Az 50 éves Ikarus 260-as autóbuszra emlékeztek a legendás gyár mellett – az eseményen egy súlyos váci buszbaleset is szóba került

A mátyásföldi Otthonunk Egyesület Ikarus Klubja december 22-én könyvbemutatóval egybekötött megemlékezést és emlékmenetet tartott a mátyásföldi korábbi Ikarus-gyár melletti Ikarus Művelődési Házban a nagy sikert arató Ikarus 260-as típusú autóbusz forgalomba helyezésének 50. évfordulója alkalmából. A színvonalas eseményen egy súlyos váci buszbaleset is szóba került…

Ikarus-autóbuszok nélkül hosszú évtizedeken át elképzelhetetlenek voltak Magyarország útjai – sőt, a legtöbb megyében (Pest megyében sajnos már nem) még napjainkban is járnak alacsonyabb számban az Ikarus által gyártott magaspadlós autóbuszok. Vác sem volt természetesen kivétel, évtizedeken át utazhattunk a városban és a környező települések között az Ikarus 260-as (szóló) és 280-as (csuklós) típusú autóbuszokkal.

Még 1972. december 22-én tette meg első hivatalos útját a 260-as típusú autóbusz, az Ikarus Művelődési Házban megjelentek pedig nemcsak ezt idézték fel, hanem a jármű hosszú életéről, bevetéséről is szót ejtettek, eszmét cseréltek. „Ikarus Story” néven egyébként könyvsorozat is készült, az öt kötetből az egyik részletesen ír a típus történetéről; az 5. kötet egyébként éppen idén december 15-én lett kész, ennek bemutatását a könyv írója, László Anna (a néhai Finta László formatervező felesége) tette meg.

OLVASÁSRA AJÁNLJUK  Kockázatos kereskedés

A beszélgetésen egyébként részt vett többek között Kordás László, a DK országgyűlési képviselője, korábbi szakszervezeti vezető, illetve Karászy György is. Az autoszektor.hu weboldal szerint Karászy úr – aki 2022. október 20-án ünnepelte a 100. születésnapját! – az Ikarusnál részt vett a tervezésben, fejlesztésben, a gyártásszervezésben, új modellek bevezetésében, a beszállítók koordinálásában, a közúti járműipari kutatásokban, kísérletekben, így tehát az 1982-es nyugdíjba vonulásáig műszaki igazgatóként ő felelt a teljes buszgyártás folyamatáért. 14 éves munkássága alatt a világ legnagyobb buszgyártójává fejlődött a mátyásföldi telephely, így Karászy György méltán nevezhető az Ikarus legendás alakjának – és most személyesen is megbizonyosodhattunk róla, hogy százévesen is rendkívül friss szellemileg!

A sztorizgatás és az emlékek felidézése közben nem felejtett el arról sem említést tenni, hogy az 1960-as évek végén Vácott egy rendkívül súlyos buszbaleset történt, amelynek egy Ikarus volt az elszenvedője. Egy Csehszlovákiából hazaérkező Ikarus turistabusz a főúton egy kanyart nem vett be jól, leborult az útról, és súlyosan megrongálódott. Személyi sérülések is történtek, így ez egy szomorú epizódja az Ikarus buszok történelmének.

OLVASÁSRA AJÁNLJUK  Nem hagylak el - Ferenc pápa üzenete a nagyszülők és idősek 4. világnapján

A művelődési házban lezajlott program után is megadta a módját az egyesület a további méltó megemlékezésnek: az eseményen tiszteletét tevő 7 Ikarus-autóbusz elsőként tiszteletkört tett a néhai Ikarus-gyárban, ahol fotómegállás is történt, majd a jelenlévők az általuk választott Ikarusszal beutazhattak az Örs vezér terére, aztán vissza!

E sorok írójának is hosszú évtizedeken át elképzelhetetlen volt az élete az Ikarusok nélkül, bár az utazási lehetőségek jelentősen leszűkültek, mivel a fővárosi BKV Zrt. idén novemberben – a Fővárosi Önkormányzat nyomására – úgy döntött, hogy a továbbiakban már nem üzemelteti a történelme jelentős részében jelenlévő buszokat. Azt pedig, hogy az említett közlekedési társaság hogyan, mennyire méltatlanul (mindössze egy óbudai fotózási lehetőséggel) „emlékezett meg” erről a december 22-i jeles dátumról, inkább ne is részletezzük… ♦

Oszd meg, hogy mások is tudjanak róla!
feliratkozás
visszajelzés
guest

0 hozzászólás
legújabb
legrégebbi legnépszerűbb
Inline Feedbacks
View all comments