Tavaszi biennálé: Glicza Flóriáné az idén az első díj

Rendhagyó módon zajlott az ide Tavaszi szél vizet áraszt című képzőművészeti biennálé a Madách Imre Művelődési Központ szervezésében. Mivel a vírus miatt az intézményt be kellett zárni, a rendezvény a virtuális térbe költözött. A zsűri „távmunkában” értékelte a beküldött anyagot és az összesítés során kiderült: nincs az eredményben semmi meglepő. Az idei első díjas, a Kosdon élő Glicza Flórián ugyanis szinte állandó szereplője a váci képzőművészeti életnek, 2018-ban különdíjas volt. A zsűri szerint mostani sikerét egy különös irányváltás alapozta meg.

„Még gyermek voltam, amikor az Egri Csillagok regény élményét rajzokkal tettem a játékainkká, hiszen a janicsárok és pasák látványából igazi csatateret alakítottunk ki barátaimmal, mert akkor még nem voltak legók és nem volt videó. A főiskolán nyílt először lehetőségem igazán belekóstolni a festészetbe. Kezdetben a természet adta a témákat és a természet ábrázolására, változó hangulatainak visszaadására törekedtem” – írja művészi hitvallásában.

1989-ben egy szakmai zsűrihez benyújtott képanyag értékelése adott megerősítést és bátorítást számára a továbblépésre. A sok természet utáni tanulmány, a látott természet megfigyelése, színeinek, formáinak megértése egy másfajta képalakítás lehetőségét kínálta és tette lehetővé, alapvetően megváltoztatva ezzel korábbi szemléletét.

„Lassan megértettem, hogy a felszín mögött a valóság újabb és újabb rétegei találhatók. Ma már a lombok, a fák, a víz és az ég változásainak csupán emlékei jelennek meg munkáimon. A képeken a természeti látványt »árnyaltabban« és a rajzi-festői lehetőségek egyre gazdagabb alkalmazásával törekszem megjeleníteni egy új »képi valóság« létrehozásával, eközben meghagyva a néző számára a látottak szabad értelmezésének lehetőségét. A képi elemek szabad asszociációkat tesznek lehetővé, a néző mást és mást láthat egy-egy képben. Ezért fordítok nagy figyelmet arra, hogyan és miként képezem a felületeket, miként használom a színeket és miként bánok a festői anyaggal. Mindez azt is jelenti, hogy törekvéseimet igyekszem egyéni hangon, rám jellemző sajátosságokkal kifejezni” – összegzi Glicza Flórián.

Eddig mintegy 850 festménye van, amiből 300 külföldön, nagyrészt ajándékként. Kiemelt kiállításai között tartja számon az Esztergom Rondella Galériát állandó tagként, a Budapest Vármező Galériát, a Bálna művészeti galériát, a Katona Lajos Városi Könyvtárban megrendezett bemutatkozását, de voltak kiállításai Zebegényben, Verőcén, Szokolyán, Nagymaroson, Monoron, Sződligeten, Budapesten több helyen is, a németországi Ulm Közösségi Házban. Már nem vendég, hanem szinte állandó alkotója a Vácott a Lyra Vác művészeti körnek és a Margaréta Cukrászda tárlatainak.

Glicza Flórián a városunkban alkotó Németh Árpád festőművészt tartja mentorának. Így most közös az öröm a rangos elismerésnek, amelyet a zsűri így indokolt: „már néhány éve figyelemmel kísérjük Glicza Flórián munkásságát. és stílusában az utóbbi évek irányváltását a lírai absztrakt felé nagy előrelépésnek tekintjük”.

A biennálé második díját az idén Lövész Kornélia kapta, a harmadik pedig Kiss Ferenc lett. Különdíjat vehet majd át Flamich Gábor, Juhász András és Plankné Válint Ingrid.

Az első három díjazott a Blondel Művészellátó vásárlási utalványait nyerte, a különdíjasok önálló kiállítási lehetőséget kapnak a művelődési központban. A biennálénak lesz még egy közönségdíjas kiállítója is, aki szintén vásárlási utalványt nyerhet. Április 27-ig az intézmény Facebook oldalán még lehet szavazni a kiállított alkotásokra. Amelyik alkotás  a legtöbb kedvelést gyűjti, annak alkotója kapja a közönségdíjat.

„A kiállítás létrejöttét a Nemzeti Kulturális Alap támogatta. Jövő héttől megkezdjük a kiállítás bontását, az alkotásokat raktárunkban szakszerűen tároljuk a korlátozó intézkedések feloldásáig! A kiállítóknak további eredményes alkotómunkát kívánunk” – tudtuk meg Koltai-Dietrich Gábortól, a művelődési központ munkatársától. ♦