Az 50 éves Ikarus 260-as autóbuszra emlékeztek a legendás gyár mellett – az eseményen egy súlyos váci buszbaleset is szóba került

A mátyásföldi Otthonunk Egyesület Ikarus Klubja december 22-én könyvbemutatóval egybekötött megemlékezést és emlékmenetet tartott a mátyásföldi korábbi Ikarus-gyár melletti Ikarus Művelődési Házban a nagy sikert arató Ikarus 260-as típusú autóbusz forgalomba helyezésének 50. évfordulója alkalmából. A színvonalas eseményen egy súlyos váci buszbaleset is szóba került…

Ikarus-autóbuszok nélkül hosszú évtizedeken át elképzelhetetlenek voltak Magyarország útjai – sőt, a legtöbb megyében (Pest megyében sajnos már nem) még napjainkban is járnak alacsonyabb számban az Ikarus által gyártott magaspadlós autóbuszok. Vác sem volt természetesen kivétel, évtizedeken át utazhattunk a városban és a környező települések között az Ikarus 260-as (szóló) és 280-as (csuklós) típusú autóbuszokkal.

Még 1972. december 22-én tette meg első hivatalos útját a 260-as típusú autóbusz, az Ikarus Művelődési Házban megjelentek pedig nemcsak ezt idézték fel, hanem a jármű hosszú életéről, bevetéséről is szót ejtettek, eszmét cseréltek. „Ikarus Story” néven egyébként könyvsorozat is készült, az öt kötetből az egyik részletesen ír a típus történetéről; az 5. kötet egyébként éppen idén december 15-én lett kész, ennek bemutatását a könyv írója, László Anna (a néhai Finta László formatervező felesége) tette meg.

A beszélgetésen egyébként részt vett többek között Kordás László, a DK országgyűlési képviselője, korábbi szakszervezeti vezető, illetve Karászy György is. Az autoszektor.hu weboldal szerint Karászy úr – aki 2022. október 20-án ünnepelte a 100. születésnapját! – az Ikarusnál részt vett a tervezésben, fejlesztésben, a gyártásszervezésben, új modellek bevezetésében, a beszállítók koordinálásában, a közúti járműipari kutatásokban, kísérletekben, így tehát az 1982-es nyugdíjba vonulásáig műszaki igazgatóként ő felelt a teljes buszgyártás folyamatáért. 14 éves munkássága alatt a világ legnagyobb buszgyártójává fejlődött a mátyásföldi telephely, így Karászy György méltán nevezhető az Ikarus legendás alakjának – és most személyesen is megbizonyosodhattunk róla, hogy százévesen is rendkívül friss szellemileg!

A sztorizgatás és az emlékek felidézése közben nem felejtett el arról sem említést tenni, hogy az 1960-as évek végén Vácott egy rendkívül súlyos buszbaleset történt, amelynek egy Ikarus volt az elszenvedője. Egy Csehszlovákiából hazaérkező Ikarus turistabusz a főúton egy kanyart nem vett be jól, leborult az útról, és súlyosan megrongálódott. Személyi sérülések is történtek, így ez egy szomorú epizódja az Ikarus buszok történelmének.

A művelődési házban lezajlott program után is megadta a módját az egyesület a további méltó megemlékezésnek: az eseményen tiszteletét tevő 7 Ikarus-autóbusz elsőként tiszteletkört tett a néhai Ikarus-gyárban, ahol fotómegállás is történt, majd a jelenlévők az általuk választott Ikarusszal beutazhattak az Örs vezér terére, aztán vissza!

E sorok írójának is hosszú évtizedeken át elképzelhetetlen volt az élete az Ikarusok nélkül, bár az utazási lehetőségek jelentősen leszűkültek, mivel a fővárosi BKV Zrt. idén novemberben – a Fővárosi Önkormányzat nyomására – úgy döntött, hogy a továbbiakban már nem üzemelteti a történelme jelentős részében jelenlévő buszokat. Azt pedig, hogy az említett közlekedési társaság hogyan, mennyire méltatlanul (mindössze egy óbudai fotózási lehetőséggel) „emlékezett meg” erről a december 22-i jeles dátumról, inkább ne is részletezzük… ♦

Oszd meg, hogy mások is tudjanak róla!
feliratkozás
visszajelzés
guest

0 hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments