Boldog tudatlanság a Kávézó Galériában
Szalkai Gabriella festőművész (grafikus, építőművész) képeiből nyílt kiállítás a művelődési központ Kávézó Galérijában. Szalkai Gabriella munkái a környezetre reflektálnak és az emberiségnek a természeti világhoz való viszonyával foglalkoznak – ahogyan azt érzékeljük és ahogyan kölcsönhatásba lépünk vele – vallja önmagáról. Továbbá, hogy az alkotás során az őslakos és ősi kultúrákat vizsgálja, amelyek életfilozófiája inkább a természettel való harmóniában élés, mint annak uralása.
Művei az afrikai törzseket (az Omo folyó völgyéből, ami a világörökség része és a törzsi kultúra kertje, – valamint más kelet-afrikai népcsoportokat) realista technikákon keresztül mutatják be. Absztrakt látásmóddal vegyítve, a kutatás során gyűjtött fotók alapján beépít olyan globális társadalmi problémákat, amelyekre szeretné felhívni a figyelmet. Ilyen például a gyermekmunka, a gyermekek jogai, a nők elleni erőszak, a társadalmi egyenlőtlenségek, a kizsákmányolás és az elnyomás. Gabriella családjában nem újdonság a képzőművészettel való foglalatosság, hiszen édesanyja keramikus és a felmenők közt is találunk festőművészt. A Kávézó Galériának különleges atmoszférát adnak a paravánokra helyezett alkotások.
Koltai-Dietrich Gábor köszöntötte az érdeklődőket. Elmondta, hogy néhány éve ismerkedett meg Szalkai Gabriellával, amikor a festőművész elvitte képeit egy korábbi Téli Tárlatra, szintén a művelődési központba. A művelődésszervezőt már akkor megfogta ez a tiszta, nemes, egyszerű fogalmazás, amit a Gabriella a képeivel megvalósított. Gabriella az évek során egyre gyakrabban adott be képeket a nagy múltú váci csoportos kiállításra és ahogy az lenni szokott, megfogalmazódott egy önálló kiállítás ötlete. Ezt láthatjuk most a Kávézó Galériában, 21 festményt egészen pontosan.
Az alkotónak ez a második egyéni kiállítása. Szalkai Gabriella művészetét és a képeket, a kiállítást Garay Nagy Norbert festőművész nyitotta meg. A megnyitón elmondandó beszédéhez az internet segítségét hívta. Pontosabban a mesterséges intelligenciát. Szalkai Gabriella nevét és a festményeiről néhány információt a megfelelő felületre beírva három fogalmat kapott az interneten. Három olyan fogalmat, ami egy kiállításmegnyitón el kell, hogy hangozzon. Az első egy idézet, a második a művész dicsérete, a harmadik pedig az ünneplés.
Garay Nagy Norbert elsőként az emlékeit osztotta meg, konkrétan azt, hogy honnan ismeri a kiállító művészt. Több mint tíz éve, mint tanítvánnyal foglalkozott Gabriellával, aki vitt Norbertnek egy rajzot. Az úgynevezett pauszpapíron egy tussal rajzolt szék volt látható. Garaynak már akkor feltűnt Szalkai Gabriella tehetsége. Évekkel később a már korábban említett Téli Tárlaton látta újra a festményeit, amik szintén lenyűgözték. Gabriella stílusát nehéz megfejteni – mondta a megnyitón a felszólaló. Minden kiállított képén van egy csodálatos dolog, amit kevés művész tud igazán visszaadni. Ez pedig – hangsúlyozta Garay – a tekintetek titka a képeken, a portrékon. A szem a lélek tükre. Ha belenézünk a festményeken látható tekintetekbe. Ha a szem jól van megoldva, akkor a kép igazán hasonlít a modellre. A szem tehát az egyik legfontosabb része egy ilyen alkotásnak. Szalkai Gabriella minden képen tökéletesen ábrázolta a tekinteteket, a modellek mondanivalóját.
Ami nagyon érdekes még Garay Nagy Norbert szerint, az a háttér, a festményeken ábrázolt hátterek. Felhívta a figyelmet, hogy művészetben van egy szabály a barokk kor óta, miszerint a háttér az mindig hideg színekből áll. Gabriella képein ez fordítva van, tehát meleg színek vannak a háttérben. Garay szerint érezni a képeken a kortárs hangulatot, a street art-os szabadságot, aminek most egyébként is nagy divatja van a kortárs képzőművészetben. Norbert szerint nagy jövő áll Szalkai Gabriella előtt, ami a művészetet illeti.
Az ünnep, mint olyan kapcsán elhangzott még, hogy a kiállításmegnyitó az alkotó ünnepe, ugyanakkor a látogatóké is, hiszen kapunk tőle valamit, aminek örülhetünk. És aki nyitott a képek által sugallt, mutatott üzenetekre, az nagyon jól fogja érezni magát, miközben a festményeket nézi.
A megnyitó hangulatát igényes zenei háttérrel színesítendő DJ Birdy működött közre. A kiállítás április 30-ig tekinthető meg. (Szávai Attila – Fotók: Ivor Andrea) ♦