Legyen a fehérnél fontosabb a zöld karácsony

Még közel három hét van karácsonyig, de már november óta ünnepi lázban ég az ország. A bevásárlóközpontok karácsonyi díszben pompáznak, sokan elindultak ajándékbeszerző körútjukra, és az ünnepi menü is kezd összeállni az előrelátó fejekben. De arra vajon mennyire figyelünk, hogy fenntartható, környezetbarát módon készüljünk az ünnepekre? Pedig ez rendkívül fontos lenne, főként a csomagolást illetően, ugyanis óriási mennyiségű – sokszor nem újrahasznosítható – papír és műanyag kerül ilyenkor a kukákba: az Egyesült Királyságban például 300 ezer tonna, mellyel majdnem 260 ezerszer be tudnánk fedni a londoni Big Bent.

A csomagolópapírnál már csak képeslapból dobunk ki többet.

Magyarországon egyénenként évente átlagosan 100 kilogramm papírt használunk fel, melynek túlnyomó része a kukákba kerül, a legtöbb papírszemét pedig decemberben, az ünnepek alatt keletkezik: ilyenkor 10-15 százalékkal nő az átlagos papírfogyasztás mennyisége. Ami pedig még sokkolóbb, hogy karácsonykor mintegy 250 ezer tonnányi csomagolási hulladék végzi a szemétben.

Sajnos a nemzetközi helyzet sem jobb: az Egyesült Királyságban például évente több mint 100 millió tekercs (mintegy 227 000 mérföldnyi) csomagolópapírt használnak fel – melynek több mint 25 százaléka kerül a kukákba –, mindez pedig elegendő lenne ahhoz, hogy elérjük a holdat. Az Eurostat adatai szerint 2007 és 2016 között a papír és a karton volt a fő csomagolási hulladék az Európai Unióban: 2016-ban 35,4 millió tonna.

Fontos tudnivaló, hogy bár bizonyos csomagolópapír-fajtákat újra lehet hasznosítani, azokat, amelyek fényes, csillogó anyaggal vagy műanyaggal borítottak, nem.

„Mindezek ismeretében egyértelmű, hogy fenntarthatóbbá kell tennünk az ünnepet. Ha csomagolópapírt használunk, ne külön-külön csomagoljuk az ajándékokat. A kapott meglepetéseket óvatosan bontsuk ki, hogy ne kelljen egy használat után eldobni a csomagolópapírt – és az általunk adott ajándékoknál is ügyeljünk a ragasztásra, hogy ne legyen muszáj széttépni a papírt. A legjobb azonban mégis az, ha – lehetőleg újrahasznosított anyagból készült – papírtasakba vagy ajándékdobozba tesszük ajándékainkat – utóbbi lehet például hullámkartonból, hiszen kiváló teherbírású, és még dekorálni is lehet. A dobozokat, tasakokat tartsuk meg, hiszen az épen maradtakat következő karácsonykor újra felhasználhatjuk, néhány természetből vett dísszel pedig új külsőt is adhatunk nekik” – tanácsolta Miklós Zsolt, a Rondo Hullámkartongyártó Kft. ügyvezető igazgatója.

De nemcsak csomagolópapírból használunk el indokolatlanul sokat, hanem karácsonyi üdvözlőlapból is. A becslések alapján az Egyesült Királyságban 2019-ben egy-egy személy 17 karácsonyi képeslapot fog küldeni vagy kapni. Viszonyításképpen: ezzel a papírmennyiséggel majdnem 50 ezerszer be lehetne takarni a London Eye-t.

„Igyekezzünk tehát környezetbarát, újrahasznosítható anyagból képeslapot postázni szeretteinknek, vagy küldjünk inkább elektronikus üdvözlőlapot. Ha mégis csomagolópapírt vagy képeslapot vásárolunk, nézzük meg, megtalálható-e rajtuk az FSC- vagy a PEFC-jelzés, azaz az erdőgazdaság és a fenntartható erdőgazdálkodás tanúsítványa, mert ezek mutatják, hogy környezetbarát a termék.

Ugyanilyen fontos, hogy ebben az időszakban különös odafigyeléssel gyűjtsük szelektíven a hulladékot, hiszen ezzel elősegíthetjük, hogy egy részük visszakerüljön a körforgásba, újrahasznosított formában pedig a polcokra” – tette hozzá a szakember.

A Rondo Hullámkartongyártó Kft.-ról

Az osztrák Ganahl család tulajdonában álló Rondo csoport története egészen 1797-ig nyúlik vissza, első papírgyárát pedig 1911-ben alapította meg Vorarlbergben. A csoport magyarországi leányvállalatát 1994-ben hozta létre Rondo Hullámkartongyártó Kft. néven, melyhez egy 50 ezer négyzetméteres telket vásárolt meg Soroksáron. A cég mára egy csaknem 220 főt foglalkoztató, évi mintegy 14,5 milliárd forintos forgalmat lebonyolító vállalattá nőtte ki magát. A társaság több száz magyarországi gyártó és kereskedő céget szolgál ki környezetbarát, száz százalékban újrahasznosítható csomagolóanyaga révén. Emellett termékei mintegy egyharmadát külföldön értékesíti, jelentős többletet adva a magyar gazdaság exportteljesítményéhez. ♦

14 napos próbaolvasás!
Oszd meg, hogy mások is tudjanak róla!