kozponti gyogyszertar banner 728x90 (1)

Hosszú szünet után a Bivaly végigpöfögött Budapest és Szob között

hirdetés
dunaelektro banner (1400 x 230 képpont)

A hét végén ismét megcsaphatta a mozdony füstje azokat, akik szeretnek vonatozni és jegyet váltottak a MÁV Nosztalgia hosszú idő után újra elindított szobi járatára. Vasárnap délelőtt ugyanis gőzmozdonyos nosztalgiavonat indult a Dunakanyarba. A szerelvény a Nyugati pályaudvarról érkezett meg Szobra, és a délutáni órákban indult vissza Budapestre. A következő gőzmozdonyos kirándulás szeptemberben indul Szolnokra.

A vonatot egy 424-es húzta, a Bivalynak becézett mozdony néhány évtizede még a magyar vasút egyik legerősebb gőzőse volt. A 424-es gőzmozdony egy legendás járműtípus, egykor a magyar ipar büszkesége volt. Számtalan nosztalgikus műben tűnik fel, a szépirodalomban, a filmben, a popzenében, klubokban, az emberek emlékezetében, a modellezésben.

Az államvasutak az első hat mozdonyt 1918-ban rendelte meg. A 424,001-424,006 pályaszámú Bivaly vagy Nurmi becenevű gőzmozdonyokkal próbafutásokat végeztek, majd kialakították a végleges igényeket, de a gyártást csak az első világháború után tudták megkezdeni.

Annak idején rendkívül elterjedt, mindennapos látvány volt a füstfelhőbe burkolózó mozdony a vonatok előtt, és igen hosszan szolgáltak, az 1920-as évektől a személyvonati gőzvontatás 1984-es megszűnéséig. Ma egy üzemképes példány szolgál nosztalgia célokra, a 424,247 pályaszámú, pakuratüzelésű mozdony. Ez húzta most a szerelvényt a hét végén Budapest és Szob között. ♦