Spórolásra hivatkozva állítják le a lakóövezeteket tehermentesítő útépítési beruházást Gödön

A rezsicsökkentés védelmére és a háborús helyzetre hivatkozva függesztett fel a kormány egy lakóövezeteket tehermentesítő, a Samsung-gyárhoz kapcsolódó útépítési beruházást Gödön. A három és fél kilométeres elkerülő út révén csökkent volna az iparosítás miatt a város lakóövezeteire zúduló kamionforgalom, melyet már most elviselhetetlennek éreznek a helyiek. Ugyanakkor a Samsung második gyárának óriási energiaigényét biztosító beruházások leállításáról egyelőre nincs hír – írja az atlatszo.hu.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. mint ajánlatkérő márciusban indította el a „Göd város közúti infrastruktúra fejlesztések tervezése” tárgyú közbeszerzési eljárását. A kiírás a Samsung iparterületéhez kapcsolódó, a gyárat az M2-es autóút új gödi félcsomópontjával összekötő 3,5 kilométeres útszakasz tervezéséről és engedélyeztetéséről szól. Ám az eljárás eredménytelenségét ismertető döntés szerint „a Magyarország szomszédságában zajló háború idején a rezsicsökkentés megvédése és a honvédelmi célok teljesítése érdekében” az állam mégsem finanszírozza a beruházást.

Történt mindez annak ellenére, hogy a projekt megvalósítására kiírt közbeszerzésnek már volt nyertese. 206 millió forintos árajánlatával a FLAVUS Mérnökiroda Kft. volt a befutó. Ennek nyomán pedig a Pest Megyei Kormányhivatal is lefolytatta az építkezéshez szükséges előzetes vizsgálati eljárást és az ezt lezáró határozat szabad utat adott az úthálózat megépítésének. Sőt, a Sződliget és Vác közé tervezett elkerülő pénzét is már átcsatornázták a Samsunghoz vezető utakba.

A gödi iparterület 3,5 kilométeres “körbejáró útjainak” ábrája. Forrás: Előzetes Vizsgálati Dokumentáció

Az út-beruházás felfüggesztésének azonban lehet más oka is a hivatalos indokláson kívül. A Göd-ÉRT Környezetvédelmi és Városvédő Egyesület ugyanis bíróságon támadta meg azt a hatósági határozatot, amely szerint a tervezett utaknak nem lesz jelentős környezeti hatása. A civil szervezet független szakértői véleményre támaszkodva állítja, hogy a napi kb. 1500-2000 kamion forgalmával számoló útrendszer a lakóövezetre jelentős hatást fog gyakorolni, és emiatt elő kellett volna írni zajvédő létesítmények megépítését.

Az egyesület kifogásolja azt is, hogy nem vizsgálták meg a tervezett utak forgalmának, a Samsung meglévő és épülő gyárának, valamint a lakóövezet mellé települt üzemeknek az együttes zajhatását. Mindehhez fontos hozzátenni, hogy a Samsung első gyárának folyamatos zajszennyezése miatt már panaszok százai érkeztek a környezetvédelmi hatósághoz, amely azonban nem foglalkozik érdemben a panaszok kivizsgálásával. Ismerős problémafelvetés lehet ez a váciaknak is, hiszen sok helyi ugyancsak az utak leterhelésétől tart a városunkba tervezett raktárbázis esetében.

A civilek által indított per bírósági tárgyalását – a törvényben megszabott határidőt jóval túllépve – a Budapest Környéki Törvényszék 2022 novemberére tűzte ki. Ha viszont a gyár körüli utakat mégsem építik meg, egy csapásra „megoldódik” a civilek által kifogásolt hiányzó hatásvizsgálatok problémája, és bíróság elé sem kerül az ügy.

Ráadásul nemcsak a Samsung kamionjainak a száma fog nőni. A gödi különleges gazdasági övezetet ugyanis eleve azért hozták létre, hogy más üzemek is idetelepüljenek, illetve a már meglévők tovább terjeszkedhessenek. És ez a folyamat már meg is indult: a Penta Építőipari Kft. gödi telephelye új aszfaltkeverő üzemmel bővült, de más, ipari tevékenységet folytató cégek is bővülnek. Mindez a lakóövezetek közvetlen szomszédságban zajlik, ami eleve óriási gondot okoz az érintett lakosoknak. És ha a lakóövezetet elkerülő utak sem épülnek meg, a helyzet még elviselhetetlenebb lesz: a kertvárosi utakon még több teherszállító jármű fog közlekedni.

Az Átlátszó teljes cikkét, amiben kitérnek arra is, hogy a spórolás ellenére milyen kedvező helyzetbe hozzák a Samsungot a víz, a gáz és az áramellátás tekintetében, ITT lehet elolvasni. ♦

Oszd meg, hogy mások is tudjanak róla!
feliratkozás
visszajelzés
guest

0 hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments