Kedden, pontban tizenegy órakor feltárult a Dunakeszi Járműjavító szerelőcsarnokának hatalmas kapuja, s zene és látványfüst kíséretében kigördült az első emeletes motorvonat. Lassan araszolva, többször kürtölve megtett néhány métert, hogy megfelelő hátteret adjon az ünnepségnek, amelynek egyik szónoka azt mondta, olyan érzése van, mintha a háttérben egy, a Csillagok háborúja című filmsorozatból ismert birodalmi cirkáló állna. A MÁV-Start elnök-vezérigazgatója pedig a váciaknak fogalmazta meg üzenetét.
A KISS motorvonat, ha nem is birodalmi cirkáló, de látványos megjelenésével már a következő évszázadot is idézi. A vagon olyan magas, hogy a felsővezeték és a teteje között alig fér el az áramszedő. A Flirt motorvonatokból már jórészt ismert belsővel a kényelmet szolgálja. A fedélzeten szerelvényenként hatszáz utast szállíthat. A kocsik klimatizáltak, könnyen elérhető internetkapcsolatot biztosítanak és több helyen lehetőség lesz a telefonok, tabletek töltésére is. A vonaton négy – ebből egy mozgássérült – wc is van, az oldalanként 12 ajtón és a tágas előtereken keresztül kényelmes lesz a le- és felszállás.
Az emeletes vonatok – az elő, most bemutatott szerelvény néhány nap múlva már Cseh- és Németországban koptatja a síneket a tesztpályákon, hogy megszerezze a forgalomba állításhoz szükséges tanúsítványokat – elsőként a váci vonalon állnak majd forgalomba. Tuzson Bence, Dunakeszi országgyűlési képviselője, a Miniszterelnökség közszolgálatért felelős államtitkára, az ünnepségen emlékeztetett arra, hogy pár éve még üres csarnokok fogadták a látogatókat a Dunakeszi Járműjavítóban, mert nem volt munka. Most már több százan dolgoznak a csarnokokban, munkájuk színvonalát jelzi, hogy itt szerelik össze a magyar vasút által megrendelt új emeletes motorvonatokat.
Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára kijelentette, a magyar vasút megújulásának a KISS emeletes motorvonat ugyanúgy jelképe lesz, mint ahogy annak számítanak több mint egy évtizede a Flirt motorvonatok. Kitért arra, hogy a vasút megújítása jegyében a kormány jelentős infrasturktúra-fejlesztéseket is végrehajt, a fővárosi elővárosi vasúti forgalom fejlesztése mellett a vidéki nagyvárosok agglomerációjában is javítani kívánja a vasút versenyképességét.
Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója „birodalmi lépegetőnek” nevezte az elkészült KISS emeletes motorvonatot. Az emeletes motorvonatok forgalomba állításával a Budapest-Cegléd-Szolnok, illetve a Budapest-Vác-Szob vonalon jelentősen nő majd a férőhelykapacitás. Erre nagy szükség is van, hiszen a vasúti utasforgalom döntő részét az elővárosi vonalak adják – tette hozzá.
Peter Spuhler, a Stadler Rail AG igazgatósági elnöke úgy fogalmazott, büszkék arra, hogy Magyarország kilencedik országként rendelt emeletes motorvonatot cégüktől. Felidézte, hogy Szolnokon és Pusztaszabolcson végrehajtott mintegy 80 millió eurós beruházásuk révén 500 embert foglalkoztatnak Magyarországon, és elégedettek a magyar dolgozók munkájával. Kiválónak nevezte a Stadler cég és a Dunakeszi Járműjavító közötti együttműködést, és jelezte: további beruházásra is készek Magyarországon.
Az ünnepség végén Dióssi Csaba, Dunakeszi polgármesterének köszöntője után a projektben résztvevő cégek képviselői koccintottak a sikerre.
A vasúti vezető szerint nem gyorsabb, hanem pontosabb menetrend kell
Homolya Róbert, a MÁV-Start elnök-vezérigazgatója azt is elmondta: az első ütemben tizenegy emeletes motorvonat készül el, de a vasúttársaság szeretné a korábban aláírt szerződésben szereplő mind a negyvenet legyártatni. Ha ez sikerül, az elővárosokban mintegy 24 ezerrel nő a személyszállítási kapacitás. Ez elsősorban a váci vonalon közlekedőknek jó hír.
Homolya Róbert a Váci Napló kérdésére elmondta: a következő időszakban folytatják a Budapest – Szob vasútvonal pályájának megerősítését, s bár szeretnék, ha egyre több szakaszon a szerelvények akár százhatvanas sebességgel haladhatnának, a váci vonalon nem ez a cél a nagy állomássűrűség miatt, hanem a menetrend mind pontosabb betartása.
Az első két KISS emeletes szerelvény forgalomba állításának szerződés szerinti határideje 2020 februárjának vége, Homolya Róbert azonban azt üzente a váciaknak, hogy mindent megtesznek azért, hogy már januárban felszállhassanak az első utasok a váci nagyállomáson az új vonatra. ♦