Mit tehetünk, ha mégsem jó az ajándék?

Csere, jótállás, garancia, elállás – a legfontosabb tudnivalók, ha valami gond van a karácsonyra kapott ajándékokkal. A karácsony utáni csere megszokott, annak ellenére, hogy erre semmiféle jogszabály nem kötelezi a boltokat. Előfordul, hogy a megajándékozottnak nem tetszik neki a meglepetés, vagy többet kapott ugyanabból – írja a blokkk.com.

Nyugta

A termék visszacseréléséhez kell a nyugta, kivéve, ha bármilyen más módon igazolni tudja a vásárló, hogy azt abban a boltban vette, ahol cserélni szeretné. Lehet ez például egy kártyás fizetést igazoló bankbizonylat, de például egy saját márkás termék is igazolhatja a vásárlás tényét.

Ha garanciális volt az ajándéknak szánt portéka, szerencsés a jótállási jeggyel együtt a cserére visszavinni (azon például a gyári szám is rajta van, így másik darabhoz már nem használható).

Igaz, az ajándékkal együtt nem nagyon illik a nyugtát is odaadni, a jótállási jeggyel viszont fordított a helyzet. Ha pedig elvész a nyugta, akkor sincs minden végleg veszve, de ettől a pillanattól kezdve el is lehetetlenülhet a csere és a boltos emiatt nem hibáztatható.

Csomagolás

Ha a gyári csomagolás sértetlenül marad, mert kibontás nélkül is biztos, hogy cserére kerül a sor, akkor egyszerűbb a helyzet. Ha viszont megsérül a gyári csomagolás, de a másik, az újólag kiválasztott portékáéval kicserélhető, akkor sincs gond.

Ha a gyári csomagolás nincs meg, vagy nem cserélhető át, vagy már használhatatlan, akkor a boltos is nehéz helyzetbe jutott. Ilyenkor az számít, el tudja-e adni a visszavitt portékát a gyári csomagolás nélkül később.

Érték

Mi van akkor, ha nincs más, amire szívesen kicserélnénk a visszavitt ajándékot? Ebben az esetben akár bukhat is a csere, de a boltosok egy része azért ad még egy esélyt, pontosabban egy későbbi levásárlási lehetőséget, vagy éppen egy vásárlási utalványt.

Fontos kitétel, hogy annyi vásárolható le, amennyibe az eredetileg megvett termék került, ha például akciós volt, akkor a kedvezményes árat kell figyelembe venni.

A cserére visszavitt portékának hibátlannak, sérülésmentesnek kell lennie és nem lehet használt. Egy cipőről természetesen a méretazonosság esetén is csak felpróbálása után derülhet ki, hogy kényelmes-e, de ha már hordtuk, akkor nem szerencsés cserével próbálkozni. A cipőtalp árulkodó lehet, ahogy a szamárfüles könyv, vagy a foltos ruha is.

Minőségi reklamáció

Az ajándék hibája kínos meglepetés, de ez csak rövidebb-hosszabb használat után derül ki. A minőségi reklamáció teljesen más, mint a csere, és mindegy, hogy boltban, vagy webáruházban vásároltál, megilleti a joga a vásárlót. Minőségi problémák miatt akkor lehet reklamálni, ha úgy véljük, hogy már a vásárlás pillanatában hibás volt a megvett portéka.

A minőségi reklamációnak változata van: a szavatosság és a jótállás (garancia). Nyugta ezekhez is kell, ha pedig adtak hozzá, mert olyan volt a portéka, akkor jótállási jegy is.

A kötelező termékszavatosság minden olyan fogyasztási cikkre érvényes a vásárlást követő két esztendeig, aminek nincs rövidebb fogyaszthatósági, vagy minőségmegőrzési ideje. Az élelmiszerek, vegyiáruk lehetnek ilyenek, ott a terméken feltüntetett, a vásárlást követő határidő lép be jogvesztő pontként.

A két év termékszavatosság mindenre érvényes, értékhatártól függetlenül.

Ha a reklamáció intézésekor vita van, akkor a vásárlást követően fél évig a boltosnak kell bizonyítania igazát, ha nem hisz a vásárlónak. Fél év után viszont a vásárlónak kell bizonygatnia igazát, panasza megalapozottságát. A reklamáció feltétele a rendeltetésszerű használat is, emiatt leggyakoribb a vásárló és a boltos között a vita.

A jótállás karácsonykor is kötelező a vonatkozó kormányrendeletben felsorolt nagyobb értékű, elsősorban műszaki cikkekre, lakásfelszerelési cikkekre, vagy például egyes játékokra. A kötelező jótállás ideje egy év, a termékeket egy kormányrendelet határozza meg, ahol az alsó értékhatár tízezer forint. A jótállásos termékek esetében, ha vita van a kifogás megalapozottságában, az egy év alatt végig a boltosnak kell bizonyítania igazát. Az egy év után ráadásul belép a termékszavatosság második éve (ami így a kötelező jótállással együtt kettő esztendő).

A jótállás feltételeiről írásban kötelező tájékoztatni a vásárlót, ráadásul magyarul.

A véletlenül kínai, vagy más idegen nyelvű vásárlói tájékoztató a termék tulajdonságairól, a kezeléséről, amelyeket a jogszabály alapján kötelező feltüntetni, nem éppen szabályos.

Három napos kötelező csere

A vásárlástól (üzembe helyezéstől) számított három munkanapon belül érvényesíthető a csereigény a jótállásos termékekre, a boltos ilyenkor köteles cserélni.

A háromnapos kötelező cserén túl elsősorban javítást, ha pedig ez nem megy, cserét lehet kérni. Ha ez sem megy, akkor árengedményt is lehet kapni, ha azért valamennyire mégis csak használható a megvett portéka, persze rendeltetésének megfelelően. De ha ez sem megy, akkor el lehet állni a vásárlásodtól és a vételár visszajár.

Webáruház

A webáruházban vásárolt portéka 14 napon belül visszaküldhető, tehát indoklás nélkül el lehet állni, nem kell cserét kérni. Sőt, már a rendelés és a házhoz szállítás, vagy az átvétel között is meggondolhatja magát a vásárló. magad.

Vita esetében kötelező jegyzőkönyvet felvenni, a boltos pedig köteles kiírni, hova lehet fordulni a panasszal. Ez lehet a hatóság, ami első fokon most a járási hivatal. Ha ez kevésnek tűnik, vannak a kereskedelmi és iparkamarák mellett ügyködő békéltető testületek is. – összegzi az infostart.hu ♦

Oszd meg, hogy mások is tudjanak róla!