17 évszázad után ismét római folyami hajó úszik a Dunán
Egy életre keltett ókori római hajót csodálhatunk meg augusztusban, ami újra keresztülszeli a Dunát. A rekonstruált, IV. századi őrhajó július 16-án indult Németországból, és Ausztrián, Szlovákián keresztül ebben a hónapban ér Magyarországra, majd folytatja az útját Románia keleti határáig – írja a turizmus.com.
Magyarországon a BME az egyik projektpartner, amely kutatási vagy tervezési oldalon több hallgatót is bevont a programba. Az egyetem mellett a projekt magyarországi feladatait a Kulturális Örökség Menedzserek Egyesülete (KÖME) végzi a Spatialist Kft.-vel, együttműködve számos szakértővel, önkormányzattal, intézménnyel, civil szervezettel, valamint a projekt vezető partnerével, a kremsi Danube Universityvel és tíz Duna-menti ország számos intézményével.
„Minden Duna menti település életében nemcsak nagy kérdés, de lehetőség, erősség és kihívás is a Duna, mint településfejlesztési tényező. A Duna nemcsak a legfontosabb tájképi elem, ökológiai folyosó, de egyúttal a történelmi örökség lenyomata is. Nemcsak a magyar, de valamennyi Duna menti település ugyanazokkal a kérdésekkel szembesül nap mint nap – magyarázta a turizmus.com-nak a pályázat lényegét Kovács Máté Gergő, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) Építészmérnöki Kara Építészettörténeti és Műemléki Tanszékének tudományos munkatársa. Majd hozzátette: a projekt célja részben az, hogy lehetőséget adjon az önkormányzatok számára más Duna menti települések megismerésében és az ő kérdéseiken keresztül válaszokat találjanak a Duna, mint településfejlesztési erőforrás kiaknázásához. – Az Élő Dunai Limes (Living Danube Limes) nemzetközi projekt azokra a kérdésekre keresi a választ, hogy hogyan lehet a római örökséget releváns tényezővé tenni a kortárs településfejlesztésben, hogy lehet kihasználni a dunai limes összekapcsoló erejét? A projekt egyik fő eredménye egy eredeti leletek alapján rekonstruált dunai őrhajó, mely a közös római örökség hordozója és manifesztációja.”
A projekt egyik kiemelt látványossága, hogy Németországban, a Friedrich Alexander Egyetem munkatársai rekonstruáltak egy 4. századi római hajót a Mainzban található leletek alapján. A kiválóan működő, lusoria-típusú őrhajó hossza 18 méter, szélessége 2,8 méter, a súlya pedig hat tonna és összesen 25 személy foglalhat helyet benne. A projekt vezető partnere több turnusban legénységet is toborzott hozzá, akik Ingolstadtból indulva kéthetes váltásokban (nemzetközi csapat) végigutaznak a Dunán, a Fekete-erdőtől egészen Románia keleti határáig. Ez az utazás fizikailag is összeköti a Duna-menti római örökséggel is rendelkező településeket, nem véletlenül viseli a Connecting Cruise nevet.
„Régészek, hajóácsok, építészek, településtervezők, műemlékes szakemberek most egy európai projekt keretén belül lehetővé teszik azt, hogy teljes életnagyságban megcsodálhassunk egy római dunai őrhajót, amelynek feladata a Limes őrzése volt – mondta még kedvcsináló gyanánt Kovács Máté Gergő. – Képzeljük el, hogy a százhalombattai Matrica castrum egyik lakója vagyunk, és alig várjuk, hogy befusson a Danuviana Alacris. A hajó 24 fős legénysége egész nap evezett a Dunán, hogy végre kikössön. Másnap továbbmennek, de addig is megismerhetjük a hajót, a kapitányt, és az út részleteit, és vendégül láthatjuk a legénységet, akik kalandjaikról mesélnek.”
A hajó július 16-án rajtolt Németországból, majd Ausztrián és Szlovákián keresztül augusztus 10-én ér Esztergomba. Az útiterv szerint ezt követi Visegrád (augusztus 11.), Szentendre (12.), Budapest (13–14.), Százhalombatta (15–17.), Adony (18.), Dunaújváros (19–20.), Dunaföldvár (21.), Bölcske (22.)., Paks-Dunakömlöd (23–24.), Fadd Dombori (25–26.), Baja (27–28.), Dunaszekcső (29.), Mohács-Kölked (30–31.).
A hajó útjához kerékpárral, kenuval vagy gyalogosan bárki csatlakozhat egy tetszés szerint kiválasztott szakaszon. A program Facebook-oldalán folyamatosan nyomon lehet követni az utazást. (Fotó: livingdanubelimescruise2022) ♦