Vasárnap reggel elindult az első emeletes motorvonat
Kigördült a Nyugati pályaudvarról és mától a Budapest-Nyugati–Cegléd–Szolnok vonalon közlekedik az első KISS. 2022 végéig összesen 40 nagy kapacitású, 600 ülőhelyes járművet állít forgalomba kormányzati támogatással a MÁV-START. Az új emeletes motorvonat az előírt vizsgálatokat, típusteszteket követően, a szükséges engedélyek birtokában kezdte meg az utasforgalmi próbaüzemet a Budapest-Nyugati–Cegléd–Szolnok vonalon. Április végétől már a Budapest-Nyugati–Vác–Szob vasútvonalon is találkozhatnak az utasok az új emeletes vonatokkal.
Májusban és júniusban is egy-egy, júliusban várhatóan további hat KISS lesz utasforgalmi próbaüzemre kész, a 11. jármű pedig augusztusban indulhat el. Az első ütemben munkába álló járművek a két legforgalmasabb elővárosi vonalon, Cegléd és Vác felé közlekednek majd. A Stadler tájékoztatása szerint a 40 KISS emeletes motorvonat gyártására vonatkozó keretszerződés második és harmadik ütemében további nyolc KISS még idén, a további 21 emeletes motorvonat pedig 2022 végéig forgalomba áll.
A Budapest elővárosi forgalmat 2022 végére teljes egészében korszerű KISS, FLIRT és DESIRO járművek szolgálják majd ki. A felújítások és a modern motorvonatok forgalomba állítása hozzájárul a menetrend javításához, a pontosabb közlekedéshez, az elővárosi vonalakra jellemző fokozott terhelés kiegyensúlyozottabb eloszlásához is.
Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) parlamenti és stratégiai államtitkára elmondta: a kormányzati támogatással beszerzett negyven motorvonat több mint 200 milliárd forintba kerül, a vasúttársaság így 24 ezer új ülőhelyet kínálhat az utazóknak. A 2016 és 2024 közötti időszakban mintegy 1800 milliárd forintot fordítanak a már befejezett, kivitelezés alatt álló vagy előkészületben lévő vasúti beruházásokra. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium kiemelt törekvése a közösségi közlekedés és különösen az annak gerincét adó környezetkímélő vasút versenyképességének erősítése az egyéni megoldásokkal szemben.
Tuzson Bence országgyűlési képviselő, a Miniszterelnöki Kabinetiroda kormányzati államtitkára azt emelte ki, hogy az emeletes motorvonatban magyar hozzáadott érték van, Magyarországon gyártották a forgóvázat, a Dunakeszi Járműjavító pedig részt vett az összeszerelésben. Az emeletes motorvonatok forgalomba állításával jelentősen javul a vasúti szolgáltatás minősége, gyorsabb, kényelmesebb eljutást tesz lehetővé Dunakeszi és Budapest között is.
Az ünnepélyes vonatindításon ott volt Rétvári Bence, Vác országgyűlési képviselője is, aki elmondta: naponta körülbelül hatezren ingáznak Vácról Budapestre. A forgalomba álló, új emeletes vonatokkal több ember, pontosabban éri el az úti célját, mivel megszűnhetnek a sokszor előforduló torlódások és késések.
Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója kiemelte: a vasúti utasforgalom Budapest elővárosaiban koncentrálódik. Az emeletes motorvonatok a legforgalmasabb elővárosi forgalomban közlekednek. Az üzembiztos és menetrend szerinti közlekedéshez azonban nemcsak a járműállományt, hanem a vasúti pályákat is fejleszteni, karbantartani kell. Kerékgyártó József, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója hozzátette: a vasút az egyik legbiztonságosabb és legkörnyezetbarátabb közlekedési forma. A modern motorvonatok forgalomba állítása is segít abban, hogy a vasút a kor követelményeinek megfelelő, megbízható szolgáltatást tudjon nyújtani. ♦