Nagyszabású fejlesztési tervek a Budapest-Veresegyház-Vác vonalon

Néhány nappal ezelőtt az Európai Vasút Éve és a V4-es magyar elnökség alkalmából került megrendezésre a vasúti ágazat legnagyobb szakmai találkozója, a Magyar Vasút 2021 Konferencia Budapesten, amelyre a Váci Napló is meghívást kapott.

Fenntartható és intelligens mobilitás nincs vasút nélkül – ezzel a mottóval zajlott szeptember utolsó napján a Magyar Vasút 2021 Konferencia, a V4 magyar elnökség és az Európai Vasút Éve hivatalos programjaként. Az idén 15 éves jubileumát ünneplő HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület szervezésében évek óta a hazai vasúti szakma egyik legrangosabb eseményének számító, idén nemzetközi résztvevőket és előadókat felvonultató konferenciát minden korábbinál nagyobb érdeklődés kísérte.

A konferenciát dr. Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár nyitotta meg az Innovációs és Technológiai minisztérium részéről, aki előadásában az aktuális közlekedéspolitikai kérdések mellett kitért arra is, hogy „a Versenyképes vasút 2030 program keretében közel 4000 milliárd forintot költ a kormány infrastruktúra-fejlesztésre és 2000 milliárd forintot gördülőállomány-fejlesztésre”.

Az eseményen felszólaló Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a V4-es nagysebességű vasúti fejlesztés kapcsán kihangsúlyozta, hogy hazánk és térsége ma még fehér folt a nagysebességű vasúti térképen, és „le kell dolgoznunk az ebből adódó versenyhátrányt”. Külön felhívta a hallgatóság figyelmét hazánk logisztikai képességének külgazdaságra gyakorolt hatásaira, amellyel kapcsolatban kiemelte, hogy „Magyarországnak ki kell használni a földrajzi elhelyezkedéséből adódó előnyeit”.

Az Európai Vasút Éve alkalmából Adina Vălean közlekedési biztos az Európai Bizottság részéről videóüzenetben köszöntötte a konferencia résztvevőit. Kiemelte, a vasút már jelenleg is a legbiztonságosabb és legtisztább közlekedési mód és egyben a mobilitási átalakulás hajtóerejének első számú letéteményese, amely egy kibocsátás mentes és hatékony közlekedési rendszerhez vezet el minket.

Dr. Homolya Róbert a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója, a HUNGRAIL elnökeként rávilágított, hogy most, a hazai vasúti közlekedés indulásának 175 éves évfordulóján, az Európai Vasút Évében kiemelten fontos tudatosítani minden döntéshozó számára, hogy a fenntartható közlekedés és a klímasemleges Európa megteremtéséhez nélkülözhetetlen a vasút. Ezek eléréséhez közlekedéspolitikai paradigmaváltásra van szükség. 2030-ig az utasforgalmat meg kell duplázni, míg a vasúti áruszállítás tekintetében a 300 kilométernél nagyobb távolságú közúti árufuvarozás 30 százalékát vasútra kell terelni. Az elnök bemutatta a MÁV stratégiai terveit, ezek közül kiemelte, hogy „hazánkban legalább 600-700 kilométernyi vasúthálózatot kell villamosítani, hogy a klímacélokat el tudjuk érni, és fontos, hogy ezek a pályák kihasználtan működjenek”. Továbbá hozzátette, hogy a célok elérése érdekében ugyancsak lényeges a digitalizáció.

Ami Vác és térsége szempontjából a legkonkrétabb, arról Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója beszélt. A főváros és agglomerációjának fejlesztéséről tartott előadásában felvázolta az aktuális lépéseket a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia kapcsán, amelynek megvalósulásával „csúcsidőben, óránként, a jelenlegi 42 helyett 93 személyszállító vonat lépi majd át Budapest határát”. Továbbá kifejtette, hogy „ehhez a hálózat teljes körű átépítésére, fejpályaudvarok átmenővé alakítására, a bevezető szakaszokon kapacitásbővítésre és komplex, rendszerszintű tervezésre van szükség, már most figyelembe véve a majdani fejlesztési igényeket.”

A kivetített diákból konkrétan megtudhattuk, hogy a 71-es számú, Budapest–Vácrátót–Vác vonal is szerepel az elővárosi célú fejlesztési tervekben. A tervezői szerződés idén július 16-án aláírásra került és hatályba lépett, a konkrét tervezés pedig 2023. év végén ér majd véget. Az elképzelések szerint a jövőben tervezett menetrendben Budapest és Veresegyház között csúcsidőben 4 pár személyvonat és 2 pár zónázó vonat fog közlekedni – ebből a 2 pár zónázó szerelvény Vácig fog továbbközlekedni, míg további elemzéstől függően a 4 pár személyvonatból 2 pár vonat továbbmehet Őrbottyánig. A mainál sokkal sűrűbb közlekedés mellett cél a második vágány kiépítése is a vonal három szakaszán, illetve P+R parkolók építése és bővítése, továbbá akadálymentes gyalogos aluljáró építésének vizsgálata.

A 70-es számú, Budapest–Vác–Szob vonal sem marad ki a fejlesztésekből, itt a Budapest Nyugati–Dunakeszi-Gyártelep vonalszakasz átépítésének tervezése az első lépés, amely hamarosan elkezdődhet. ♦

Oszd meg, hogy mások is tudjanak róla!
feliratkozás
visszajelzés
guest

0 hozzászólás
legújabb
legrégebbi legnépszerűbb
Inline Feedbacks
View all comments