A legtöbb kamerát a váci vonalon használják a kalauzok
A korábbiak mellé 103 testkamerát kapnak a MÁV-START jegyellenőrei szeptembertől. Tavasz óta több Mátészalkát érintő vonalon használnak a kalauzok rendszeresen hasonló eszközöket, azok pozitív tapasztalatait alapul véve, újabb, az előbbinél nagyságrendekkel komolyabb fejlesztés történik. A vasúttársaság a testkamerák mellett figyelemfelhívó kampánnyal, illetve a Készenléti Rendőrség és biztonsági személyzet segítségét is igénybe véve lép fel a jegyvizsgálók elleni támadásokkal szemben.
Jegyvizsgálót 2018-ban 123 esetben, idén augusztus végéig 48 esetben ért inzultus, amiből 32 tettlegességig fajult (ütés, lökés, karmolás, rúgás), egy eset pedig nyolc napon túli sérüléssel járt. A váci vonalon is volt már több támadás.
2017-ben a vasúttársaság 25 jegyvizsgálója 3 gyártó összesen 26 eszközét tesztelte, e mellett március vége óta jó tapasztalatokkal a most érkezőkkel azonos márkájú, de korábbi típusú testkamerát viselnek a Mátészalkát érintő vasútvonalakon szolgálatot teljesítő jegyvizsgálók. A jelenlegi beszerzési eljárásban 5 pályázó terméke közül esett a választás a DAHUA MPT210-4X típusú eszközre, ami megfelel a MÁV által támasztott tucatnyi követelménynek.
A MÁV-START igényeinek megfelelően fejlesztett MPT210-4X egy bűnüldözésben is használatos, a fokozott igénybevételt is jól tűrő testkamera, ami akár 8 órai üzemre is képes. Ezalatt folyamatos felvételt tud készíteni, akár éjszakai körülmények között is, amiből legalább 13 órányit képes tárolni, valamint károsodás nélkül kibírja a 2 méterről történő leejtést is.
A full HD minőségű felvétel készítését a felhasználó bármikor elindíthatja és leállíthatja a készülék egyetlen gombjának megnyomásával. A kamera a gombnyomást megelőző 20 másodperc videóanyagát is rögzíti, és 5 megapixeles fotó készítésére is alkalmas. A mobil kamera az adatokat kódolt formában, jelszóval védetten tárolja, így nincs lehetőség hozzáférni azokhoz az eszközön.
A vasúttársaság minden területi igazgatóságán telepítenek legalább egy gyűjtőállomást. A legtöbb készüléket a ceglédi, a váci és az esztergomi vonalakon használják majd, mert itt, a budapesti elővárosi vonatokon éri a legtöbb támadás, atrocitás a jegyvizsgálókat. Az elkövetők jellemzően azok közül kerülnek ki, akik menetjegy nélkül, érvénytelen vagy átruházott jeggyel akarnak utazni.
A készülékekhez tartozó gyűjtőállomások a munkavállaló azonosítására, a rögzített adatok letöltésére, a kamerák ellenőrzésére és az akkumulátorok feltöltésére szolgálnak. A készülék az adatokat a dokkolóra történő csatlakoztatás után automatikusan átmenti, és azt követően törli azokat a készülékről. A dokkolóra mentett felvételeket csak és kizárólag a rendőrség tekintheti meg. A dokkolón tárolt adatok pedig – a személyszállítási törvénynek megfelelően – a 16. napon automatikusan törlődnek.
Kerékgyártó József, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója elmondta: a MÁV-START Magyarországon az elsők között kezdte meg országos lefedettségű mobil kamerás rögzítőrendszer kiépítését munkatársainak védelme és biztonsága, a jegyvizsgálókat ért támadások elkerülése és megelőzése érdekében. A teljes kamerarendszer költsége 149 millió forint, ami tartalmazza a teljes informatika háttérrel rendelkező 103 kamerát és a 12 telephelyre telepített dokkolókat.
A MÁV-START a bántalmazások megakadályozása, a támadások visszaszorítása, az utasok és az utazószemélyzet biztonságának megóvása érdekében intézkedési tervet dolgozott ki, amelynek egyik eleme a kamerás rendszer bevezetése. Az intézkedéseink nyomán 2018 decemberétől csökkentek a bántalmazásos esetek, a rendszer bevezetésétől további csökkenést várnak. Abban bíznak, hogy jegyvizsgáló kollégáik munkáját nagymértékben segíteni fogja a rendszer, amelyet minél szélesebb körben használnak majd munkavállalóink.
„Nagyon büszkék vagyunk, hogy a MÁV-START a Dahua Technology testkamera megoldása mellett döntött” – mondta Flynn Jiang, a Dahua Technology magyar régiós vezetője. „A MÁV-START célja, hogy megvédje a jegyvizsgálókat szolgálatteljesítés közben, és mi örülünk, hogy részesei lehetünk ennek az erőfeszítésnek élenjáró, csúcstechnológiás termékünkkel.”
Móré Anikó jegyvizsgálót korábban munkavégzés közben, hosszas egyezkedés után először szóban, majd tettlegesen is bántották a monori vasútvonalon. A támadás következtében agyrázkódást szenvedett. Elmondása szerint, örül a testkamerák bevezetésének, jelentős visszatartó erőnek érzi az eszközt. Czine László jegyvizsgáló tavasz óta rendszeresen használ testkamerát, tapasztalatai szerint az érintett mátészalkai vonalszakaszokon utazók lényegesen együttműködőbbé váltak. ♦