Hamarosan a váciak is zónabérlettel utazhatnak vonaton, buszon, HÉV-en

Magyarország első, szolgáltatótól független helyközi bérletét vezeti be minisztériumi engedéllyel október elsejétől a MÁV-START, a MÁV-HÉV és a Volánbusz a dél-pesti agglomerációban. A közös Dunaharaszti zónabérlettel kiszámíthatóbbá, egyszerűbbé, kényelmesebbé és olcsóbbá válik a városban és térségében élők napi ingázása. A MÁV-csoport a Volánbusz integrálásával ­– a MÁV-START-tal és a MÁV-HÉV-vel közösen – a kormányzati szándékoknak megfelelően az összehangolt, hatékony forgalmi irányítás, utastájékoztatás, jegyértékesítési rendszer és menetrend bevezetését tűzte ki célul.

Az egységes irányítás megteremtése teszi lehetővé, hogy a jövőben az ország valamennyi településén javuljon a közösségi közlekedési közszolgáltatás színvonala, a városi és elővárosi forgalom a környezetkímélő közösségi közlekedésre terelődjön át. A vasúttársaság megvizsgálja a tanuló zónabérletek bevezetésének és más elővárosi térségben – így a Dunakanyarban is – hasonló konstrukció alkalmazásának a lehetőségét is.

A jövő közösségi közlekedésében az átjárhatóság az egyik legnagyobb kihívás közlekedésszervezési, gazdasági és tarifa szempontokból is.  A MÁV vállalatcsoportba tartozó MÁV-START, MÁV-HÉV és a Volánbusz első lépésként nyáron a Dunakanyarban vezetett be közös napijegyet a MAHART-tal. A kirándulásokhoz biztosított lehetőséggel két hónap alatt több mint kétezren éltek, a napijegy október végéig hétvégente és október 23-án vehető igénybe.

A közösségi közlekedési szolgáltatók közötti együttműködés következő mérföldköveként – az Innovációs és Technológiai Minisztérium engedélye alapján – október 1-jétől vásárolható meg a Dunaharaszti zónabérlet. A zónabérlet szakít azzal a több évtizedes logikával, hogy bérletet kizárólag egyes szolgáltatók járataira lehet váltani. Használatával Dunaharasztiból Budapestre bármely közösségi közlekedési szolgáltatást kiválaszthatja az utas éppen aktuális úti céljához vagy az utazás konkrét időpontjához igazodva.

A MÁV-csoport a megrendelő minisztériummal közösen a következő hónapokban értékeli a zónabérlet bevezetésének tapasztalatait. A vasúttársaság megvizsgálja a tanuló zónabérletek bevezetésének és más elővárosi térségben hasonló konstrukció alkalmazásának a lehetőségét is. Az intézkedés a teljes tarifaközösség felé vezető első lépés, a tervek szerint 2022-től egyfajta bérlettel vagy jeggyel lehet majd utazni bármelyik államilag finanszírozott közösségi közlekedési eszközön. ♦