Tavaly romlott a közlekedési balesetekkel kapcsolatos statisztika a Váci Rendőrkapitányság területén. Amíg például 2017-ben 5, addig tavaly már 8 halálos kimenetelű baleset történt. A növekedés mértéke hatvan százalékos. A súlyos sérülést okozó balesetek száma 38-ról 54-re emelkedett, míg a könnyű sérüléses balesetek száma 81-ről 76-ra csökkent. A szomorú adatok alapján az emberek többsége rezignáltan mondja: nem állíthatunk minden kilométerkőhöz rendőrt, hogy megfogják a gyorshajtókat, a szabálytalanul előzőket.
Merthogy ez a két leggyakoribb baleseti ok, elsősorban a nagy forgalmú utakon. S mivel a kapitánysághoz tartozó területen öt ilyen út is áthalad, bármi bármikor megtörténhet. A legveszélyeztetettebb útvonal kétségtelenül az M2-es, amelyen hónapok óta építési munka folyik, s rendszeresek a sebességkorlátozások, az előzni tilos táblák. Ám mindig akad, aki úgy gondolja, ez neki nem számít, csak nyomjuk a gázt. Egy bölcs mondás szerint azok a leghülyébbek, akik csak a gázpedált ismerik, a közlekedési szabályokat nem.
A statisztikát lapozgatva kiderül: tavaly az ittasan okozott balesetek száma 19-ről 16-ra változott, azaz 15,7 százalékkal csökkent. Alkohol miatt nem történt halálos baleset, ám súlyos sérüléssel járó balesetnél 4, míg könnyű sérüléssel járó balesetnél 12 alkalommal volt ittas az okozó.
2018-ban a személyi sérüléses balesetek 33.57 százalékában következett be a baleset nem az út- és látási viszonyoknak megfelelő sebesség megválasztása miatt.
Az okok között a második helyen van a kanyarodási szabályok megszegése, amely az összes baleseti szám 26,3 százalékát jelenti. Ezt követi az elsőbbségi szabályok megszegése (20,43 %), és az előzés szabályainak figyelmen kívül hagyása (6,56 %), a követési távolság be nem tartása (4,38 %), a figyelmetlen vezetés (2,19 %). Érdekes, hogy a gyalogos hibája miatt nem következett be személyi sérüléssel járó közlekedési baleset és műszaki hiba miatt is csak egy esetben kellett helyszínelni.
A legtöbb balesetet a személyautóval közlekedők okozzák, a teherautókkal és kerékpárokkal okozott balesetek aránya tíz százalékot sem éri el. A motorosok még kevesebb alkalommal keverednek veszélyes helyzetbe.
Érdekes, hogy a balesetek többsége, 39,41 százaléka délután 12 és 18 óra között következett be. Délelőtt 7 és 12 óra közötti időben 34,30, este 18 és 22 óra között 13,86, reggel 4 és 7 óra között 9,48, éjszaka 22 és 4 óra között a balesetek 2,19 százaléka következett be.
A Váci Rendőrkapitányságnak egy traffipax készüléke van, azt rendszeresen használják. A gyakori sebességmérésre nem is annyira a város belterületi útjain lenne szükség, hanem elsősorban például az M2-esen. Újabb a rendőrség civil rendszámú, jelzés nélküli autókkal is mér a forgalomban haladva, ilyennel azonban sok autós még nem találkozott. Pedig hányszor gondolja úgy az ember, amikor a záróvonalon átlépve ezerrel előzik a kocsisort, hogy de jó lenne, ha most hirtelen ott teremne egy rendőr és jól megbüntetni az országúti bunkót. ♦