Hóeltakarítás: mindenkinek tudnia kell, mi a feladata

Készül a hóhelyzetre a város – derült ki azon a különleges megbeszélésen, amelyre a Váci Városfejlesztő Kft felügyelő bizottsága meghívta a sajtó munkatársait és az érdeklődő polgárokat. Rozmaring Sándor képviselő, FEB-elnök már az elején leszögezte: azért kérik a nyilvánosság segítségét, mert ha tényleg beköszönt a tél, az önkormányzat önmagában nem tudja megoldani a hóeltakarítást, s csak akkor tudnak úrrá lenni a problémákon, ha a polgárok és a város egy időben, együtt végzik el a munkát.

Az ideális forgatókönyv szerint már a hóesés előrejelzésekor el kellene kezdeni a felkészülést, ami adott esetben azt is jelenti, hogy ha nincs nagyon hideg, a főbb útvonalak szórásával el lehet érni, hogy a hó azonnal elolvadjon. A valóságban azonban ez ritkán működik, és növeli a gondot, hogy amikor esik, s mozgósítani kell a holding munkatársait, a legtöbbjüknek vidékről, távolabbi falvakból kell elindulnia a munkahelyére – hangzott el a nyilvános megbeszélésen.

Espár Péter, a kft főmérnöke elmondta: a város csak a lakosság fegyelmezett közreműködésével tudja elvégezni a feladatát. A szabályok szerint az ingatlantulajdonosoknak maguknak kell eltakarítaniuk a járdát, ám sokan ezt nem teszik meg. Az idén, ha leesik a hó, a közterületfelügyelők járják a várost, s először egy figyelmeztető szórólapot dobnak be a postaládákba, később azonban büntetni fognak.

A szakember hozzátette: kevesen tudják, de ha egy magántulajdonú ingatlan előtt a járdán a jegesedés miatt valaki balesetet szenved, az országos egészségbiztosító minden esetben bepereli az adott tulajdonost és behajtja rajta a kórházi ápolás költségeit.

A lakók kötelezettségei tehát egyértelműek, ám a városnak is vannak feladatai. Espár Péter azt mondta, a holding az úgynevezett szabadon vezetett járdákat köteles letakarítani, valamint a városi kezelésű közutakat. Már huszonnégy forgalmas helyen megtalálhatók meg azok a szóróedények, amelyeket fel is töltöttek, s ahogy fogy belőlük a matéria, folyamatosan utánatöltik. Az útfelületek esetében nagy kupacokban helyezték ki a síkosságmentesítésre használható anyagot.

Rozmaring Sándor ehhez hozzátette: a város kész tervvel rendelkezik, s azért kezdeményezték a nyilvános megbeszélést, hogy felmérjék a lakosság igényeit. Amiből mindjárt akadt több is. Kosdi Sándor a Látóhegyen él, s ha jön a hó, az ottani emberek saját maguk tisztítják az külterületi utakat. Annyi segítséget kértek a várostól, hogy helyezzenek ki egy nagy tároló ládát, töltsék fel rendszeresen szóróanyaggal, hogy azt felhasználva dolgozhassanak. Ígéretet kaptak rá, hogy ezt hamarosan megkapják.

Hemela Mihály azt javasolta, hogy a járdák mellett megtalálható tárolóedényeknél tájékoztatókat kellene kihelyezni, hogyan kell használni a szóróanyagot és derüljön ki az is, hogy probléma esetén kit lehet értesíteni. Felhívta a figyelmet arra, hogy a hóeltakarításnál nem csak az ingatlantulajdonosokkal van baj, hanem sok helyen az intézmények előtt is csúszós marad a járda.

Koczur Tibor vállalkozóként olyan gépparkkal rendelkezik, amelyet a téli munkákban is lehet használni. Tapasztalatai alapján egy jármű egy óra alatt mintegy 15 kilométernyi út megtisztítására képes. Sok kisebb utcát az ott parkoló autók miatt viszont nem lehet bejárni és ez gondokat okozhat. Szerinte egyetlen jó megoldás van: elegendő és megfelelő hóeltakarító gépet venni, vagy bérelni.

És ez itt a kulcskérdés. Kiderült, hogy a holding kapacitásai szűkösek. Míg korábban a város négy részre volt osztva, s hóesés esetén négy hókotró egyszerre állt neki a munkának, most előfordul, hogy csak egy jármű végzi a feladatot.

A nyilvános felügyelőbizottsági ülésen Molnár Nándor képviselő feltette a kérdést: mennyibe kerülne a városnak, ha négy autó napi tíz órás műszakban dolgozna a hóeltakarításon. Pontos választ azonban nem kapott. Ami biztos: a városban 661 nevet viselő utca van, ezekben az útfelület síkosságmentesítéséért az önkormányzat a felelős. ♦

Oszd meg, hogy mások is tudjanak róla!