A Hableány szörnyű tragédiája ráirányította figyelmet a víziközlekedés veszélyeire. Bár a vizsgálat még tart, annyi már most világosan látszik, hogy nagyobb odafigyeléssel valószínűleg elkerülhető lett volna a baleset. Mint ahogy az az ütközés is, amely évekkel ezelőtt Vácnál történt: akkor az utasokkal teli komp és egy holland uszály ütközött össze a nagy ködben.
A dunai balesetek listája meglehetősen hosszú. 1982. szeptember 23-án például Váctól nem is olyan távol, a Horány és Dunakeszi között utasok nélkül éjjeli menetben közlekedő Bulcsú nevű átkelőhajó keresztezte a völgymenetben haladó szovjet Mekhanik Sushkov géphajó tolt kötelékét, amely átgázolt rajta. Az átkelő azonnal elsüllyedt, 2 fős személyzete az ütközés során életét vesztette.
Később kiderült, hogy a szovjet hajó radarja üzemelt, de a parancsnokot állítólag megzavarták az átkelő útvonala fölött átfeszített távvezetékről visszaverődő jelek, melyek alatt „megbújt” a komp rajzolata. Mindezeken túl, a tragédiához az is hozzájárult, hogy az átkelőhajó személyzete erősen ittas állapotban volt.
Bár nem magyar területen történt, de sok ember még ma is emlékszik rá: 1989. szeptember 10-én zajlott le a dunai hajózás XX. századi krónikájának egyik legtragikusabb balesete, melynek során egy román személyszállító hajó erősen korlátozott látási viszonyok között összeütközött a vele szemben közlekedő bolgár tolt kötelékkel, majd percek alatt elsüllyedt. A Galac-Grindu útvonalon közlekedő személyhajó több mint 200 utasa életét vesztette. A baleset az első jelentések szerint amiatt következett be, mert a bolgár karaván letért a számára kijelölt útvonalról.
Vácnál a komp nap közben óránként jár, s gyakran keresztezi a Dunán lefelé, vagy felfelé haladó hajók útját. Akik utaztak már az átkelőhajón, tudják, hogy a kapitány ilyen esetekben el sem indul addig, amíg nem szabad az átkelés, vagy ha el is indul, lassú menetben a part közelében manőverez, s megvárja, amíg a jóval nagyobb hajó elhalad előtte. Ám 2009. január 20-án nem volt egyszerű a hajósok dolga: akkora köd volt, hogy az orruk hegyéig sem láttak.
Így aztán megtörtént a baj: az utasokkal teli komp összeütközött egy holland uszállyal. A baleset következtében a komp jegykezelője a folyóba esett. A korabeli beszámolók szerint a Duna közepén reggel nyolc órakor csapódott a Vácról a Szentendrei-szigetre induló Toldiba a Budapest irányába közlekedő holland Jero 3 uszály. A külföldi csatornahajó a rév jobb oldalát rombolta le, maga alá temetve egy rajta lévő Nissan Almera gépkocsit. Az autóban a baleset pillanatában szerencsére senki sem tartózkodott.
A kompon álló jegykezelő a vízbe zuhant, őt a holland matrózok mentették ki. A férfinak nem történt komolyabb baja.
Az ügyben a vízi közlekedés veszélyeztetése miatt indítottak eljárást. „Húsz éve nem történt ehhez hasonló ütközés a Dunán. Annyi biztos, hogy a vízi közlekedés szabályai szerint a hosszanti irányban közlekedő hajóknak van elsőbbségük” – nyilatkozta akkor Osvald Ferenc rendőr alezredes, a dunai vízi rendészet bűnügyibaleset-vizsgálati csoportvezetője. Azaz a holland hajó közlekedett szabályosan.
A kompon van radarberendezés, elvileg annak jeleznie kellett a közeledő uszályt. A vizsgálat bizonyára lezárult, ám annak eredményét azóta sem hozták nyilvánosságra. ♦