Kísérlet Esztergomnál: világító kerékpárutat tesztelnek, ha beválik, máshol is lesz

Kísérleti jelleggel világító szemcséket kevertek a Duna-menti kerékpárút burkolatába Esztergomnál, mintegy 230 méteren. A próbaüzem tapasztalatai alapján, az úthasználók észrevételeit figyelembe véve döntenek majd arról, hogy a technológiát további szakaszokon is alkalmazzák-e. A műszaki megoldásnak köszönhetően kényelmesebbé és biztonságosabbá válik az egyébként kivilágítatlan útszakasz esti, éjszakai használata. A biciklisták napnyugta után és napkelte előtt is könnyedén követhetik az út nyomvonalát – írja az MTI az Innovációs és Technológiai Minisztérium közleményére hivatkozva.

A szemcsék a napsütéses órák számától függően 5-6 órán keresztül világítanak nagyobb fényerővel, de ezt követően is jobban láthatóvá teszik az utat. Az innovatív technológia alkalmazásával megtakarítható a közvilágítás kiépítésének költsége, a lámpák energiafogyasztása és fényszennyezése.

A kivitelezők az ideális arány kiderítése érdekében egyes részszakaszokon különböző méretű és mennyiségű szemcsét kevertek az út anyagába. A munkálatok október közepén kezdődtek meg, és néhány héten belül le is zárultak, így megindulhat a kísérleti jellegű beruházás tesztüzeme. A szakemberek a következő hónapokban folyamatosan figyelik az útfelület minőségének alakulását a téli hidegben, fagyokban.

A Magyar Közút projektjében használt anyag a felületre szórva fényt kibocsátó burkolatjelek készítésére, vagy átlátszó anyagba keverve lassítószigetek, járdák padkáinak fényfestésére is alkalmas lehet.

“A világító útburkolat kipróbálását is az tette lehetővé, hogy a kormány 2018-tól bevonta társaságunkat a külterületi kerékpárutak fenntartásába. A gondjainkra bízott, több mint 1000 kilométernyi hálózat egységes színvonalú karbantartása mellett, a három éve indított Kísérleti Út- és Hídépítési Programunkban vizsgáljuk az innovatív megoldások széles körű használatának lehetőségét is.

Az esztergomi beruházásban a szemcsék viselkedésének vizsgálata érdekében megvalósult a pályaszerkezet teljes cseréje, a beruházás összes költsége így is 25 millió forint alatt maradt. A próbaüzem tapasztalatai alapján, az úthasználók észrevételeit figyelembe véve döntünk arról, hogy a technológiát további szakaszokon is alkalmazzuk-e” – mondta Szilvai József Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója. ♦

Oszd meg, hogy mások is tudjanak róla!
feliratkozás
visszajelzés
guest

0 hozzászólás
legújabb
legrégebbi legnépszerűbb
Inline Feedbacks
View all comments