Idén is sűrű éve lesz a váci riportfotósnak
Szaniszló Róbert fotós nem ismeretlen a Váci Napló olvasóinak sem, hiszen számos alkalommal hírt adtunk sikereiről, vagy épp kiállításáról. A tősgyökeres váci fotós szabadúszó és a legnagyobb fotóügynökségeknél jelennek meg képei.
Aki nem tudná: A Focus Press Agency vezető fotóriportere. Fő profilja a sport- és divatfotózás. Fotói többek közt a Getty Images, NurPhoto, Focus Press Agency, Deutsche Welle, ESPN, Sports Illustrated, Microsoft Bing, Forbes, CNBC, Liberty Global, Yahoo, Axel Springer SE, CNN Digital, Finacial Times, Nemzeti Sport, HVG, Népszava, Glamour, Cosmopolitan, felületein jelnek meg. Tagja a Magyar Sportújságírók Országos Szövetségének (MSÚSZ) és a Nemzetközi Sportújságíró Szövetségnek (AIPS).
Nem telt eseménytelenül számára az év eleje, hiszen egy rangos síeseménybe nyújtott bepillantást fotóival. Ez a Hahnenkamm-Rennen világkupa volt nemrégiben, a leghíresebb, legrégebbi síverseny, melyet az ausztriai Innsbrucktól száz kilométerre, keletre fekvő kis alpesi településen Kitzbühel-ben rendeznek meg 1931 óta. Csúcskategóriásnak nevezik a pályát, hiszen vannak olyan részei, ahol a meredeksége eléri a 85 százalékot és az sem ritka, hogy a versenyzők elérik a 140 kilométeres óránkénti sebességet. Így tehát nem csak a sportolóknak, hanem a helyszínen dolgozó fotósoknak is nagy kihívás.
Szaniszló Róbert elmondta, speciális, nagy objektívekre van szükség, amik segítségével a síelők közel hozhatóak a külső szemlélők számára. Az, hogy az adott fotós a pályának melyik részére települ ki, az részben a saját döntése, részben a szervezőké. Ugyanis vannak előre kijelölt pontok, amiket biztosítanak a szervezők, de vannak egyénileg választható pozíciók is. Így a hágóvas megléte és használata kiemelt jelentőséggel bír. A lényeg, hogy a fotós nem zavarhatja magát a síversenyt. Azt is meg kell a sportfotósnak vizsgálnia, hogy a befotózandó pályaterületet közelről, vagy éppen távolról lehet színvonalasan megörökíteni.
Sok esetben messzebbről jobb képet lehet készíteni, mint közelről – avatott be a váci fotós. Hogyan kell elképzelni egy síverseny esetében egy sportfotós napját, hogy néz ki egy ilyen sportesemény? A közel 60 síelő, egyénenként körülbelül másfél perc körüli idővel, bizonyos időközönként pályakarbantartás történik, így maga a versen 2-3 órás program. Persze itt is vannak szabadedzések, hogy a sportoló ismerkedjen a pályával. Péntek és szombat az óriás műlesiklásé, vasárnap pedig szlalomverseny van – mondta a fotós.
Szintén néhány hete egy másik rangos eseményen dolgozott, ezúttal, mint divatfotós. Az volt Budapest Central European Fashion Week. Kérdésemre Szaniszló Róbert riportfotós elmondta, nincs különbség a kétféle, tehát a divat- és sportfotózás között. A nézőpont a lényeg, minden szituációban azt kell keresni, hogy miként lehet a legjobban visszaadni az adott esemény hangulatát, képi világát. Ezek csupán helyszíni különbségek, tehát lehet egy havas hegytetőn is fotózni, ahogy az aszfaltcsík mellett egy Forma-1-es futam esetében, vagy éppen egy divatbemutató kifutója mellett. A lényeg, hogy az érdekességet, a jó kompozíciót minél gyorsabban juttassa el az olvasó számára. Az így elkészült fényképeken nincs jelentős utómunka. A váci fotós kifejtette, hogy a riportfotózásnak van egy fontos szabálya, miszerint nem szabad sokat változtatni az elkészült fényképen. A tényt kell úgy megörökíteni úgy, ahogy az megtörténik a lehető legkevesebb úgynevezett zavaró tényező nélkül a képen. Ilyen zavaró tényező lehet egy, a képbe „belógó” ember, egy tereptárgy, például egy oszlop, illetve bármi más zavaró elem, ami nem kapcsolódik szorosan magához a felvételhez.
Mivel több ízben volt már önálló kiállítása Vácon is, megkérdeztem Róbertet, hogy legutóbb mikor voltak láthatóak a képei kiállítási térben. Ilyen volt az elmúlt évben a budapesti Hegyvidéki Kulturális Szalonban megrendezett „Száguldás a világ körül” című kiállítása, ahol Forma 1-es fotói voltak láthatóak. A kiállítás egyébként a magyar Forma 1-es nagydíj hétvégéjén nyílt meg. 18 kép került a falakra. A kiállítás érdekessége volt, hogy a váci fotós vitt olyan tárgyakat, például belépőkártyákat, mellényeket, tehát minden olyan eszközt, amik a látogatót közelebb viszik egy sportfotós világához, munkájához. Elmondta, hogy amennyiben érkezik felkérés vagy lehetőség egy újabb váci kiállítás kapcsán, és minden feltétel adott, természetesen nem zárkózik el egy ilyentől.
A jövőbeli programok kapcsán elmondta, hogy márciustól indul az idei Forma 1-es szezon, amiben régóta érdekelt, vagy épp nyáron a párizsi Roland Garros francia nyílt teniszbajnokság, ahol dolgozni fog. Ezeken kívül persze számos kisebb-nagyobb sporteseményt fog párhuzamosan megörökíteni és minden olyan egyéb eseményt, ami nagy érdeklődésre tart számot. ♦