A váci Piarista Gimnázium – a lehetőségek iskolája

Február 23-án 10 órakor írják a diákok a középiskolai központi írásbeli felvételi vizsga feladatsorait. Február 19-ig pedig be kell adniuk a negyedikeseknek és a nyolcadikosoknak a felvételi jelentkezési lapjukat abba az iskolába, ahol folytatni szeretnék tanulmányaikat. A Piarista Gimnázium már több mint 300 éve áll Vác belvárosában, és idén is szeretettel várja a jelentkezőket. Interjú Kalász Ákos igazgatóval.

Hogyan készülnek a felvételizők fogadására idén, a világjárvány közepén?

A felvételi folyamat októbertől március közepéig tartó időszak, a kölcsönös ismerkedés ideje. A vírushelyzet ugyan gátolja ezt a folyamatot, de a visszajelzések alapján hatékony segítséget tudtunk nyújtani a tájékozódásban. Személyes találkozásra nem volt lehetőség, de sokféle virtuális tartalmat böngészhettek az érdeklődők az iskola honlapján, ezen kívül virtuális találkozásokat szerveztünk a diákoknak, szülőknek, családoknak. A novemberi két „betekintő” alkalmon és a decemberi online nyílt napunkon rengetegen „látogattak el” hozzánk. Az igazgatói előadás mellett különböző chatszobák beszélgetéseibe tudtak bekapcsolódni a regisztrált érdeklődők, ahol a felmerülő kérdésekre kaphattak válaszokat tanároktól, alsós és felsős diákoktól illetve a szülőktől. Az iskola épületével, a benne zajló munkával játékos formában ismerkedhettek a felvételire készülők: létrehoztunk egy online (be)szabadulószobát, ahol igen sok mindent tudtunk megmutatni életünkből képek, kisfilmek segítségével. A szabadulószoba továbbra is elérhető honlapunkon! Nem csak felvételizőknek ajánljuk

Hogyan definiálná a Piarista Gimnáziumot, milyen speciális jellege van az iskolának?

A katolikus egyházon belül, a piarista szerzetesrend fenntartásában működik iskolánk. A rendalapító, Kalazanci Szent József víziója alapján fogalmazzuk meg nevelési céljainkat; a pedagógia fókuszában a teljes ember, a gyermek teljessége áll négy dimenziójával: a szellemi, a lelki, a testi és a közösségi vonatkozásaival. Ez már 400 éve változatlan. A különbség annyi, hogy amíg Kalazancinak az volt a feladata a 16. században, hogy az Istenhez vezető út mellett megtanítsa a diákokat írni, olvasni, számolni, addig a 21. században olyan kompetenciákat is meg kell erősítenünk a gyerekekben, amelyekkel a gyorsan változó világban boldogulhatnak. A kommunikáció, a kooperáció, a kritikai gondolkodás, a kreativitás mind a mai korban szükséges készségek, amelyek fejlesztése kiemelt feladatunk. Emellett arra is tanítjuk a gyermekeket, hogy hogyan tudnak harmonikus kapcsolatban lenni önmagukkal, a környezetükkel és a teremtett világgal annak érdekében, hogy megtapasztalják az Istenhez tartozás boldog, biztonságos érzését.

OLVASÁSRA AJÁNLJUK  Gyógyszerészek váci találkozója

A tanórák ugyanolyan rendben zajlanak, mint más iskolákban, de a tanórán kívüli tevékenységek színes palettáját kínáljuk. A lehetőségek iskolája vagyunk. Önkéntesen kapcsolódhatnak diákjaink az énekkarba, a színjátszókörbe, a cserkészethez, a Kalazancius Mozgalom csoportjaihoz, a művészeti műhelyhez, és számos tanórák utáni sportfoglalkozáshoz (vívás, kézilabda, kosárlabda, röplabda, TRX, futball, szertorna, ping-pong, teqbal stb.). Az önkéntességből fakadóan osztályközösségeken átívelő erős elköteleződés alakul ki az egyes programok mentén, így a közösségek nagy megtartóerőt jelentenek.

Az iskola tanárai hogyan támogatják ezt a közösségi jelleget?

Az iskola tanárai maguk is alkotó közösségekben dolgoznak együtt. A tanórákon megjelennek a kooperatív munkaformák. Azon dolgozunk, hogy ne passzív, ülő és figyelő, táblát másoló „hallgatókat” neveljünk, hanem aktív, kérdező, kifejező, kommunikáló, tapasztalataikat megosztó, tudásukat a közösségnek adó tanulókká legyenek növendékeink. Erre a folyamatra akár 8 évet is tudunk fordítani a képzési rendszerünknek köszönhetően. Fontos, hogy az iskolánkat választó diákok nyitottak legyenek a világra, a tanulásra, meglegyen bennük az önfejlesztés és a partnerség igénye.

Egyházi iskola lévén fontosnak tartják a lelki nevelést. Hogyan zajlik a léleknevelés-növelés az iskolában?

