A Nyugatiban is nagy sikert aratott az emeletes vonat
A 40 motorvonatra megkötött keretmegállapodás alapján 2017 augusztusában 11, 2018 decemberében 8 darab emeletes motorvonat szállításáról írt alá szerződést a MÁV-START Zrt., ezek gyártása már folyamatban van. Az idén szeptemberben további 21 KISS gyártására szóló szerződéshez a november 19-én megszületett kormánydöntés értelmében a forrás rendelkezésre áll. A nagy sikerre való tekintettel, a múlt havi nyílt napokat, köztük a váci bemutatót követően, most a Nyugati pályaudvaron lehetett bejárni a jövőre forgalomba álló KISS-t.
Az egy hónapja Szolnokon, Vácott és Monoron tartott KISS bemutatókon közel 6 ezren vettek részt, s az ország minden részéből érkeztek a látogatók.
Az első ütemben érkező emeletes vonatokat a két legforgalmasabb budapesti elővárosi vonalon állnak forgalomba a Budapest-Nyugati–Vác–Szob (70-es számú) vasútvonalon és a Budapest-Nyugati–Cegléd–Szolnok (100a) vonalon közlekedik majd. A KISS tágas, légkondicionált utasterében 600-an tudnak kényelmesen, ülve utazni, és a motorvonat az oldalankénti 12 ajtajával megkönnyíti, felgyorsítja az utasok fel-és leszállását az állomásokon. A két, már legyártott, KISS-en a velimi tesztpályán klímateszteket, míg Mindenben menetdinamikai teszteket végeznek. A most bemutatott, jármű hétfőn indul hazai hatósági tesztekre. További két jármű üzembehelyezés alatt áll Dunakeszin, ezt követően indul a mozdonyvezetők oktatása.
A vasúttársaság az egyéni eljutási lehetőségekkel minden szempontból versenyképes szolgáltatást kíván nyújtani különösen a budapesti elővárosi vonalakon, ezért 2022 végére kizárólag modern motorvonatok (KISS, FLIRT és Desiro) szállítják az utasokat a budapesti elővárosi vonalakon.
Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója hangsúlyozta: 2020-ban a 19 darab KISS forgalomba állításával új korszak kezdődik a személyszállításban Magyarországon. A kormány friss döntése alapján az idén szeptemberben aláírt második ütem 21 KISS motorvonatára is biztosított a forrás: a 2021 tavaszától érkező 21 új motorvonat 106 milliárd forintra becsült költsége bekerült a következő uniós ciklus magyar költségvetésébe; és ezzel a gyártócég, a Stadler elkezdheti majd ennek a gyártását is. A vasút versenyképességének növelése érdekében tovább folytatják az ötven állomás felújításáról szóló programot, valamint jövőre 375 új jegykiadó automatát helyeznek üzembe.
Kerékgyártó József, a MÁV-START vezérigazgatója elmondta, hogy a Nyugati pályaudvar éves utasszáma közel 17 millió, ami naponta majdnem 50 ezer utast jelent, míg az induló és érkező vonatok száma hétköznaponként eléri a félezret. Érezhető változásokat fognak tapasztalni az utasok a vasúti közlekedésben december 15-étől, amikor életbe lép az új menetrend. A váci zónázó vonatok az esti órákban is közlekednek majd. ♦