A dinasztia – új táblakép a főtéren
Újabb taggal bővült a főtéren, egészen pontosan a Pannónia Házzal szemben található nagy méretű táblakép, melyet Garay-Nagy Norbert festőművész irányításával a Madách gimnázium művészeti tagozatának diákjai készítettek. A festmények Mária Terézia királynő egykori váci látogatását dolgozzák fel.
Ha sorban nézzük a táblaképeket, ami a művek elkészítését illeti, nem időrendi sorrendet látunk. A középső, a vacsorajelenetet ábrázoló kép az első, majd a bal szélső, ami a királynő váci Ligeti-tónál történt látogatását örökíti meg. A legfrissebb, mely a nemrég lezajlott XXX. Váci Világi Vigalom során került átadásra, magát a családot, tehát az uralkodói dinasztiát ábrázolja, ez is a kép címe: „A dinasztia”. – ezeket Garay-Nagy Norberttől tudtam meg.
Hogyan találta meg ez a grandiózus feladat? „Külföldi példákból jött az ötlet, ugyanis sokszor úgy takarnak el például építészetileg hibás, leromlott állapotú dolgokat, hogy művészeti alkotásokat tesznek elé. Amikor Mária Terézia a városba érkezett, nem sokkal a török dúlás, a Rákóczi-szabadságharc után, számos épület állapota nem volt méltó az uralkodó városba érkezéséhez. Így azokat paravánokkal takarták el a városi főtér és a diadalív közti részét, tulajdonképpen maketteket építettek.” – mondta Garay-Nagy Norbert. Innen jött tehát az ötlet, hogy Mária korabeli képekkel kellene eltakarni azokat az épületrészeket, amik romosabb állapotban vannak. „Tulajdonképpen elkövettük ugyanazt, amit háromszáz évvel ezelőtt Migazzi Kristóf püspök kitalált. Így lett újra értelmezve a több mint háromszáz évvel ezelőtti kor. Nem beszélve arról, hogy a festmények megalkotásában résztvevők kaptak egy történelmi tudást is.” – fejtette ki a Príma Primissima díjas festőművész.
Elmondta azt is, hogy több mint húsz fő működött közre a munkálatokban. Talán a legnagyobb kihívást a képek összevágása jelentette, ezek régi, korabeli ábrázolások felhasználásával történtek, raktak bele váci elemeket is, nagytemplomi belsőépítészeti elemeket is másoltak. Tulajdonképpen „ki volt osztva”, hogy kinek mi lesz a feladata a festés során. Volt, aki arcokat, volt, aki ruhákat, megint más például bútorokat, vagy épp edényeket vitt fel a vászonra. Mindenki a kedve szerint dönthetett, hogy a kép melyik részletén dolgozik.
„Van egy nyitó, egy úgynevezett Maulbertsch-kép (Franz Anton Maulbertsch, 18. századi osztrák festő), tisztelegve a mester előtt” – mondta Garay-Nagy Norbert. Ezen a nyitóképen Mária Terézia is látható.
Maga a vászon, amire festettek, eső és UV álló, jól bírják az évszakok viszontagságait. Az első két kép elkészülése során rengeteg olyan tapasztalatot szerzett a festőcsapat, amiket aztán fel tudtak használni a harmadik, a Dinasztia című képen, válaszolt az erre vonatkozó kérdésemre a festőművész. Például milyen színeket miként használjanak, hogy távolból nézve is látványos legyen a mű. Illetve ezek a tapasztalatok azt is megtanították: nem kell annyira a részletekre figyelni, hanem inkább az összhatásra, hogy egyben nézve legyen szép, nem néhány centiméterről vizsgálva. További tapasztalat még ezzel kapcsolatban, hogy gyakran úgynevezett fotófalként funkciónál, tehát szeretik a váciak és a városba térő emberek a monumentális alkotást. A művek vegyes technikákkal készültek, akrilt és olajfestéket is használtak. Persze van egy speciális alapozás a festékrétegek alatt, amitől tartóssá válik az egész.
Az úgynevezett Maulbertsch-kép kapcsán Norbert elmondta, hogy van egy vázlat, amit múzeumban őriznek, arról talált egy másolatot, annak részleteit alkalmazta. Például látható Justitia a mérleggel, Fortuna, továbbá puttókat is festettek a nyitóképre, akik Mária Teréziát felemelik az égbe. A kép címe Mária Terézia tiszteletére.
Kérdeztem persze azt is a váci festőművésztől, hogy jelenleg milyen más munkában van benne. Megtudtam, hogy A MONARCHIA „INSTABIL EGYENSÚLY” címmel nyílik időszaki kiállítása, július 26-án, pénteken, a fővárosi Gül Baba Kulturális Központ és Kiállítóhelyen. ♦