Itt a 40. KISS is, Bz-ket viszont fogunk még egy ideig látni Vácon – a Magyar Vasút 2022 konferencián jártunk

Ismét nagy érdeklődésre tartott számot a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület által szervezett Magyar Vasút 2022 konferencia, amelyet október 4-én a budapesti Anantara New York Palace Hotelben tartottak meg.

Az egész napos esemény során a közlekedési szakma legfontosabb képviselői találkozhattak egymással és négy főbb témakör mentén tartottak beszélgetéseket:

  • A vasúti árufuvarozás jövője a jelenlegi energiaválság közepén
  • A vasútfejlesztés évtizede jön?
  • Valóban versenyképes lehet a vasúti személyszállítás?
  • Az ukrán gabona hatékony továbbításának feltételei és kihívásai

A konferencia talán egyik legfontosabb mondata az volt, hogy a jövőben a közút helyett az állam a vasútba fektet bele – 2010 és 2022 között 1977 milliárd forintot fordítottak a hazai autópályás fejlesztésére (vidéki nagyvárosok elérésére és az országhatárok megközelítésére), míg a vasútra csak 1459 milliárdot. Vitézy Dávid államtitkár tájékoztatása szerint a kormány elképzelései alapján ezek az arányok változni fognak a jövőben, mivel a tapasztalat az, hogy ahol megjelenik a vasút, ott megjelennek az utasok is! Ez egyben alátámasztja a budapesti agglomerációs stratégia helyességét is, ám még továbbra is sok a közlekedést lassító egyvágányos szakasz, és még nagyobb figyelmet kell fordítani a napi és a heti ingázók igényeinek kiszolgálására.
További újdonságként elhangzott, hogy a minisztérium a közszolgáltatásra háztól-házig való eljutásként kíván tekinteni. Ám hiába gyors a vonat már számos vonalon, ha a jelenlegi utasigényre – kistelepülésig, strandig, vagy akár étteremig való eljutásra – a Volán 50 éve kialakított hálózatszerkezete nincs felkészülve.

Ezért készítünk egy arra vonatkozó javaslatot, hogy váljon a rendszer részévé az igényvezérelt közlekedési mód, akár a taxi is – jelentette ki az államtitkár.

Az országos járműfejlesztési tervek között Vitézy kiemelte a GYSEV küszöbön álló IC motorvonat tenderét, és hogy a MÁV is vásárolna a távolsági flottájának 39+10 új, 7–9 kocsis ingavonati szerelvényt. Ezeket majd a Siemenstől rendelt VECTRON mozdonyok vontatják majd, lényegében azonban a motorvonatoké a jövő a regionális közlekedésben. Összességében még ebben az évtizedben szüksége lesz a MÁV-nak száz motorvonatra, emellett elő kell készíteni a HÉV-szerelvények cseréjét is. Közlése szerint a kormány a hazai gyártást kívánja a magyar vasúti járműipari jövőképének középpontjába helyezni.

Vitézy Dávid nehezményezte, hogy még egyetlen olyan applikáció sincs, amelyen egyaránt vásárolható vonat- és buszjegy. A kibővült feladatkörű VPE (Vasúti Pályakapacitás-elosztó) fog felelni a jövőben a közös vasúti- és busztarifa-rendszer létrehozásáért, emellett kialakítja majd a közös menetrendet. Emellett mérni és kötbérezni fogja az állam, hogy a közlekedési közszolgáltatásokban mik az elvárásai. A személyszállítás finanszírozása függni fog például a vonatok pontosságától, a szolgáltatás minőségétől – ennek persze eddig is így kellett volna lennie az államtitkár szerint, mégsem így volt.

Keresztes Péter, a MÁV-Start vezérigazgatója előadásában prezentációkkal mutatta be a balatoni nyári forgalom sikerét, az idei utasszámok alakulását, a jelenlegi járműállományt, majd a fejlesztési lehetőségekről beszélt.

A Váci Napló az előadás után kérdezhette is az elöljárót, mégpedig arról, hogy a 40. KISS motorvonat megérkeztével a jövőben már csak KISS-ek fognak a 70-es Budapest –Vác –Szob vasútvonalon közlekedni? A vezérigazgató szerint az utolsó KISS már itt van, de még nem állt forgalomba, viszont mivel mindig napi vizsgát teljesít két szerelvény, ezért egy-egy hagyományos ingaszerelvény a továbbiakban is elvétve előfordul majd hétköznaponként is a váci vonalon.

A nem éppen korszerűnek mondható – a 75-ös Vác–Balassagyarmat vonalon is közlekedő – Bz motorvonatok további közlekedtetésére vonatkozó kérdésünkre Keresztes azt válaszolta, hogy terv és szükség van ezek lecserélésére, de ez egy többéves folyamat lesz, amelyet először finanszírozási oldalról kell megoldani. A Bz-k egyébként bár alacsony fogyasztásúak, mégsem korszerűek már.

A nyáron felröppent a hír, hogy német mintára a magyar kormány is klímabérletet vezethet be – erre a vezérigazgató szerint a közlekedési szektor elkezdett felkészülni (elsősorban a kapacitás oldaláról), amikor jelezték, hogy egyelőre mégsem lesz bevezetve. A témát azóta egyébként az LMP-s képviselő, Bakos Bernadett tartja fent, elképzelése szerint havi 5000 forintért minden közlekedési eszköz korlátlanul lenne használható az országban. (Váci Napló/vg.hu) ♦

Oszd meg, hogy mások is tudjanak róla!
feliratkozás
visszajelzés
guest

0 hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments