Sok a megrendelés, a bőség zavarával küzdhet a Dunakeszi Járműjavító
Több száz, a nemzeti vasúttársaság tulajdonában lévő személykocsi javítását, fővizsgáját végzik el a Dunakeszi Járműjavítóban több milliárd forintért egy, a napokban aláírt szerződés szerint, miközben az orosz TMH az egyiptomi vasútnak szánt kocsikat is itt gyártja majd. Emellett a Stadler emeletes motorvonatainak a forgalomba helyezése is a dunakeszi üzemre vár.
Amíg korábban a Dunakeszi Járműjavító vezetése azért dolgozott, hogy újabb megrendelésekkel és munkával lássa el a dolgozóit, most a bőség zavara állhat elő. A napokban jelentős összegű megrendelésről írtak alá szerződést a MÁV-csoport személyszállító cégével, a MÁV-Starttal. Lapértesülés szerint az összesen nettó 32 milliárd forintos, 48 hónapra szóló kontraktus értelmében a MÁV-Start által üzemeltetett, belföldi és nemzetközi forgalomban lévő vasúti személykocsik fővizsgáját, ellenőrzését, javítását végezhetik el. A nyílt közbeszerzést áprilisban írta ki a MÁV-Start, ám csak a dunakeszi cég adott be ajánlatot – írja a Magyar Nemzet.
A két cég közti együttműködés hosszú évek óta folyamatos, a 2018-ban megkötött szerződés alapján jelenleg is zajlik közel háromszáz kocsi vizsgáztatása összesen csaknem tízmilliárd forint értékben.
Időközben azonban jelentős változás történt a járműjavító életében: idén májusban jelentette be a Gazdasági Versenyhivatalnak a TMH International AG és a Magyar Vagon Zrt., hogy egy általuk közösen irányított vállalkozás (a TMH Hungary Invest Zrt.) révén megvásárolják a Dunakeszi Járműjavító Kft. üzletrészeinek kilencven százalékát a MÁV Zrt.-től és a magyar államtól. A tranzakció révén a TMH International AG és a Magyar Vagon Zrt. közvetett közös irányítást szerez a Dunakeszi Járműjavító Kft. felett.
A TMH-nak az a szándéka, hogy egy egymilliárd euró összértékű megrendelés keretében az Egyiptomnak gyártandó 1300 darab vasúti kocsi több mint felét Dunakeszin állítsák elő. Kirill Lipa, a holding vezérigazgatója korábban azt nyilatkozta, a dunakeszi gyárat úgy fogják továbbfejleszteni, hogy képes legyen bármilyen vonat kibocsátására a személyszállító vasúti kocsiktól kezdve a villany- és dízelmozdonyon át a metrókocsikig. Mint mondta, ehhez jelentős, több tízmillió eurós beruházást kell végrehajtani a termékek minőségének javítása és a kínálat bővítése érdekében. Mindezek azt mutatják, hogy a Dunakeszi Járműjavító előtt mozgalmas évek állnak.
Ráadásul az üzemnek van még egy jelentős megbízatása: korábbi elkötelezettsége alapján itt végzik el a Stadler KISS emeletes motorvonatok végszerelését és hatósági vizsgáit. Mint emlékezetes, a magyar vasúttársaság összesen negyven KISS emeletes motorvonat szállítását rendelte meg, és a szerződés alapján ezeknek a járműveknek a forgalomba helyezése a járműjavítóra vár.
A korábbi tervek szerint mind a negyven emeletes motorvonat forgalomba áll Magyarországon 2022 végéig. (fotó: Magyar Nemzet) ♦