Még 2009-ben jelentették be a jó hírt: mobilgát épülhet Vácon. A múlt héten csütörtökön a testület ülésén viszont az derült ki: tíz év után visszavonták a projektet, több mint 74 millió forintot vissza kell fizetnie a városnak.
A grémium napirend előtt tárgyalta az erről szóló levelet, melyet az Innovációs és Technológiai Minisztérium küldött a Belügyminisztériumra hivatkozva. Ebben az áll, hogy az Árvízvédelmi fejlesztés Vácon című projekttől elállnak és követelik vissza kamatostul a már kifizetett összeget. A projektet törölték ellehetetlenülés miatt.
Az ülésen Fördős Attila (Fidesz-KDNP) polgármester hangsúlyozta: azt az információt kapta, hogy a pénzeket a már futó és előrehaladottabb állapotban lévő projektekre csoportosították át. Jelenleg tárgyalnak a minisztériummal, hogy a váci gátépítés újra napirenden lehessen.
Az árvízvédelmi beruházás még 2009 tavaszán indult: „A 2009. év tavaszán megjelent KEOP 7.2.1.2 – Önkormányzati árvízvédelmi fejlesztések kétfordulós pályázati felhívásra Kármán Ferenc projektmenedzser irányításával készült el az első forduló pályázati dokumentációja. Ennek eredményeként a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium Fejlesztési Igazgatósága szerződést kötött az előkészítő tervek és tanulmányok elkészítésének támogatására. Az árvízvédelmi rendszer tervi előkészítésének irányításával a képviselőtestület Szikora Miklós főmérnököt bízta meg. A pályázat második fordulójának határideje 2010 novembere: ekkor már a tanulmányok, tervek és engedélyek birtokában adhatja be a város a pályázatát a védelmi rendszer megépítésére” – olvasható a városháza akkori közleményében.
2009-ben még Bóth János (MSZP) volt a polgármester, helyét 2010-ben Fördős Attila vette át. A projekt ekkor még megvalósíthatónak tűnt, de 2013-ban eddig sosem látott magasságon tetőzött a Duna, így módosítani kellett a mértékadó szintet is.
„Kedden újabb jó hírt jelentettek be: a város mintegy másfél milliárdos vissza nem térítendő támogatást kap a kormánytól egy mobilgát-rendszer kialakítására. Fördős Attila azt mondta, hogy ezzel a nagy árvizek idején is biztonságosan megvédhetőek lesznek a város veszélyeztetett területei. A pályázat sikerében nagy része van személy szerint Pető Tibornak (Fidesz-KDNP), de gyakorlatilag az egész városvezetés lobbizott” – írtuk 2013-ban.
Egy évvel később már 1,8 milliárdos összegről szólt a hír: „Vác Város Önkormányzata, egészében uniós támogatásból, nettó 1,8 milliárd forint becsült összegből kívánja megoldani a város déli részének árvízmentesítését – a védelem megépítésére kiírt nyílt tender a legutóbbi Közbeszerzési Értesítőben jelent meg.
A feladat három részből áll. A Duna mellett elhelyezendő 1780 méter hosszú mobil árvízvédelmi falból, az ehhez csatlakozó 350 méteres gyorsgátból, valamint a Gombás patakot ideiglenesen lezáró műtárgyból. A Gombás patakot – kotrás után – kővel kell burkolnia a nyertesnek. A megépített két nyílást acél táblák zárják el árvízkor, és része ennek a feladatnak egy belvízátemelő szivattyú telepítése is.”
Egy újabb 2014-es hír a mobilgátról: „Jogszabályváltozás miatt visszavonta a váci önkormányzat a város déli részének árvízmentesítésére augusztus közepén kiírt tendert – jelent meg a Közbeszerzési Értesítőben. A projektre új közbeszerzési eljárást fognak kiírni.
Egy augusztus elején megjelent belügyminiszteri rendelet viszont alapvetően megváltoztatta az árvízi védekezés feltételrendszerét: Vác esetében 1 méterrel megemelte a mértékadó árvízszintet.
A rendelet értelmezését, valamint az államigazgatási konzultációkat követően az önkormányzat arra a következtetésre jutott, hogy visszavonja az ajánlati felhívását, majd előkészíti az újabb közbeszerzési eljárását, amelynek a műszaki tartalma az új jogszabályon alapul.”
2016-ban egy kormányzati döntés értelmében már összességében mintegy 2,5 milliárd forint állt rendelkezésre a beruházás megvalósításához – írta a vac.hu. Ekkor még bizakodó volt a városvezetés.
2017. március 1-én elindult a gát építése – adtunk hírt róla: „Hivatalosan most szerdán indult és a jövő év szeptember 30-ig kell befejeződnie a váci mobilgát építésének – hangzott el azon a lakossági fórumon, amelyet szerdán este tartottak a művelődési központban. A megvalósítás a közbeszerzési pályázat meghirdetésével és a kivitelező kiválasztásával kezdődik.
Pető Tibor alpolgármester bevezetőjében elmondta: hosszú tárgyalások után az unió és az állam mintegy 2 milliárd 220 millió forintos támogatásából csaknem két kilométer hosszon lehet kiépíteni egy erős védvonalat, amely a ma ismert legmagasabb árvíz ellen is biztos védelmet nyújt a városban élők számára.”
2017 nyarán még egy hír borzolta a kedélyeket a gát építésével kapcsolatban: „Mint arról korábbi lapszámunkban beszámoltunk, Matkovich Ilona (SZAVAD) önkormányzati képviselő kérdésére a testületi ülésen kiderült: elbontják a Liszt Ferenc sétányon a korlátot a mobilgát építése miatt. A városanya sajtótájékoztatón jelezte: az utolsó percig küzdeni fognak azért, hogy megmaradhasson a kerítés.
Az információt Buday Gergely projektmenedzser is megerősítette lapunknak. Elmondta: mind ők, mind pedig a városvezetés is mindent megtett annak érdekében, hogy az Országház egykori kerítése a helyén maradhasson az építkezés befejezését követően is.”
Az elmúlt években az ellenzék folyamatosan számonkérte a városvezetésen a mobilgátat. A júliusi ülésen az hangzott el, tárgyalásokat kezdeményeznek, hogy a projekt mégis kapja meg a szükséges állami támogatást. Pető Tibor alpolgármester, aki nem volt jelen az ülésen, türelmet kért a testülettől, mert tárgyalnak a fejlesztési minisztériummal, hogy jövőre kerüljön vissza a mobilgát ügye a tervek közé.
Bóth János javasolta, hogy a témát a következő ülésen is tűzzék napirendre, de ezt a többség leszavazta. ♦