A lelki nevelésünk sokrétű. Az iskolát a szó szerinti katolicitás – az egyetemesség jellemzi. Nemcsak katolikus diákokat fogadunk, hanem járnak hozzánk más felekezetű, protestáns vagy nem vallásos, de iskolánk szellemiségére nyitott családok gyermekei is. A testvéregyházakkal baráti kapcsolatot ápolunk, ami a mindennapokban több szinten is megnyilvánul. A protestáns tanulók saját egyházuk lelkipásztorai által tartott hittanórán vehetnek részt, a 9. évfolyamosok órái pedig kifejezetten ökumenikus szellemiségben zajlanak. A korosztályukat érintő kérdésekkel kapcsolatos témákban hallgathatnak előadásokat, majd kiscsoportos beszélgetések során osztják meg saját gondolataikat. Ilyen témák például az önismeret, a függőségek, a családi életre nevelés számos dimenziója. 5-6-7. osztályban órarendbe épített szentmisén vesznek részt a fiatalok. Minden évben minden osztály részt vesz egy 2-3 napos lelkigyakorlaton, amely nem csak lelkileg felemelő, hanem közösségépítő jellege révén egy „második osztálykirándulásnak” is nevezhető. A 12. évfolyamosainknak ez egy hivatástisztázó, életcélkereső csendes elvonulás, ahol kísérőként segítjük őket egyéni útjaik megtalálásában. Ezeken kívül számos más olyan eseményt, tevékenységet kínálunk, amelyek által támogathatjuk a fiatalokat hitük növekedésében.

OLVASÁSRA AJÁNLJUK  Kurdi Csabáné Péchy Blanka díjat nyert

Milyen képzéseket kínálnak a felvételizőknek, hány főt tudnak felvenni?

A nyolcosztályos képzésünk keretében két 30 fős osztályt indítunk. Az egyikben angolt, a másikban az osztály egyik fele angolt, a másik németet tanulhat. Egy kilencedikes angol nyelvi előkészítős osztály szintén 30 fővel indul, és csak korlátozott számban tudnak hozzánk becsatlakozni az évfolyam már meglévő két osztályához.

Milyen képzési sajátosságok jellemzik a Piarista Gimnáziumot?

Sok ilyen van, ezek közül csak néhányat emelek ki. Az ötödik osztály elején két napos tanulásmódszertani tréninget tartunk a kisdiákoknak, hogy segítsük őket a saját tanulási stílusuk megtalálásában. A nyelvi előkészítős osztálynak az első évben a heti 15 óra nyelvtanulás mellett, egy komplex kompetenciafejlesztő foglalkozássorozatot tartunk – ugyancsak tréning módszerekkel – az órarendbe építve. Kilencedik évfolyamtól a ++ képzésünk keretében a diákok az érdeklődésük és a belső motivációjuk mentén 2 órát szabadon választhatnak hét terület közül: humán kultúra, fizika, biológia, informatika, matematika, média és tanulásmódszertan. Mindez a 11-12. évfolyamon a fakultációk rendszerében teljesedik ki, ahol emelt óraszámban készülhetnek fel a diákok az emeltszintű érettségire. A tanórák mellett fontosnak tartjuk a művészeti műhelyünk tevékenységét, ahol mindenféle technikát kipróbálhatnak a gyerekek, kibontakoztathatják képességeiket, tehetségüket, és alkotásaikból rajztanáraink kiállításokat is szerveznek. A zenei műveltség kiteljesítéséhez az énekkarban nyílik mód. A testi neveléshez kitűnő iskolai infrastruktúrával rendelkezünk (rekortán futópálya, műfüves pálya, tornacsarnok). Emellett számos téli és nyári kirándulás, szárazföldi- és vizitúra ad jó lehetőséget.

OLVASÁSRA AJÁNLJUK  „Isten maga az élet és ti a kórházakban ezt az életet szolgáljátok” - 20 éves a Váci Egyházmegye Kórházlelkészi és Lelkigondozói Szolgálata

Egy interjúban az iskolát családiasnak nevezte. Egy közel 750 fős intézmény hogyan tud családias lenni?

Számunkra természetes az iskola családiassága, diákjaink otthonosan érzik magukat, amit elősegít a nagycsaládosok igen erős jelenléte. Személyes figyelmet tapasztalhatnak meg mind a tanárok, mind a munkatársak részéről. A menza is finom. Saját konyhánkban készült házias ételeket ehetünk, amiket „szakács-anyukák” főznek. A finom illatok már reggeltől belengik a patinás épület hosszú folyosóit. Azt látom, a gyerekek örömmel jönnek iskolába, szeretik a közösségeiket. Ez adja a legnagyobb otthon-érzésüket. Jó ide járni! (Piár Média) ♦

Oszd meg, hogy mások is tudjanak róla!
feliratkozás
visszajelzés
guest

0 hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments