Bővülnek a váci parkolási zónák és változnak az üzemeltetési idők
Egy turisztikai időszak (május 1.-szeptember 30.) bevezetésével, illetve a fizetős várakozóhelyek bővítésével igyekszik orvosolni a városvezetés az immár szinte ellehetetlenült belvárosi parkolást. A parkolás díja változatlan, a bérletek árában történik módosítás.
Rendre visszatérő téma, illetve panaszforrás a váci belvárosban élők és közlekedők körében a parkolóhelyeknek a hiánya. A város lakosságszámának a növekedésével, a sokasodó társasházak miatt, valamint a turisztikai forgalomból kifolyólag az utcák a korábbiakhoz képest is egyre inkább megtelnek gépjárművekkel. Ez több szempontból is hátrányosan érinti a helyi lakosságot, hiszen sok ott lakó vagy a település más részeiről napi szinten idelátogató kényszerül gyakran hosszas keresgélésre vagy alternatív megoldások kitalálására. Az autók szűk utcákba való bezsúfolásának a környezeti és egészségkárosító hatásairól pedig még nem is beszéltünk. Így elmondható, hogy egy kimondottan problémás ügyet igyekeztek valamilyen módon orvosolni a legutóbbi testületi ülésen egy rendeletmódosításnak a segítségével.
Az új módosításnak az értelmében kibővítették és megváltoztatták az üzemeltetési idejét a díjzónához tartozó fizetős várakozási helyeknek, valamint az ülésen elhangzottak szerint egy jelképes összeggel növelni is fogják a parkolásért fizetendő összeget a bérletek esetében. Tótváradi-Nagy Bence elmondása szerint itt arról van szó egyszerűen, hogy akik – adott esetben az itt lakók elől elvéve a parkolóhelyeket-, turistaként érkeznek a városba, azoknak fizetniük kell azért, hogy parkolhassanak a belvárosban. Szerinte teljesen jogos az, hogy a város ezért parkolási díjat szed.
Azonban a rendelet megszavazása előtt egy kisebb vita is kialakult a városvezetés és annak Fideszes ellenzéke között, ami elsősorban mindennek a lakosságot érintő hatásairól szólt. A kormánypárti képviselők úgy gondolták, hogy a döntés nem csak a turistákat fogja érinteni és hiányolták a lakossági igény felmérését, illetve egy előzetes hatásvizsgálatot is. Mokánszky Zoltán konkrétan a váciak újabb megsarcolásával vádolta meg a vezetést. Inotay Gergely alpolgármester és az egyik érintett terület önkormányzati képviselője erre azzal válaszolt, hogy ő mintegy 300 kérdőívet hordott szét az érintett 6 közterület lakói számára.
„Minden utcaszakaszon minden postaládát megkerestem ezekkel a kérdőívekkel. A visszakapott körülbelül 50 válasz tekintetében pedig nagyjából fele-fele arányban voltak a támogató és az ellenző ívek. Bizonyos területek kifejezetten kérték és inkább az igenek voltak az erősebbek. A Petőfi utcában viszont kevésbé érzékelik a belváros felől kiszorult forgalmat és ott inkább a nemek voltak erősek, így azt gondoltuk, hogy akkor ezt az utcaszakaszt ki is vesszük – fogalmazott az alpolgármester, aki később azt is hozzátette, hogy a belváros tehermentesítésének érdekében mindenkit a Duna-parton való parkolásra buzdít. – Körülbelül az egy hatodát kaptam vissza a kérdőíveknek írásos formában vagy e-mailben, többen szóban jelezték támogatásukat vagy éppen nemleges gondolatukat, úgyhogy így alakult ki ez a döntés.”
Zárásként Matkovich Ilona végül azt tette hozzá, hogy szerinte fontos kiemelni: ez egy szakmai döntés volt. Onnan indult ez az egész, hogy a közlekedésmérnökök felvállalták azt a szerepet, hogy kialakítsanak egy három lépésből álló tervezetet. ♦