmácsolta a helyszínen. Kiemelte: a mai nap egy ünnep, hiszen egy komolyan átgondolt, modern oktatásügyi fejlesztést avatnak fel. A Kornis Gyula terv a váci és szobi járásokat igyekszik segíteni több területen, köztük az oktatás fejlesztésében is – hangzott el.
Az alkotóműhelyt a fejlesztés első ütemében elsősorban a Szobi Fekete István Általános Iskola és tagintézményei diákjai fogják használni, de a tankerületi központ középtávú távú célja az is, hogy minél szélesebb körben elérhetővé tegye a diákok és pedagógusok számára a fejlesztést. Az iskola igazgatója, Moór Róbert szerint nem csak a diákok képzése, hanem a tanároké is fontos.
– Munkánk akkor mondható sikeresnek, ha elkészül egy program, amely szervesen illeszkedik az iskola pedagógiai programjába, ha az alkotópedagógia teljesen áthatja az intézmény működését – mondta. Hozzátette: a jelenkor kihívásait a kor szellemét követve tudják csak átadni a pedagógusok. Ezért a szobi intézménynek és tagintézményeinek tanárai több továbbképzésen és műhelymunkán is részt vettek, vesznek. Tapasztalatai azt mutatják, hogy az alkotópedagógián keresztül, a diákok sokkal reálisabb képet kapnak önmagukról, mint az iskolapadban ülve.
A beszédeket követően került sor a jelképes kulcs átadására is, amely 3D nyomtatóval készült.
A rendezvény, – melynek ideje alatt is folyt az alkotás a műhelyben -, egy kerekasztal beszélgetéssel zárult, melyet dr. Bajzáth Angéla, az ELTE Digitális Pedagógiai Módszertani Központ nemzetközi elemzője, az ELTE Neveléstudományi Tanszékének adjunktusa vezetett. A beszélgetés alatt felmerült többek között, hogy az alkotópedagógia arra ad lehetőséget, hogy felfedezzük egy-egy diák képességeit, hogy ki, miben jó. Elhangzott az is, hogy ma a fiatalok flash-ben tanulnak, vagyis az internetet használják mindenhez, ezért másképpen kell őket oktatni. A kerekasztal résztvevői egyetértettek abban, hogy ma naponta születnek és tűnnek el szakmák, és ezzel a tanításnak is lépést kell tartania.
Az alkotóműhely szakmai megnyitója egy kétnapos programsorozat első állomása is volt egyben. A megnyitót követő napokban a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) szakmai műhelyfoglalkozásán vehettek részt a tankerületből a kiemelt figyelmet igénylő tanulók, akik a „LEGO táncoltatás” és a „fényre forduló napraforgó” projektekben próbálják ki a fafeldolgozó, az elektronikai, robotika műhelyek eszközeit és lehetőségeit.
A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem szakmai háttérbázisként közreműködik a tananyagok fejlesztésében, egyes programok lebonyolításában, a pedagógusok továbbképzésében, valamint nagyértékű eszközök térítésmentes használatát biztosította (pl. lézervágó) az alkotóműhely számára. További kiemelt együttműködő partner még a Váci Szakképzési Centrum Boronkay György Műszaki Szakgimnáziuma és Gimnáziuma is. Diákjaik a műhely- és nyári szakmai gyakorlatuk terhére – segítőként és mentorként – vesznek részt az alkotó tevékenységekben. ♦