La commedia a Toronyban
La commedia címmel nyílt kiállítás a Lyra Könyvesházban február 24-én. Mester Bori alkotásait láthatjuk a Torony Galériában. Nem újdonság számára egy egyéni kiállítás, hiszen 2015-ben volt az első önálló kiállítása, amit azóta számos további követett. A megnyitón elsőként Jess Kinga, a könyvesház tulajdonosa mondta el gondolatait. Ami számára is szembetűnő Bori mostani képein, azok az új formák, új színvilág, új helyzetek, új szituációk vannak feldolgozva. Ami szerinte nagyon fontos, hogy újabban több és erőteljesebb mozgás és dinamika látható a képeken. Bori nagyon megtalálta az egyedi kifejezés, látásmód eszközeit, folyamatosan fejlődik.
A kiállítást Szottfried Zsófia festőművész nyitotta meg. A rendezvény interaktív volt, mivel egy fekete kalapból húzhattak papírlapokat a résztvevők, a lapokon kérdések voltak, melyek a kiállított képek kapcsán fogalmazódtak meg. Ezekre a cetlikre aztán a résztvevők legjobb belátásuk szerint válaszolhattak. Azt egy korábbi interjúban mesélte nekem Mester Bori, hogy a lelke mélyén mindenki punk. Annyi bizonyos, hogy különleges alkotó, ahogy különlegesek, egyediek az alkotásai is. Kibillentik a nézőt a hétköznapokból. Mester Bori többféle technikát alkalmaz. Tudható róla, hogy az Iparművészeti Egyetem építész-belsőépítész szakán végzett, ahol bútortervezéssel is foglalkozott. Bútorokat is használ alapanyagként, felületként a művészetében. Ez kiskora óta érdekelte, mert nagyapja asztalosműhelyében hamar hozzászokott a forgács illatához. Ezen túlmenően véleménye szerint a bútorokon, tárgyakon olyan elképzelések, gondolatiság valósítható meg, amelyhez a képi tér kevés. Ám most kizárólag képeket láthatunk a galériában. Szottfried Zsófia festőművész mutatta be Mester Bori kiállított munkáit. Zsófia számára sem idegen a képzőművészet. Ahogy fogalmaz a művészet kapcsán: a toll, ceruza vagy ecset, agyag, papír és textil, végtére is mindegy, mind kézbe való. Az alakítható és újra teremthető anyag vonzásában él. Ahogy fogalmaz: a pont, ahol a nyomhagyó eszköz a tiszta felülethez ér, a pillanat, amely a tabula rasa-t részekre hasítja az egyetlen, melyben a hajszolt értelem egyesülhet az érzékek buja játékával. A viharvert, kóborló gondolatok a kátyúk fölé emelhetnek. Az olajfesték lassú, sokat megengedő és sokáig munkálható anyaga adja számomra a legnagyobb szabadságot e játékban. A vásznakon, farostlemezeken belső történések, lelkiállapotok, stációk jelennek meg, sosem látott vidékekre kalauzolnak.
Ahogy a tárlat címe (La commedia) is mutatja az élet egy végtelen tánc, ének, könnyedség. Legalábbis így kellene megélnünk. A kiállított képeken Zsófia szerint ott van az alkotó szívdobbanása, ritmusa, egyénisége. Nincs annullálás, hanem az egyszeri és megismételhetetlen számít. A képeken egymásra helyezett rétegek is könnyedséget sugallnak és ami szintén közös: embereket fedezhetünk fel minden művön. Különböző helyzetekben, akciókban láthatóak a figurák, megjelennek a külső és belső környezetek, kapcsolódások. Ez a kiállítás is egy összegzés, megmutatja az alkotó, hogy mik azok a dolgok, amelyek irányítják. Válaszkeresés, újra szintetizálása annak, hogy mit is keresünk az életben. tust, ceruzákat, graffitit, tehát festéksprayt, de az akvarell nyújtotta lehetőségeket is kihasználja. A képeken látható emberek önfeledten csinálnak valamit, minden képen mást – mondta Szottfried Zsófia.
A SÖTÉT-E AZ ERDŐ című festmény, amely Dante mester pokolbéli soraiból indul ki, egy kérdés. Mester Bori graffiti spray és akrilfesték használatával adta meg rá a válaszát, de ahogy minden képnél, a néző dönti el, mit is üzen a számára. A többi műre is érvényes, hogy szinte behúzza a nézőt a kompozíció és mindig újat mondanak a részletek. Szottfried Zsófi hangsúlyozta a szabadság, oldottság hangulatát, amiket a képek közvetítenek, valamint beszélt még arról is, hogy bátorságot kaphat az ember a megfelelési kényszerek elengedésére. A kiállítás március 29-ig látogatható. (Szávai Attila – A fotókon fent: Mester Bori az Ollé című képpel – lent Szottfried Zsófia)♦