A Budapest Fejlesztési Központ (BFK) irányításával készül a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia, amelynek legfontosabb célja a vasút versenyképességének és kapacitásának növelése az agglomerációs közlekedésben. „Kíváncsiak vagyunk az érintettek véleményére Tatabányától Hatvanig, Váctól Székesfehérváig, Esztergomtól Lajozsmizséig, Szolnoktól Dunaújvárosig, hogy megtudjuk, mi a legfontosabb ahhoz, hogy jobbá, versenyképesebbé váljon a vasút” – jelentette be Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója.
A BFK a vasúthasználati szokások felmérésére indította ezt a kutatást, amelynek elvégzésével a HÉTFA Kutatóintézetet bízták meg. A vizsgálat célja az ingázók közlekedési szokásainak feltérképezése, az utazási módok (vonat, busz, autó stb.) közötti váltási hajlandóság felmérése, valamint a vasúthasználattal kapcsolatos előnyök és hátrányok azonosítása.
A helyszíni, a hévek és vonatok fedélzetén osztott kérdőívek mellett online kérdőív kitöltésére is van lehetőség egészen augusztus 23-ig.
„Mindenki véleményére számítunk, függetlenül attól, hogy ma autóval, busszal és/vagy vonattal, esetleg más módon ingázik, annak érdekében, hogy ezek az adatok és információk is segítsenek a következő évtizedek vasúti fejlesztéseinek alakításában. Célunk, hogy a vasút magas színvonalú szolgáltatást tudjon nyújtani a napi több százezer ingázónak” – írja Vitézy Dávid.
A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiát a Miniszterelnökséggel és az Innovációs és Technológiai Minisztériummal, valamint a MÁV csoporttal együttműködésben készítik.
A stratégia kulcsfontosságú célkitűzése, hogy az agglomerációs települések és a budapesti külső kerületek lakói sűrűbb, magasabb színvonalú és gyorsabb vasúti szolgáltatást kapjanak. Ha ez megvalósul, jelentősen növekedhet a vasutat választók száma, csökken a közút terhelése, a környezet- és klímabarátabb kötöttpályás közlekedés összességében vonzóbbá válhat.
„Tudjuk és személyesen én is tudom jól, hogy bár számos új jármű érkezett és érkezik a MÁV-hoz, több elővárosi vasútvonal felújítása megtörtént vagy jelenleg is zajlik, még rengeteg a teendő. Szinte minden téren fejlesztésre szorul a vasút a fővárosban és környékén és természetesen azt is látjuk, hogy – akár csak az elmúlt egy-két napban – milyen komoly, napi szintű problémákkal kell szembe néznie az utazóknak. Éppen ezért készül ez a stratégia és beruházási program, hogy a vasút a mai utasait és a jövőbeni, potenciális, buszról vagy autóról váltó utasait is XXI. századi színvonalon tudja kiszolgálni – és ezért bíztatok mindenkit, hogy töltse ki a kérdőívet. Köszönjük!” – fejezi be a vezérigazgató.
A kérdőív itt érhető el. ♦