Újraindult a „nem luxus táska” kampány

Csütörtökön kezdődött és egy hónapig tart a „nem luxus táska” nevű kampány, amelyben rászoruló nőknek lehet alapvető higiénés termékeket adományozni – országszerte több gyűjtőponton is. Az akciót tavaly rendezték meg először, akkor több mint tízezer női táskát osztottak szét a Máltai Szeretetszolgálat közvetítésével.

Pontos felmérés híján csak becslés van arról, hány nőt érinthet a menstruációs szegénység, vagyis amikor az alapvető higiéniás termékek megvásárlására sem futja az érintetteknek – mondta az InfoRádiónak Kovács-Pálffy Anna, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat munkatársa. Az Egyesült Királyságban 20 százalékra teszik a rászoruló nők arányát, és vélhetően Magyarországon is van legalább ekkora az a réteg, amely számára jelentős segítséget jelent az a kampány, amely keretében intimhigiénés termékekkel megtöltött női táskákat juttatnak el a rászorulóknak.

Érdemes tudni, hogy ebben az esetben nemcsak a hajléktalan nők tartoznak a rászorulók közé, sokkal inkább mélyszegénységben élő, illetve alsó középosztálybeli nők az akció célcsoportja.

„Számunkra is megdöbbentő volt, hogy egy hajléktalanszállón szervezett adományosztásra hány jól szituáltnak látszó hölgy jött el” – mondta Kovács-Pálffy Anna. Szavai szerint mivel a nők számára a család jólléte, élelmezése az elsődleges, ezért sokan a saját intimhigiéniás szükségleteikre nem költenek.

Mivel ez továbbra is tabutéma, ezért ez egy jelentős, ám rejtett probléma napjainkban is.

A Nem luxus kampányban azt kéri az ötletgazda, hogy egy, a háztartásban felesleges, ámde még használható táskát olyan intimhigiéniás termékekkel töltsön meg az adományozó, amely számára nem luxus. Elsősorban szárnyas egészségügyi betétre, samponra, kézkrémekre gondoltak a szervezők. Fontos, hogy könnyen és higiénikusan használható termékek kerüljenek az adományok közé, amelyek esetében nem gond, ha nincs vezetékes víz, vagy mosógép az adott háztartásban, amelybe esetleg kerül, mivel így elkerülhető a fertőzésveszély is – mondta az InfoRádiónak Cserta Szandra ötletgazda, a Kívül Belül Boldogság otthonszervezési tanácsadója. Ezért nem kérnek tampont, mosható betétet vagy tölcsért a kampány során.

A tavaly indult kampány eredeti célja 100 táska összegyűjtése volt. De már az első 72 órában világossá vált, hogy ez nem csak budapesti projekt lesz, és rövid időn belül országszerte több mint 15 gyűjtőponttal bővítették az eredeti koncepciót.

„Megdöbbentett minket, nemcsak az, hogy januárban több mint 10 ezer táskát sikerült összegyűjtenünk, de az is, hogy ezt milyen könnyen ki tudtuk osztani” – tette hozzá az ötletgazda. Azt mondták nekik, ha másnap még ugyanennyi táskát adományoztak volna, akkor azok is gyorsan gazdára találtak volna.

Az adományokat a kampány hivatalos gyűjtőpontjain lehet leadni országszerte, ezek listája megtalálható a nemluxustaska.hu oldalon, ahol azok nyitva tartásáról is tájékozódhatnak az érdeklődők. Az adományokat a Máltai Szeretetszolgálat közvetítésével juttatják el a rászorulóknak tavasszal.

A rászoruló nőket részben a szeretetszolgálat különböző programjain keresztül találják meg – ezeknél a koordinátorok a résztvevők egyéni életkörülményei, szükségletei ismeretében döntenek az adományokról. Másrészt a Máltai Szeretetszolgálat is fogad adománykérő leveleket, részükre vagy a helyi szervezeteken keresztül, vagy postán juttatják el az adománytáskákat. Arra is volt példa, hogy összekapcsolták a postán keresztül adományozni kívánó jótékonykodót az adománykérővel – említette meg Kovács-Pálffy Anna. (fotó: nemluxustaska.hu) ♦

Oszd meg, hogy mások is tudjanak róla!