Vasútfejlesztést jelentettek be a Budapest – Veresegyház – Vác vonalon

Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Egyesület munkacsoport-vezetője, elnökségi tagja és szóvivője a mai napon bejelentette Facebook-oldalán, hogy a Kormány pénteken megjelent döntése értelmében a BFK, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztővel együttműködésben új projektbe kezd a Budapest – Veresegyház – Vác (71-es számú) vasútvonal teljes körű felújításának előkészítésére és tervezésére. A felújítás az M3-as autópályát és az M2-es főutat fogja tehermentesíteni.

A portfolio.hu beszámolója szerint a veresegyházi vonalon a pálya leromlott állapota miatt a vonatok ma csak 40-60 km/h sebességgel közlekedhetnek, az egyvágányú vonalon – a kevés kitérési lehetőség miatt – óránként csak 1-2 vonat indítható, de még így is naponta mintegy 10 ezer ingázó használja ezeket.

A fejlesztés alapján a szerelvények sebessége 80-100 km/órára nőne, a megállókban és az állomásokon akadálymentes peronok lennének és P+R és B+R parkolókat is létesítenének. Vácról Veresegyházon át félóránként, Veresegyháztól pedig 15 percenként indulhatnak majd a vonatok Budapestre, Fóttól pedig akár az óránként 6 vonatos infrastruktúra kiépítése is szerepel a tervek között. Két új megálló is lenne: az egyik a Marcheggi hídnál, ahol átszállási lehetőség lenne a váci, a veresegyházi, az esztergomi vonal és a külső körvasút találkozásánál, a másik pedig Veresegyház közelében, Medveotthon néven.

A járatok sűrítésének feltétele a Nyugati pályaudvar és az oda vezető vágányok kapacitásának bővítése is, több elővárosi vonathoz nagyobb fejpályaudvarok szükségesek vagy a zsákutca-szerű működés helyett az átmenő pályaudvari rendszerre való átállás – ezért is foglalkoznak a Duna alatti vasúti alagút vizsgálatával is – szerepel a kiírásban. Az összetett fejlesztéssel számításaik szerint megháromszorozható a vonalat használók száma. Az építési engedéllyel bíró terveket a BFK 2022-re készíti elő. ♦