Hogyan alakult ki a város költségvetése? Matkovich Ilona polgármester részletes tájékoztatója

Elfogadta a váci képviselő-testület tegnapi ülésén a város idei költségvetését. Az általános vita bevezetőjeként Matkovich Ilona polgármester részletes indoklást adott a büdzsé kialakításáról, annak tartalmáról, amely vac.hu oldalon olvasható és mi is közzétesszük.

Idén a gáz- és áramdíj tíz, illetve nyolcszoros emelkedése nagy kihívás elé állította az önkormányzatokat. Ez Vácon sem volt másképp. A tervezés megkezdésekor kétféle lehetőség közül kellett választani. Csak a túlélésre rendezkedünk be a minimális közszolgáltatások biztosításával, vagy működtetjük a várost, miközben a fejlesztésekre is áldozunk. Mi az utóbbi mellett döntöttünk, és egy olyan költségvetés készült el, amellyel garantálhatók a közösségi szolgáltatások, a városüzemeltetés, a városfejlesztés és a rendezett pénzügyek.

A költségvetés készítése során figyelembe vettük a 2022. évi központi költségvetés önkormányzatokra vonatkozó előírásait. Egyeztettünk a költségvetési szervek vezetőivel, a polgármesteri hivatal és a gazdasági társaságok vezetőivel, illetve a közalkalmazottak képviseletét ellátó szakszervezetekkel. A tárgyalások eredményeként a 2023. évi költségvetés induló főösszege 11 milliárd 111 millió 189 ezer forint. Ebből a működési bevételek (központi támogatások, adó- és bérleti díjbevételek stb.) 8 milliárd 779 millió 908 ezer forint, amely az előző évi működési bevételeknél közel 1 milliárd 400 millió forinttal magasabb összeg. A jelentős emelkedés okai: az iparűzési adó 450 millió Ft-tal magasabb a tavalyinál, terveztünk 240 millió Ft összegben kölcsön visszatérülést, mely a Távhő Kft.-nek biztosítottunk.

Emelkedtek a központi támogatások abszolút értékben. A tavalyi évben központi támogatás 2,4 milliárd összegben illette meg az önkormányzatot, melyből szolidaritási hozzájárulás címén 657 millió Ft-ot vontak el. Ebben az évben 2,7 milliárd Ft a központi támogatási összeg, melyből 1 milliárd 13 millió Ft szolidaritási hozzájárulást kell megfizetni a központi költségvetés felé. Ezeket figyelembe véve, közel 100 millió Ft-tal kevesebb az az összeg, amely az előző évhez képest az önkormányzatnál marad. Ezen okok miatt néhány területen díjemelésre kényszerültünk, de nem nyúltunk a kommunális adóhoz és a városon belüli tömegközlekedés díja is változatlan.
A tervezésnél problémát jelentett még a minimálbér és garantált bérminimum előző évhez képest 15%-os emelkedése, melyre 2022-ben 207 millió Ft-ot biztosított külön soron a központi költségvetés, ezzel szemben az idei évben ez a forrás nem áll rendelkezésünkre. Összességében elmondható, hogy bizonyos „normatíva” sorokon – függetlenül az inflációtól – nem történt emelés a kormány részéről, melyre a legjobb példa a gyermekétkeztetés támogatása.

Az inflációt követő önkormányzati nyersanyagnorma 2022-ben 33%-ban került megemelésre azért, hogy a jogszabályokban előírt minőséget biztosítani tudjuk a gyermekek számára. Mivel a feladatra biztosított központi támogatás összege ugyanúgy 350 millió Ft körüli, mint az előző évben volt, a nyersanyagnorma emelés miatti többletkiadás nem kerül elismerésre a központi költségvetés részéről, vagyis ezt a többletet, ami több mint 300 millió forint, teljes egészében az önkormányzatnak kell fedeznie. Ugyanez elmondható az óvodák támogatása esetében is, ahol csak a közüzemi díjak 180 millió Ft-tal emelkednek 2022-hez képest, a területre jutó normatíva összege pedig alig 30 millió Ft-tal magasabb az előző évinél.

Érdemes megjegyezni, hogy a rezsiemelkedés miatt közel 800 millió Ft-tal nő idén a közüzemi számláink összege, a központi intézkedések ezzel szemben összesen 237 millió Ft kompenzációt biztosítanak részünkre, illetve az uszoda működtetése központi támogatással biztosított március 31-ig. Az elmúlt években a pandémia és az energiaválság miatt sok más országban általában az önkormányzatokat megsegítette az állam, hogy biztonsággal tudják működtetni a gyermekintézményeiket és idősotthonaikat, a sport- és kulturális intézményeinket. Sajnos, nálunk ez pont fordítva történt.

A kormány elvette az önkormányzatoktól a gépjárműadót, lecsökkent az iparűzési adó. A legutóbb a Dunakanyarban szétosztott 10 milliárdos fejlesztési forrásból Vácnak 231 millió, tehát a fejlesztési pénz alig 2,5%-a jutott, miközben csak a szolidaritási adóban 450 millióval fizetünk többet a tavalyinál. Emellett járásszékhelyként rengeteg szolgáltatást nyújtunk a környező települések lakóinak, ennek ellenére még a nagy forgalmú Rádi útra sem nyertünk pályázati pénzt. Ebben a ciklusban egyetlen útfelújításra sem nyertünk el pályázatot, a turisztikai fejlesztésre már megnyert 4 milliárd forint még mindig nem került kifizetésre. Idén 42 millió forintot fizetünk ki a deákvári kisposta üzemeltetésére. A 2017-ben sportberuházásokra felvett 600 millió forint törlesztésére minden évben, így idén is 53 millió forintot fizetünk ki. Jelenleg már az önkormányzat bírósági úton követel vissza 253 millió forint önrészt az el nem készült stadion és a laktanyában egy foci pálya hűlt helye okán.

Működési hiánnyal nem tervezhető egy költségvetés, ezért a működési bevételek által nyújtott lehetőségekhez kellett megtervezni a működési kiadásokat. Ezt figyelembe véve a költségvetés egyensúlyát megteremtettük, a kiadási oldalon biztosított előirányzatok elegendőek lesznek a legszükségesebb működési kiadások teljesítéséhez (személyi, járulék és dologi kiadások), a biztonságos működéshez.

A megnövekedett rezsiköltségek kigazdálkodásáért a 2022-es évhez képest jelentősen kevesebb energia felhasználását tervezzük, mellyel kapcsolatban már korábban születtek képviselő-testületi döntések. Eközben lehetőséget kaptunk arra, hogy a gázt március 1 és szeptember 30 között fix áron, a tavalyi árnak nem a tízszereséért, hanem közel háromszorosáért szerezzük be. Ez és a fogyasztás visszafogása közel 200 millióval csökkentheti az önkormányzat rezsiterheit.

A működés biztosítása mellett nagy hangsúlyt kapnak azok a fejlesztések, amelyek pályázathoz kapcsolódnak, vagy melyek esetében már korábban kötelezettségvállalásra került sor.

Az egyik legfontosabb feladat a Bauer utcai bölcsőde beruházás befejezése, itt a peresítés és ugyanakkor az új közbeszerzési eljárás folyamatban van. A strand gyermekmedencéjének építése elkezdődött. Tervezünk útfelújításokat, intézményfejlesztéseket, lakásfelújításokat, útfelújítást, park és parkoló kialakítást, óvoda- és, idősotthon felújítást, sportpálya kialakítást, fásítást, illetve több kisebb feladat is tervezésre került. A felújítás és beruházás soron minderre több mint 2 milliárd Ft összeget különítettünk el.

Változatlan színvonalon látjuk el a bölcsődei, óvodai és idősotthoni szolgáltatásainkat, folyamatosan bővítjük a támogatásért hozzánk fordulók körét, és kulturális intézményeinket is nyitva tartjuk, valamint számos közösségi programot rendezünk idén is.

A 2023. évi költségvetés minden eddiginél szigorúbb kontrollt igényel mind az intézmények, mind a gazdasági társaságok gazdálkodása felett, mely által egész évben biztosítható a költségvetés egyensúlya, az önkormányzat fizetőképessége. Egyszóval: a város működőképessége. Mint minden évben, a nehezített körülmények között is erre törekszünk – mondta befejezésül Matkovich Ilona. (Fotó: vac.hu)

Oszd meg, hogy mások is tudjanak róla!
feliratkozás
visszajelzés
guest

0 hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments