Az élménypedagógia nagyon jól összehozható a hagyományápolással
Öt évre nevezte ki az Emberi Erőforrások Minisztériuma Ványi Lászlónét, a Cházár András Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény élére. Az intézményhez négy tagintézmény tartozik. Ványi Lászlóné kisebb megszakításokkal már több évtizede dolgozik az alma materban.
„Tizennyolc éves korom óta a gyógypedagógia területén tevékenykedem. Tíz évet dolgoztam a Cházárban, tíz évet a mostani Simon Antal tagintézményünkben. Mikesy György korábbi igazgató aztán visszahívott kollégiumi vezetőnek, így további tíz évet töltöttem a Cházárban. Majd nyolc évig intézményvezető voltam Hatvanban egy hasonló típusú iskolában. Ezután ismét visszakerültem Vácra és egy évig, mint megbízott igazgató vezethettem az iskolát” – mondja. Hozzáteszi: nagy megtiszteltetésnek érzi a megbízást és azt gondolja ez a szakmai pályájának a csúcsa.
A hagyományőrzés fontos az iskola életében, melyet szeretne megőrizni az újonnan kinevezett igazgató is. Ezt a tanévet Cházár András Emlékévnek nyilvánították, emlékezve az egykori alapítóra, aki letette a siketek oktatásának alapjait Magyarországon.
Ványi Lászlóné nagyon fontosnak tartja, hogy Jólésszel, az alapító szülőfalujával is szoros kapcsolatot ápoljanak.
„Az egyik legfontosabb feladat az, hogy a gyökereinket, a hagyományainkat ápoljuk. A hagyományos gyógypedagógiai terület eszmeiségének a megtartása a cél. Előttünk van még az iskola fennállásának 225 éves évfordulója is. Mert bármilyen nehéz időszak is volt, ezekre mindig odafigyeltek az intézményvezetők. Emellett a szakmai megújulás még, ami motivál. Az élményközpontú pedagógia nagyon jól összehozható a hagyományápolással. Ezért is próbálunk társintézményekkel és városi intézményekkel kapcsolatba lépni” – mondja.
A Cházár Emlékév egyik programja a múzeumpedagógiai órák megtartása lesz, valamint múzeumi füzeteket is kiadnak majd. Ebben az intézmény segítségére van a váci Tragor Ignác Múzeum. Az emlékév kapcsán Ványi Lászlóné arról beszélt még, hogy sajnos vannak olyan programok, amelyeket a vírushelyzet miatt nem tudnak megtartani. De törekednek rá, hogy ezek a rendezvények se maradjanak el, hanem egy későbbi időpontban bonyolítsák le.
A vezető arra is felhívta a figyelmet, hogy csökken a hallássérültek száma és nő az autistáké. Ebből kifolyólag úgy látja, hogy profilváltásra is szüksége lehet majd az intézménynek. Ezt a kor kihívásának tartja.
„Egyre kevesebb hallássérült tanulónk van, és egyre több az autista diák. Jelenleg felmenő rendszerben az óvodásoktól a negyedik osztályosokig oktatunk, de a szülők szeretnék, ha ötödik is indulna. A cél az, hogy ezeket a fiatalokat visszaintegráljuk a többségi iskolákba.
Fontosnak tartom a szükségletspecifikus, differenciáló és egyénre szabott nevelést – oktatást. Illetve annak a szemléletnek a hangsúlyozását, hogy a munkánknak a személyiség egészére kell hatnia és komplex fejlesztést kell, hogy végezzünk.”
Nem könnyű feladat négy iskola munkájának, működésének az összehangolása. De jó kommunikációval, kiváló kollégákkal megoldható minden – véli Ványi Lászlóné.
„Rendszeresen vannak vezetői értekezleteink. Minden hónapban összeül a négy intézmény, ahol megbeszéljük a középtávú feladatokat és célokat. Emellett napi szinten tartjuk a kapcsolatot. Év elején pedig meghatározzuk a hosszútávú célokat. Mindez nagy koordinációs feladatot jelent. Fontos a közösségépítés, a bizalom és egymás szakmai tisztelete.”
Mikesy György nyugalmazott igazgató szívén viselte az iskola sorsát. Jelenleg a Siketek és Nagyothallok Országos Szövetsége Váci Szervezetét vezeti. De ha kell, még most is segít az intézménynek. Ványi Lászlóné kinevezésének nem csak ő, hanem a kollégák is örültek.
„Ha úgy veszed át a stafétát, hogy az nem jelent törést, mert azt a szempontot, amit Mikesy György is képviselt, hogy a gyerekek mindenekelőtt, vagy ha a fogyatékossághoz hasonlóképpen viszonyulsz, mint ahogy ő tette, akkor nem jelenthet nagy törést. Nagy segítségemre van Sándori Lívia is, aki 18 éves kora óta szintén az intézmény dolgozója” – mondja az intézményvezető.
A koronavírus járvány hatásai az intézményben is érezhetőek. Ám számukra nem lenne egyszerű feladat, ha újra digitális oktatásra kellene áttérniük.
„A vírus miatt ránk is azok a szabályok vonatkoznak, mint az összes iskolára. Ha át kell térnünk digitális oktatásra, az a mi esetünkben nehéz feladat, nehezebben oldható meg, mint máshol. Nálunk nagyon fontos az emberek közötti kapcsolat. A fogyatékkal élők nagyon igénylik a testi kontaktust, a személyes jelenlétet. Ez a típusú oktatás digitálisan azért nehezen kivitelezhető, de nagyon oda figyelünk a szabályok betartása.”
Még tavaly jelentették be, hogy a kormány 240 millió forintot ad a Cházár András iskola épületének felújítására. A projekt jelenleg a tervezés fázisában van. Az ingatlan állaga a több, mint két évszázad alatt jelentősen romlott. Az egykori palotaépület több helyisége – többek között a pince, kapualj, étkező – vizesedik, ezek szigetelése elengedhetetlen a további állagromlás megelőzéseként. A külső nyílászárók több helyütt cserére szorulnak, de az épület teljes gépészeti felújítása is szükséges többek között.
A csodálatos épület korábban is megnyitotta kapuit a látogatók előtt. Most az emlékév kapcsán a múzeum is kitárult egy időre.
„Nagyon szeretnénk nyitni a város felé, illetve a környék felé is. Ezért volt az a kezdeményezésünk is, – ami most a koronavírus járvány miatt megtorpant -, hogy szeretnénk ismertté, vagy elérhetővé tenni a múzeumunkat előzetes egyeztetés alapján. Egy álmunk, hogy ne csak a tanulók és a gyerekek, hanem a felnőttek és a mindenkori városvezetők is ismerjék meg a jelentőségét, hiszen iskolánk egy oktatástörténeti kincs, mivel ez Magyarország első gyógypedagógiai intézménye.”
Cházár András szellemi öröksége és az iskolában zajló oktatás miatt az intézmény egyébként bekerült a Pest Megyei Értéktárba is. (A cikk a Váci Tankerületi központ honlapján: a www.edukanyar.hu-n jelent meg.) ♦