Rendkívüli anatómia óra, rendkívüli helyen, rendkívüli oktatókkal és tanulókkal

Biztos, hogy az anat’ óra a Royálban lesz? – kérdezgették egymástól, miközben kicsit álmosan már oda is értek, és a kérésnek megfelelően edzőruhába öltözve keresték a tanárnőt. Meg is találták, aki a helyhez méltó öltözékben már az egyik géphez oda is ült. Azt mondják, minden nap itt edz – suttogták, s miközben köszöntötte őket, a háttérben meglepve fogadták a helyzetet az éppen ébredezők. Azt kérdezgették: most gyúrni fogunk? A választ a közben odatoppanó személyi edző adta a köszöntés után.

Nem, ez nem gyúrás, és nem is csak anatómia óra lesz, hanem attól sokkal több, mert itt a gépeken nem csak azt tanuljátok meg, hogy milyen izmokat lehet megmozgatni, fejleszteni, hanem mindezt hogyan kell helyesen csinálni.

Miután a bemelegítésen túljutottak, a tanárnő által megemelt kettlebell hangsúlyossá tette az izmait, így szemléletessé vált, hogy az adott mozgással mely izmok dolgoznak. Miközben az edző az izmok működéséről beszélt, a tanárnő kérdezte a diákoktól az izmok latin, nevét. Majd a „Hol ered, hol tapad? Melyek az antagonista izmok, melyek működnek együtt?” – kérdések következtek, mire a diákok közül már többen mondták a helyes választ. Elkezdődött a közös munka, megtört a jég, röpködtek az izmok és csontok latin nevei, és előjöttek még más kérdések is. A diákok szerencséjére, olyan biológia tanár ült a gépek mögé, aki rendszeresen edz, a mozdulatok közben szépen kirajzolódnak az izmai, így legalább annyira hiteles volt, mint az edző, aki egyben jó pedagógusnak bizonyult. A tanárnő megmutatta a gyakorlatot a gépen, majd átadta helyét az éppen soron következő diáknak, aki lazán követte és elkezdte a gyakorlatot. Ekkor szólt közbe az edző, aki mozdulatról mozdulatra beállította, hogyan kell helyesen csinálni. Kiderült, hogy nem is olyan „pite” a gyakorlat és ha teljes odafigyeléssel csináljuk, sokkal nehezebb. „Így mozgatod helyesen azokat az izmokat, amiket szeretnél” – mondta. Nem csak leikszelni kell a feladatot, hanem helyesen csinálni. Miközben a helyes tartást mutatták, azt vettem észre, hogy az egyik lány, aki a csoport mellett edzett éppen, a gyakorlatáról megfeledkezve azokat a mozdulatokat kezdte ismételni, amiket a tanárnő mutatott az imént, figyelve, hogy hogyan mozognak az izmai, – és tényleg, így egészen más. „Még így sem vagyunk rendben.” – folytatta a tréner, és lassan mutatta a tanárnő segítségével, hogy nem elég a feladat helyes tartással való elvégzése, legalább olyan fontos a helyes légzés a gyakorlat közben. Belégzés-kilégzés, ismételték együtt miközben a tanárnő a gépen mosolyogva konstatálta, hogy megvan az összhang, és egy konstruktívabb világba röpültek az iskolapadok mögül, ahol ezekről nem csak beszélni lehet, gyakorlatok nélkül.

OLVASÁSRA AJÁNLJUK  Vajda Lajos és Szentendre – vándorkiállítás a művelődési központban

Újabb és újabb gépek mellett fedezték fel az izmokat, és tanulták helyes mozgatásukat. Közben az osztály mellett egyre többen csatlakoztak, akik a napi edzésük miatt jöttek le a terembe, ám ez most sokkal érdekesebbnek bizonyult. A foglakozást a terem vezetője törte meg, aki a december 6. lévén Mikulásként egy nagy zsák kulaccsal jelent meg, és mindenkinek adott belőle, hogy a jól végzett munka után legyen miből meginni a turmixot.

„Még koránt sincs vége a programnak”- hangsúlyozta a tréner, mert „…még hátra van a nyújtás, a levezetés”, ami szerinte legalább annyira fontos, mint a bemelegítés.

A diákok nem hétköznapi tanulók, mind élsportolók, kajakosok, focisták, „kézisek”, akik nem véletlenül választották a Boronkayban a sportedző szakot. Kicsit hitetlenkedve telepedtek le a szőnyegekre a nyújtás miatt. Majd hamar letudjuk – gondolták, de amikor itt is elkezdte a tanárnő a bemutatót, és az edző felszólítására egyszerre mindenkinek folytatni kellett lenyújtani azokat az izmokat, amiket az edzés után rendszeresen elfelejtenek, a felhördülés nem tartott sokáig, mert „Ha a tanárnő megcsinálja, akkor mi is” – mondogatták, és megpróbálták a lehetetlent. A tanárnő kifogyhatatlan volt a kérdésekben és rákérdezett még a leghosszabb nevű izomra is. Egyesek nem is tudták, hogy hirtelen a gondolkodás vagy a nyújtás a nehezebb feladat, mire Dani megtörte a csendet: „Musculus sternocleidomastodeus!” – és hangosan mondta a hosszú latin nevet. Persze nem csak azért örült, mert tudta a választ, hanem mert az edző a legtöbb jó válaszért jutalomturmixot ígért.

OLVASÁSRA AJÁNLJUK  Szeretettel köszöntjük a szépkorú Csugányi Antalnét

Amikor a teremből kivonuló diákokat néztem, akik szertartásosan egyenként búcsúzóul az edző tenyerébe csaptak, az a jó érzés töltött el, hogy végre valami jó dolog történt. Talán ez pont egy olyan óra volt, amilyet a diákok csak a filmekben látnak az elitképzéseken. Persze, ehhez kell egy hiteles tanárnő, aki nem csak elméletben van ott a szeren, hanem a gyakorlatban is példamutató, kell egy olyan edző, aki született pedagógus és az első pillanattól magával tudja ragadni a diákok figyelmét, kell egy edzőterem aminek vendégei örömmel fogadják és vezetője, aki nem megtűri, hanem megjutalmazza a vendégeket, és kell egy iskola, amely lehetővé teszi hogy az oktatói ilyen rendkívüli órákon képezzék a diákjaikat.

OLVASÁSRA AJÁNLJUK  Centrumban az egészség: sokszínű programsorozat a Királyban

Az órán a Boronkay iskola sportedző szakos diákjait Bíró-Sturcz Anita tanította, Rottenhoffer Attila személyi edző vállalta be a foglalkozást és Klein István a terem vezetője látta vendégül őket.
Reméljük, ebből rendszert csinálnak. ♦

Oszd meg, hogy mások is tudjanak róla!
feliratkozás
visszajelzés
guest

0 hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments