NAV: újabb szolgáltatások az online ügyintézésben
Július 18. óta online ügyintézésre van lehetőség, ha a magánszemély adószámot igényel vagy az adószámmal végzett tevékenységével kapcsolatban új adatot vagy adatainak változását szeretné bejelenteni. Az egyéni vállalkozók is online formában jelenthetik be adataikat vagy azok változását. Minderre a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) saját fejlesztésű Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásában (ONYA) van lehetőség.
A két új szolgáltatással az ONYA már összesen négy ügycsoportban biztosítja az online megoldást, ami azt jelenti, hogy egyes bejelentéseket bevallásokat akár otthonról, kényelmesen, webes felületen lehet kitölteni, illetve beküldeni. Sőt az alkalmazás mobiltelefonról is elérhető. Ezzel a lehetőséggel például egy magánszemély maximum 30 percen belül kiválthatja az adószámát.
Január óta érhető el az alkalmazás, amelyben eddig két szolgáltatást lehetett igénybe venni. Az egyik az adóazonosító jellel, adóigazolvánnyal, vámazonosító számmal és levelezési címmel kapcsolatos, valamint az egészségügyi szolgáltatási járulékfizetési kötelezettséggel kapcsolatos bejelentések intézése. A másik a jövedéki adóval kapcsolatos bevallások (BEV_J01-es és BEV_J02-es nyomtatvány), adóbevallások, adó-visszaigénylések, továbbá a jövedéki adóról szóló törvény 80. § (1) bekezdés szerinti adóalanyok számára készült adóbevallási tervezetek megtekintése, elfogadása vagy módosítása és benyújtása.
Az új szolgáltatások ezúttal a magánszemélyeknek segítenek egyszerűen adószámot igényelni, illetve az adószámos tevékenységükkel kapcsolatos adatokat, változásokat bejelenteni, és az egyéni vállalkozók számára lett egyszerűbb az adatok és azok változásának bejelentése.
Az online intézhető ügyek köre folyamatosan bővül. Az ONYA portál elérhető a NAV internetes oldalán az „Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazás” menüpontból, valamint a https://onya.nav.gov.hu linken keresztül. ♦