Ritmusra, hangokra, színekre épülő babaszínházi előadás

A közelmúltban a váci bölcsődékben a kicsik élvezhették az Aranyszamár Bábszínház előadásait. A független, utazó bábszínház tagjainak a gyermekekkel közös játékában folyamatos interakciók zajlanak a gyerekek segítségével, építve hibátlan meglátásaikra, kritikáikra.

A társulatnak a Baba utcai bölcsődében volt az utolsó előadása, melyet Matkovich Ilona polgármester is megtekintett. A városvezető az előadás előtt elmondta: az önkormányzat nem csak játszóeszközökkel, hanem egyéb más, a gyerekeknek szóló műsorokkal és élményekkel is kedveskedik a különböző intézményeknek. Arra is választ kaptunk, hogy az önkormányzat miért éppen ezt a társulatot hívta meg a váci bölcsődékbe.

„Ez egy kicsit a véletlen műve is. Hallottam erről a társulatról néhány hónappal ezelőtt egy ismerősömtől, aki bölcsődét vezet. Azt mondta fantasztikus, hogy mennyire jók ezek az előadások, és hogy az egész kicsik is mennyire megértik és mennyire szeretik. Akkor arra gondoltam – mivel itt korábban nem tudok róla, hogy ilyenek lettek volna -, szeretném, ha a váci bölcsődékben is kipróbálnák. Már két bölcsődénkben voltak és állítólag nagyon nagy sikerük volt. Én most úgy gondoltam, eljövök és megnézem, hogy milyen előadást adnak, és szerintem ennek lesz folytatása” – mondta Matkovich Ilona, aki hozzátette, hogy óvódák is szeretnék, ha lennének nálunk hasonló előadások.

OLVASÁSRA AJÁNLJUK  Vizuális szőnyegbombázás vagy képrobbanás? Valóban nagy a gyerekek képigénye, és ehhez a könyvpiac is alkalmazkodik

Arról, hogy mi az előadás lényege, hogyan lehet a kicsiket bevonni Baranyai Anita, az Aranyszamár Bábszínház bábszínésze nyilatkozott az előadás előtt.

„Az Aranyszamár Bábszínház ma egy babaszínházi előadással készült a bölcsődéseknek. Ez egy kifejezetten 0 és 3 év közötti gyerkőcöknek szóló, szöveg nélküli ritmusra, hangokra, színekre épülő babaszínházi előadás, aminek az első részében, mint nézők vehetnek részt, aztán pedig bekapcsolódhatnak egy közös vezetett játékon keresztül, utána pedig bejöhetnek a térbe és kipróbálhatnak mindent, amit addig mutattunk nekik” – mondta Baranyai Anita.

Megtudtuk azt is, hogy Montessori Mária alapelvei alapján próbálják felépíteni az előadásukat az alapszínek tanulása, párosítása, finommotorikai mozgásoknak a gyakorlása, illetve a hangokra, ritmusra való építkezésen van a hangsúly.
Arra a kérdésre, hogy van-e konkrét története az előadásnak, Baranyai Anita elmondta:
„Babaszínházi előadások tekintetében nem feltétlenül van konkrét történet, ahogy azt a felnőttek elvárják, hogy egy A-Z-ig tartó történetet mutassunk be a gyerekeknek. Inkább érzésekre koncentrálunk, de valóban ennek a mi kis történetünknek is van egy főhőse, egy kukac, aminek a fejlődését végig nézhetik a gyerekek, és aztán utána mindannyian kapnak belőle egy-egy kis kukac példányt, amivel tudnak játszani, mozgatni ők is” – tudtuk meg Baranyai Anitától.

OLVASÁSRA AJÁNLJUK  A Zöld Menedék Állatvédő Alapítvány hírei

Az utolsó kérdésre válaszolva – hogy mennyi az improvizációs elem az előadásban, mennyire interaktív – a bábszínész elmondta:
„Én mindig azt mondom, hogy alapvetően nem csak a bölcsődékre igaz ez, hanem a gyermekszínház készítésére is, hogy egy folyamatos interakció kell, hogy legyen a játszó és a néző között, ugyanis minden apró rezdülésére figyelnünk kell a gyerekeknek. Ha esetleg megijed, ha valakinek a figyelme elkalandozik, hogyan tudjuk őt visszahozni a játékba, a többiek figyelmének a szintjére, tehát ez egy folyamatos figyelmet igényel. Itt nincsen színpad, egy térben vagyunk a gyerekekkel, megkérjük őket, hogy ne jöjjenek be a térbe, ez nyilván van, amikor sikerül, van, amikor kevésbé. Szóval nem a szó szoros értelemben vett interaktivitás van egy ilyen babaszínházi előadás keretén belül, de folyamatos figyelem és kölcsönös odafigyelés kell, hogy legyen.”

Oszd meg, hogy mások is tudjanak róla!
feliratkozás
visszajelzés
guest

0 hozzászólás
legújabb
legrégebbi legnépszerűbb
Inline Feedbacks
View all comments